Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arbetsmarknaden för en fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

skabbsalvan

Medlem
Har fått för mig att ev. läsa till fotograf genom Kvalificerad yrkesutbildning. Men hur är det egentligen på arbetsmarknaden? Är det lätt att få ett fast jobb eller får man räkna med att jobba som frilans? Känns som det finns väldigt många fotografer...

Den kvalificerade yrkesutbildningen kommer nog inte i sig att ge dig särskilt många jobb. Papper på utbildning väger inte särskilt tungt vad gäller arbeten som fotograf, musiker, författare, konstnär, etc. Men den kanske utvecklar dig som fotograf och ger dig kontakter via praktik, etc vilket i sin tur kan ge jobb.

Vad gäller frilans, så får nog de flesta uppleva att det sällan är de roliga jobben som lönar sig bäst. Fast jag föredrar de tråkiga fotojobben framför "vanliga" tråkjobb, och får man ett kul jobb då och då, så får man leva med att inte får så bra betalt. Ett framgångsrikt företag har medel att betala bättre för en fasadbild av en kontorslokal, än vad många tidskrifter har för att betala ett intressant och tidskrävande reportage.

Det är också lättare att ta bra betalt av ett företag än en privatperson, då företaget i slutändan endast betalar en del av den summan som du fakturerar. Olika fotojobb har olika prisstandarder av olika skäl.

Men på det stora hela, så kan jag rekommendera det, även frilansandet. Bästa jobb jag har haft i alla fall :) Även om man som egen företagare utsätter sig själv för en osäkerhet, i och med att man sällan vet exakt hur nästa månad ska bli.

Mvh

David

Senast ändrad:
Tack för de snabba svaren. Ingen trygghet och ingen bra lön? Det låter ju inte allt för bra. Vad är det då som väger upp? Har förstått att det är många som vill bli fotojournalister, men hur ser det ut med studiofotografer? Måste man starta sin egen verksamhet eller finns det större firmor man kan jobba åt?

Mvh Pontus

Jag har ingen egen erfarenhet av att jobba som fotograf, men... Den största fördelen är väl att man har ett kreativt yrke, där man ständigt kan utvecklas (även om husfasader nog är ganska begränsat kreativt sett).
Man får jobba med det man tycker är roligt, istället för att sitta på kontor eller i butik, tex.

Jag ser många fördelar, det gäller bara att man inte är av det kaliber som gillar trygghet. Som jag.

Foto kommer nog bara vara en hobby för mig, eller iaf inte min enda inkomstkälla.

Anledningen till att jag frilansar är förutom den obscent höga timlönen, att jag får utföra ett uppdrag personligt och kreativt - jag får också träffa olika personer varje dag och får positiv kritik av mina redaktörer.

En kvalificerad yrkesutbildning är nog irrelevant, bildredaktörer går efter portfolion och läser cv't efter, presentera dig som fotograf för redaktioner och se om du har det som krävs.

Jag bor fortfarande hemma och går i gymnasiet så jag arbetar några timmar i veckan, och jämfört med jämnåriga vänner ger det bra ekonomiska förutsättningar, speciellt om man behöver dyr fotoutrustning. Om du utför ett uppdrag och erbjuder uppdragsgivaren bra bildmaterial så får du antagligen fler uppdrag och därmed en trygghet, om än inte så kompatibelt med ett heltidsarbete - i alla fall i mitt fall!

/E

Att få fast jobb är hopplöst!

Jag var arbetslös i många år i väntan på fast fotografjobb. Tillist tog jag mod till mig och startade eget och det har jag inte ångrat en sekund!

Du är fri att disponera din tid som du vill, tar dig an dom jobb du vill och är du kreativ och duktig kan du gå hur långt som helst.

Å andra sidan får du ragga jobb själv, måste vara en tusenkonstnär för att få allt att rulla samt vara diciplinerad och kunnig inom mycket.

Trygghet är dock ett helt annat kapitel, är man en sån som ligger och oroar sig på nätterna för att inte få ihop till hyran är detta inte att rekummendera. Inkomsten är ofta väldigt oregelbunden...

Man kan vara kopplad till olika företag, jag är med i en bildbyrå, men ändå..det är tufft!

Viklen sorts fotografjobb är du ute efter.
Det finns fotografjobb inom många olika verksamheter. Allt från industrier, museér, sjukhus, polisen mm. Dessa fotografjobb ger ofta en teknisk kvalifiserat arbetssätt. På dessa arbetsplatser har man fast lön/anställning. Att vara press-, modefotograf ställer stora krav och det är en hård konkurrens.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar