Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arbetsflöde för RAW från Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

highmore

Medlem
Länge sen jag skrev här på fotosidan, men nu tänkte jag att det var dags att mjölka er på lite kunskap igen..
Jag har en Nikon D60 sen drygt ett halvår som jag trivs väldigt bra med. Jag fotar uteslutande i RAW och tycker om möjligheterna det ger vid efterbehandlingen. Mjukvarumässigt på min macbook sitter jag för tillfället endast med Nikons View NX samt Iphoto '09. Jag tycker Iphoto funkar ganska hyfsat för att ta in RAW direkt och därefter göra lite bildbehandling. Men trots allt så ger View NX mer punch i bilderna (som många amatörer gillar jag 'vivid' ur kameran) och jag konverterar numera där. Nu till frågan.. I Iphoto kan jag många gånger få fram fler detaljer ur högdagrar (t ex moln) med 'highlights'-reglaget eller mer detaljer i mörka partier med 'Shadows' och det missar jag lite om jag går via View NX då jag måste spara ner en JPEG för att ta få med 'vivid' in i Iphoto och därmed förlorar jag detaljer. Måste jag välja mellan att få Nikons 'vivid'-konvertering vs editera detaljer i RAW? Är det LR som är lösningen? Hur är Adobes konverterare jämfört med View NX?

Tack!

John

Jag använder aperture för nedladdning, katalogisering, och snabb justering, export etc. Vid behov använder jag NX2 och CS4.
//Leif

Varför inte satsa på ett riktigt efterbehandlingsprogram i stället. Utbudet för Mac är väl inte så stort, men Bibble är vad jag själv skulle satsa på.

Ladda hem en testversion av Capture NX2. Bilderna blir bra mycket bättre med Nikons egen programvara.

Varför inte satsa på ett riktigt efterbehandlingsprogram i stället. Utbudet för Mac är väl inte så stort, men Bibble är vad jag själv skulle satsa på.

Vet inte om utbudet är så mycket mindre till Mac. Alla Nikons och Adobes program finns samt förstås Apples egna program som Iphoto och Aperture, så det känns inte begränsande..

Ladda hem en testversion av Capture NX2. Bilderna blir bra mycket bättre med Nikons egen programvara.

Ska göra det, men vad jag förstår så blir resultat efter själva konverteringen likvärdigt med View NX fast man har fler redigeringsmöjligheter.. och du har rätt. Det är ju det jag är ute efter egentligen, men det är också att Nikons program känns inte helt hundraprocentiga användarmässigt och gränssnitt. Nu har jag bara erfarenhet av View NX och det jag läst mig till om Capture NX, så jag ska dra ner en test av Capture och testa på riktigt.

Prismässigt ligger ju Capture NX i samma område som LR. Kanske borde ta hem en trial av LR också och jämföra direkt av deras konvertering mot Capture NX. Vad har ni för erfaranheter? Det kanske är mer en smaksak hur man tycker om sina bilder? Själv har jag ju en (iaf enligt många andra) ganska enkel smak och tycker om Nikons 'vivid' med hög skärpa, kontrast och starka färger. LR har väl också preset inställningar som 'vivid' osv.. Det var en sak jag saknade med Aperture och varför jag valde bort det.

John

Du kan nog inte jämföra Nx2 och LR, NX2 kan gör betydligt mer och som jag ser det ligger det mellan LR och CS. LR liknar mer Aperture i Apple-världen. Föreslår att du funderar igenom vilket arbetsflöde och resultat du vill ha och söker program efter det.

För mig är det utskrifterna och viss avancerad efterbehandling som gör att jag använder CS. Aperure är enligt min mening sämre på utskrifter, vet inte hur LR fungerar.

//Leif

Jag har helt slutat med Lightroom. Använder CaptureNX til 95%. Enstaka gånger går jag in i Photoshop Elements för mindre justeringar.

Jag har iofs aldrig brytt mig om katalogfunktionerna i Lightroom och då känns det inte meningsfullt att använda längre.

Kör till och med CapruteNX för redigeringar av bilder från mina kompaktkameror (ej Nikon).

/FW

Jag hade LR ett tag men hittade sedan Capture NX och upplevde skillnaden. NX tar med sig kamerans inställningar med automatik, så det är därifrån du utgår. U-point-grejen är suverän och den använder jag varje gång jag redigerar. Jag tycker den är fullständigt suverän. Bara för att inte handgreppen ligger på samma ställe som i PS så betyder det inte att programmet är sunkigt.

Använder själv Capture NX2. Negativt är väl att det inte är världens snabbaste program men detta har inte stört mig nämnvärt då jag petar i enstaka bilder då och då. Skall man batchprocessa så får man göra ngt annat under tiden. Enligt Jason Odell, som är guru på NX2, så är det viktigt att ha bra med RAM och gärna cache på separat hårddisk. U-point tekniken är suverän för att göra lokala justeringar i bilden, jag hade Elements en gång i tiden men kom aldrig överens med lagerhanteringen.

Jag har inte jobbat i LR men har en del bekanta som höjer det programmet till skyarna, särskilt snabheten. Så en bra idé är väl, som tidigare skribenter nämnt, ladda ner testperioder och jämföra själv,

Använder själv Capture NX2. Negativt är väl att det inte är världens snabbaste program men detta har inte stört mig nämnvärt då jag petar i enstaka bilder då och då. Skall man batchprocessa så får man göra ngt annat under tiden. Enligt Jason Odell, som är guru på NX2, så är det viktigt att ha bra med RAM och gärna cache på separat hårddisk. U-point tekniken är suverän för att göra lokala justeringar i bilden, jag hade Elements en gång i tiden men kom aldrig överens med lagerhanteringen.

Jag har inte jobbat i LR men har en del bekanta som höjer det programmet till skyarna, särskilt snabheten. Så en bra idé är väl, som tidigare skribenter nämnt, ladda ner testperioder och jämföra själv,

Har laddat ner båda nu och ska sätta mig lite ikväll och se hur det blir. Det är ju lite Win98-känsla över Capture NX2, men så länge det funkar så.. Ni som använder Capture NX2. Vad använder ni för program för bildvisning sen? Vad tror ni om att processa och redigera i Capture NX2 och sen spara ner JPEG av färdiga bilder för visning och hantering i Iphoto?

Har laddat ner båda nu och ska sätta mig lite ikväll och se hur det blir. Det är ju lite Win98-känsla över Capture NX2, men så länge det funkar så.. Ni som använder Capture NX2. Vad använder ni för program för bildvisning sen? Vad tror ni om att processa och redigera i Capture NX2 och sen spara ner JPEG av färdiga bilder för visning och hantering i Iphoto?

Har inte Mac utan kör View NX via Windows eller Windows eget bildvisningsprogram. View NX har rätt trevliga bildspelsfunktioner.

Nu har jag kört med Capture NX ett tag och jag måste hålla med er andra att bilderna blir riktigt bra och när man väl satt sig in i det är programmet riktigt trevligt (ok, kanske lite segt ibland, men som nämndes tidigare av ngn annan så har jag heller inte så bråttom). Det kommer bli ett köp. Men nu har jag en annan fråga. Jag använder View NX för viss enkel editering och för bildvisning och väljer jag 'quick preview' istället för 'Display RAW images' så går det snabbt. Om jag bara vill visa bilderna på datorn (eller Tv:n kopplad till datorn), finns det då någon anledning att konvertera till något annat format som jpeg? Jag förstår att om jag vill beställa bilder eller lägga upp på nätet, så måste jag konvertera, men om jag som sagt endast visar dem via View NX? Jag vill ha kvar filerna i RAW, men det känns onödigt att konvertera om jag inte behöver och därmed få dubbla uppsättningar av bilden. Är det något negativt att göra på det här sättet? Hur gör ni andra? Bara RAW? Konverterar alla filer och sparar bägge formaten eller konverterar och kastar RAW?

En annan fråga också.. När jag väljer 'quick preview'. Vad gör View NX då? Skapar en tillfällig jpeg?

Jag har också nyligen börjat fota i raw. Som glad amatör är jag dock inte det minsta intresserad av softa som kostar, speciellt då det finns gratisprogram som är riktigt bra.

Har testat evalueringsversionen av Capture NX och jag måste säga att jag blev grymt besviken. Långsammare redigeringsprogram får man söka med ljus och lykta efter. Jag har kanske inte någon superpresterande dator men åtminstone hyfsat snabb.

För raw-behandling skulle jag rekommendera gratisprogrammen Rawtherapee och UFRaw. UFRaw är det enklare programmet av dessa och har jag använt det mer rätt goda erfarenheter ett tag. Det saknar dock uppskärpning, så jag har använt Picasas uppskärpning istället. Igår lade jag in Rawtherapee och det imponerade stort med väldigt mycket mer justeringsmöjligheter. Tror jag ska gå över att använda endast det.

Picasa är ett gratisprogram av Google som är väldigt behändigt, mångsidigt och snabbt. Perfekt för organisering av alla bilder man har, och det har riktigt OK redigeringsfunktioner. Rekommenderas starkt.

Det finns ju inget som heter dumma frågor bara du.....

Så här kommer en fråga:

-Vad menar ni med att starta "quick preview" - har kört Nikons program ett tag nu och känner mig som ett fån när jag inte vet vad ni pratar om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar