Annons

Arbetsflöde vid RAW hantering?

Produkter
(logga in för att koppla)

mile

Aktiv medlem
Hej!

Hur arbetar ni med RAW filerna. Gör ni initiala ändringar så ni är nöjda och konverterar till JPG till arkivet eller spar ni RAW filen? Någon som kan beskriva hur det normala flödet ser ut när ni arbetar med RAW?

I en tidigare tråd fick jag en hint om att man skulle spara som Adobe DNG istället för CR2 tex, för att man kan annotera DNG-filer men inte CR2.

Tacksam för all hjälp, har (näst intill) aldrig fotat med RAW men tänkte kanske börja och då vill jag göra "rätt" från början så att säga.

// Richard
 
Personligen så tycker jag det här med att konvertera alla sina raw-filer till DNG låter så otroligt förhastat. Det är ju inte direkt så att dina raw-filer blir oanvändbara i framtiden. Trams, säger jag.

Mitt arbetsflöde när det gäller raw-hantering brukar se ut så här:
  1. Jag öppnar min .cr2-fil i Adobe Photoshop: CS2.
  2. Oftast så gör Photoshop automatiskt tillfredställande inställningar. Om inte så kan jag ändra lite kontraster och färgtemperaturer i raw-hanteringen.
  3. Sen gör jag diverse inställningar. Nivåer, kurvor, etc. Brukar skärpa upp bilderna dessutom.
  4. Beroende på vad jag ska göra med bilden så sparar jag den antingen i JPG eller TIF. Förstod så sent som i går att om jag sparar en fil i TIF så förlorar jag ingen kvalité eller färginformation. Bra att veta när man ska framkalla sina bilder.
För webben sparar jag alltid i JPG. Oftast ser man ingen skillnad på små bilder som jag oftast då använder.

Ungefär så brukar jag arbeta. Hoppas mitt svar var ett sånt som du hade förväntat dig! Annars får du säga till så får jag väl förklara mitt mummel. ;)

/silfver
 
Kortfattat gör jag så här:

1) Öppnar mina filer i Capture One.

2) Gör nödvändiga vitbalans/exponerings-justeringar, rätar upp och beskär.

3) Framkallar bilden till JPG/sRGB som jag sparar i en katalog för att använda i katalogiseringsprogram.

4) Sparar mina RAW-filer tillsammans med alla datafiler på extern hårddisk. Detta är ju mina negativ. Jag har en mapp för varje dag. I den mappen ligger två mappar varav RAW-filerna i den ena och data/info-filerna i den andra)

Med jämna mellanrum gör jag backup på det som finns på den externa hårddisken.

Om jag ska använda bilderna i andra syften, t.ex för tryck, kopiering osv så plockar jag snabbt fram RAW-filen, läser in inställningarna, väljer lämplig färgrymd eller färgprofil samt filformat (TIFF/JPG) och framkallar på nytt. Funkar mkt smidigt!

Hoppas att jag uttryckte mig klart =o)
Det här arbetssättet ger mig ett mycket snabbt flöde på bilderna.

//Peter
 
Ytterligare ett sätt

1 För över alla bilder från kortet till hårddisken med Bridge, behåller bilderna på kortet tills jag är klar. Jobbar vidare på hårddisken.

2 Går i genom bilderna i bildspelsfunktionen och markerar de som ska deletas. Kan göra detta både två och tre rundor. Brukar markera med röd label. Filtrerar sedan fram alla röda och kastar bort dem i en klump.

Markerar alla och via högerklick och File info lägger in copyright och annan info som jag har i en template. Lägger in generella nyckelord.

3 Normal ligger liknande bilder efter varandra. Öppnar en av dem i Camera raw. Justerar vitbalans och eventuellt exponering, skärpa och kontraster. Normalt endast vitbalans. Vid studiofoto har jag ett färgkort först i varje ljussättning.

4 Markerar alla bilder som jag anser har samma förutsättning, kör sedan högerklick och Previous conversion. Kör sedan om steg 3 på nästa grupp.

5 RAW filerna får sedan vara mitt arkiv. Efter hand som jag ska använda dem för vidare behandling så gör jag slutlig RAW konvertering och arbete i Photoshop, sedan spar jag dem i lämpligt format och färgrymd. Ofta en PSD och sedan en web-version i jpg och kanske en version för printning på labb.

6 Sedan använder jag Photoshop Elements organizer som arkivsystem. Markerat mappen med nya RAW-bilder och kör in dem i systemet. Tycker selekteringsmöjligheterna är enklare i Elements, men jag börjar vänja mig vid Bridge.

7 Tar en HD kopia varje månad på en lös enhet som förvaras i garaget. Större projekt bränner jag en DVD för och tar bort bilderna från disken på datorn.

Hoppas det är begripligt.

Sören
 
Tack för alla bra svar!! håller på att kika igenom det nu och det känns som jag har fått lagom mycket info för att kunna jobba fram en metod som passar mig.
 
Kapar tråden med en följdfråga:

Hur arbetar ni med färgkort vid studiofotografering, för att korrigera färgerna direkt i RAW utan att först konvertera till jpeg eller tiff.
Finns det något stöd för färgkort i exempelvis C1?
 
Enforcer skrev:
Kapar tråden med en följdfråga:

Hur arbetar ni med färgkort vid studiofotografering, för att korrigera färgerna direkt i RAW utan att först konvertera till jpeg eller tiff.
Finns det något stöd för färgkort i exempelvis C1?

Kolla i mitt svar ovan steg 3 och 4

Sören
 
1. Laddar in bilderna med hjälp av Capture One. Bilderna jag tog idag läggs in i följande mapp:
Fotografier\D70\2006\2006-01-20[Dansproduktion]\ored

2. Kollar igenom bilderna i Capture One. Vissa tar jag bort och de bästa markerar jag (CTRL-T).

3. Justerar de bilderna jag vill ha, lägger dem i kö. Jag konverterar bilderna till TIFF-format 8bit och de hamnar i mappen:
Fotografier\D70\2006\2006-01-20[Dansproduktion]\red

4. Öppnar bridge och hoppar in i mappen med tiff-bilderna. Vissa bilder ser bra ut så de låter jag vara. Andra kan till exempel behöva lite lokala kontrastjusteringar. Då öppnar jag helt enkelt bara bilden, jobbar med den och sparar den till samma fil igen.

5. När de ska ut på nätet så förminskar jag bilderna, konverterar profil och lägger dem i jpegmappen. Dvs, istället för "red" så blir det mappen "jpeg".

6. Laddar upp bilderna! :)

Det funkar riktigt bra förutom att det vore trevligt att ha ett arkiv med taggar och sånt. Jag har testat en hel del program men det blir så jobbigt att ha hur många program som helst som man använder. Adobe Lightroom verkar ju vara ett trevligt program men jag tror jag kommer bli besviken över bildresultaten när jag har vant mig vid Capture One.

Capture One är heelt grymt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.