Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arbetsflöde från analogt till digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

Matti Montana

Avslutat medlemskap
För att hålla låg riskprofil under mitt arbete i marginella bostadsområden i Chile har jag tänkt börja arbeta med gamla, icke stöldbegärliga analoga kameror. För att sedan sköta efterbehandlingen digitalt. Anaolog efterbehandling i färg behärskar jag inte, och jag misstänker att det är svårt att lära sig det helt på egen hand.

Alltså behöver jag ett arbetsflöde från analogt till digitalt. Några frågor om detta, till den som känner sig manad att svara:

1. Är scanning av negativ fortfarande en lika tidsödande process som för ett par år sedan? Cirka 10 neg i timmen hörde jag då representerade nåtslags maxhastighet. Nån som känner till en särskilt snabb, men fortfarande bra scanner? Vilken datorkraft ska till?

2. Går det att scanna kontaktkartor, snabbt och lätt, så att man lättare kan välja de neg som är lönt att scanna individuellt?

3. Kan diaduplikator vara ett alternativ? Funkar bara med rampade bilder, visst?

4. Min ambition är att bilderna ska duga till en utställning eller kanske t o m en bok. Så kvaliteten på inscanning måste vara hög. Vad kan en filmscanner som ger ett fullgott, professionellt resultat tänkas kosta? Är ett visst märke eller någon modell att föredra fram andra?

5. Vad händer med det dynamiska omfånget vid scanning? Neg:et har ju stor bredd i tonerna, men bevaras dessa vid överföringen? Finns det någon anledning att scanna i RAW eller är det jpg som gäller?

Tacksam för alla möjliga svar! /Mattias
 
1. Min Nikon 5000 ed tar ca 45 sek per småbildsnegativ när jag skannar med högsta upplösning 4000 dpi. Jag använder sällan multiskanning då jag inte märkt att det gör någon skillnad på svartvita negativ. Min Epson 750 pro tar lite längre tid på sig, kanske en och en halv minut vid 4000 dpi.

2. Om du lyfter in filerna i Lightroom, PS eller elements går det enkelt att fixa kontakter eller tumnaglar.

3. Har inte testat med duplikator.

4. Tyvärr har ju priserna dragit iväg eftersom Nikon och Minolta inte gör sina skannrar längre. Jag har för mig att jag betalade mellan 12 och 14 tusen för min 5000 ed ny, och tyvärr tror jag att man får ge lika mycket för en begagnad i dag, minst.

5. Det dynamiska omfånget är inget problem med svartvit film, man skall inte blanda ihop hur många bländarsteg filmen klarar av med hur stort dmax skannern måste klara vilket är en helt annan sak. Problem med dynamiken kan man få vid kontrastrika dia, men då går det alltid att slå ihop flera skanningar om man använder Silverfast till exempel. Skannar gör man som regel i Tiff-format med så stort bitdjup som möjligt, konverterar till förstörande format som jpg till exempel är det sista man gör efter att man skalat och skärpt bilden (om man nu behöver göra det).
 
Tusen tack Alf, du är en pärla!

Ja det ante mig att det är upp i den prisklassen man måste gå... Men ändå värt det, jämfört med att bli plockad på en ny dyr systemkamera, och med de risker det innebär...

Men du, gäller det du skriver även färgneg? För det är i färg jag har tänkt mig jobba.

/Mattias
 
Tusen tack Alf, du är en pärla!

Ja det ante mig att det är upp i den prisklassen man måste gå... Men ändå värt det, jämfört med att bli plockad på en ny dyr systemkamera, och med de risker det innebär...

Men du, gäller det du skriver även färgneg? För det är i färg jag har tänkt mig jobba.

/Mattias

Inga problem med färgneg, det funkar på samma sätt, man brukar också kunna ange i skannerprogramvaran vilken film man använt så blir färgerna rätt redan vid skanningen..
 
Wow!

Lennart! Det där var ju alldeles lysande! Så ska jag göra!

Det går ju att åstadkomma stegvis också; skaffa bättre hållare, optik, programvara etc efterhand.

En miljon tack!

Affe; håller du med?

/Mattias
 
Diaduplikat är ju en form av repro så det bästa du kan göra är nog att testa.
Jag har som sagt inte testat själv så jag vet inte alls hur det blir.
 
Det vet jag inte om jag gör.

TIFF är ett mycket flexiblet format, så det säger inte så mycket att utdata från en skanner är i TIFF-format. Har filen privata tags, t.ex.?

Vad för slags rådata innehållet en TIFF-fil från en skanner?
 
Gamla negativ

"1. Min Nikon 5000 ed tar ca 45 sek per småbildsnegativ när jag skannar med högsta upplösning 4000 dpi. Jag använder sällan multiskanning då jag inte märkt att det gör någon skillnad på svartvita negativ. Min Epson 750 pro tar lite längre tid på sig, kanske en och en halv minut vid 4000 dpi."....

Fråga t Alf m fl

Finns det något sätt att man skulle kunna använda t ex ett ljusbord / en A4 flatbäddsscanner när man vill gå igenom ett större antal gamla 6x6-negativ som ligger i pergamynkuvert en kartong - dvs att lägga dom på en scanner, invertera bilden/bilderna i datorn för att se dom "positiva" på skärmen bara medan man söker igenom flera pergamynkuvert för att sortera/kassifcera bilder? "Riktig" scanning gör man sedan när man hittat en "pärla"...

Jag har bara en filmscanner (Minolta Dimage Duall II) för småbild f.n., som visserligen kanske kan ta 6x6 negativ nerklippta till 4x4 monterade i 4x4 diaramar, men det är ju synd att behöva klippa ner 6x6:eek:rna...och en A4 Canon (1220?) flatbädd som inte har nån tillsats för film/negaiv.

mvh
/B
 
Lägg negativen tätt på ett ljusbord och fotografera av dem och invertera dem i något bildprogram så borde du få en bra uppfattning om det finns något som är värt att lägga mera krut på. Du märker snart hur många neg du kan hantera i taget. Maska för de delar av ljusbordet som inte täcks av negativ så slipper du en del överstrålning mm. Jag har gjort så ibland. Mellanformat skannar jag med en Canon 8800F men den har ljus i bara en del av locket så den tar bara några mellanformat åt gången.
 
Lägg negativen tätt på ett ljusbord och fotografera av dem och invertera dem i något bildprogram så borde du få en bra uppfattning om det finns något som är värt att lägga mera krut på. Du märker snart hur många neg du kan hantera i taget. Maska för de delar av ljusbordet som inte täcks av negativ så slipper du en del överstrålning mm. Jag har gjort så ibland. Mellanformat skannar jag med en Canon 8800F men den har ljus i bara en del av locket så den tar bara några mellanformat åt gången.

Tack Sten!
Jag ska testa det !!
mvh
/B
 
Fota negativ

Hej
Har ägnat mig åt att fota av en mängd 40 år gamla neg. Tänkte det skulle bli julklapp till mina barn.
Byggde en låda och målade den vit invändigt. Satte in en LED-lampa (runtomlysande) så att själva lampan inte syntes utan det bara blev indirekt ljus.
Placerade neghållare framför ett lämpligt stort hål i lådan (6*6 & 24*36) Fotade med ett zuiko 35mm macro i RAW. "Gråpunktade på filmbasen vid framkallning. Inverterade i Faststone och finjusterade.
Att få till färgerna var knepigt. Hjärnan rättar till utan att man märker det, så nästa gång man tittar ser det inte alls bra ut.
Har i alla fall lagt in ett par exempel i album på "mina bilder"
Den arbetsgången duger säkert för att utvärdera. Sen, om du skall trycka får du väl lämna till ngt labb.
n´Erik
 
Har i alla fall lagt in ett par exempel i album på "mina bilder"
Den arbetsgången duger säkert för att utvärdera. Sen, om du skall trycka får du väl lämna till ngt labb.
n´Erik

Hej Erik!
Stort tack för dina erfarenheter & tips!! Nu har jag lite att jobba med när jag om 2 veckor blir pensionär! Det blir nog inte aktuellt med nåt tryck - metoden jag söker är ju främst nåt för att sortera/gå igenom ett större atal neg...Hittar jag sen nåra "värdefulla" neg får jag väl "korsa den bron när jag kommer till den".
Ha det bra
B
 
Inga problem med färgneg, det funkar på samma sätt, man brukar också kunna ange i skannerprogramvaran vilken film man använt så blir färgerna rätt redan vid skanningen..

Det där tycker jag är en sanning med modifikation.
Att scanna färgneg och riktigt få till det med både färger o hög teknisk kvalitet så att det räcker till boktryck o utställning är mycket svårt o tidskrävande!

Mit förslag är utan tvekan att använda en liten o diskret digitalkamera av bra kvalitet, Nex 7 alt 6 kostar inte så mycket och ger ett helt annat resultat jfr att scanna småbildsneg.
Med den vinklingsbara skärmen på dessa kameror kan du dessutom plåta i ¨smyg¨ på ett helt annat sätt än med analog småbild eller MF.

Bästa hälsn.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.