Matti Montana
Avslutat medlemskap
För att hålla låg riskprofil under mitt arbete i marginella bostadsområden i Chile har jag tänkt börja arbeta med gamla, icke stöldbegärliga analoga kameror. För att sedan sköta efterbehandlingen digitalt. Anaolog efterbehandling i färg behärskar jag inte, och jag misstänker att det är svårt att lära sig det helt på egen hand.
Alltså behöver jag ett arbetsflöde från analogt till digitalt. Några frågor om detta, till den som känner sig manad att svara:
1. Är scanning av negativ fortfarande en lika tidsödande process som för ett par år sedan? Cirka 10 neg i timmen hörde jag då representerade nåtslags maxhastighet. Nån som känner till en särskilt snabb, men fortfarande bra scanner? Vilken datorkraft ska till?
2. Går det att scanna kontaktkartor, snabbt och lätt, så att man lättare kan välja de neg som är lönt att scanna individuellt?
3. Kan diaduplikator vara ett alternativ? Funkar bara med rampade bilder, visst?
4. Min ambition är att bilderna ska duga till en utställning eller kanske t o m en bok. Så kvaliteten på inscanning måste vara hög. Vad kan en filmscanner som ger ett fullgott, professionellt resultat tänkas kosta? Är ett visst märke eller någon modell att föredra fram andra?
5. Vad händer med det dynamiska omfånget vid scanning? Neg:et har ju stor bredd i tonerna, men bevaras dessa vid överföringen? Finns det någon anledning att scanna i RAW eller är det jpg som gäller?
Tacksam för alla möjliga svar! /Mattias
Alltså behöver jag ett arbetsflöde från analogt till digitalt. Några frågor om detta, till den som känner sig manad att svara:
1. Är scanning av negativ fortfarande en lika tidsödande process som för ett par år sedan? Cirka 10 neg i timmen hörde jag då representerade nåtslags maxhastighet. Nån som känner till en särskilt snabb, men fortfarande bra scanner? Vilken datorkraft ska till?
2. Går det att scanna kontaktkartor, snabbt och lätt, så att man lättare kan välja de neg som är lönt att scanna individuellt?
3. Kan diaduplikator vara ett alternativ? Funkar bara med rampade bilder, visst?
4. Min ambition är att bilderna ska duga till en utställning eller kanske t o m en bok. Så kvaliteten på inscanning måste vara hög. Vad kan en filmscanner som ger ett fullgott, professionellt resultat tänkas kosta? Är ett visst märke eller någon modell att föredra fram andra?
5. Vad händer med det dynamiska omfånget vid scanning? Neg:et har ju stor bredd i tonerna, men bevaras dessa vid överföringen? Finns det någon anledning att scanna i RAW eller är det jpg som gäller?
Tacksam för alla möjliga svar! /Mattias