Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arbeta gratis för att vinna marknadsföring/bygga portfolio?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hermanssson

Aktiv medlem
Får man som enskild näringsidkare arbeta gratis och leverera tjänster (och produkter i form av fotografier) till kunder gratis för att vinna marknadsföring eller att bygga upp sin portfolio? Som fotograf kanske man vill ha en viss typ av bilder (t.ex. i branscher där det annars kan vara svårt att hitta betalande kunder) på sin hemsida eller i sin portfolio att visa upp för framtida potentiella kunder. Som ett slags Time For Print-avtal fast mellan två företagare.

Exempel 1:

Jag erbjuder en mäklarfirma att komma och fotografera ett eller några objekt gratis och får på så vis använda bilderna i den egna marknadsföringen mot att detsamma gäller kunden, som också får använda bilderna till annonser etc.

Exempel 2:

Jag erbjuder mig att besöka ett företag och ta bilder på ett antal anställda kontorsarbetare när de sitter vid datorn, utbildar eller vad som helst, som de sedan får att använda på sitt CV eller dylikt.

Jag gissar att samma fråga har varit uppe förut, men jag kunde inte hitta några lämpliga trådar om det, så jag hoppas ni antingen kan besvara frågan eller hänvisa till en annan tråd där svaret på frågan finns.

Tack på förhand

Som näringsidkare får Du göra hur dåliga affärer som helst. Det myndigeterna har ögonen på är att Du inte får egen ekonomisk vinning på det utan att betala de lagstiftade skatterna och avgifterna. Finns inget förbud mot dåliga affärer. Är Du oförsiktig och kommer på obestånd så kan Du få ett ekonomiskt ansvar men då ska det vara grovt. T.ex. att Du förstått att det skulle sluta i katastrof men ändå fortsatt och därmed äventyrat och/eller förbrukat andras pengar.

Som näringsidkare får Du göra hur dåliga affärer som helst. Det myndigeterna har ögonen på är att Du inte får egen ekonomisk vinning på det utan att betala de lagstiftade skatterna och avgifterna. Finns inget förbud mot dåliga affärer. Är Du oförsiktig och kommer på obestånd så kan Du få ett ekonomiskt ansvar men då ska det vara grovt. T.ex. att Du förstått att det skulle sluta i katastrof men ändå fortsatt och därmed äventyrat och/eller förbrukat andras pengar.

Okej, tack för svaret, det var ju betryggande ändå.

Så så länge jag är överens med min kund att arbetet ej skall faktureras så är arbetet lagligt? Det jag är orolig för är att Skatteverket tolkar ett icke-fakturerat arbete som ett svartarbete eller åtminstone potentiellt svartarbete.

Risken är ju att jag gör hälften av jobben gratis, hälften fakturerar jag som vanligt. Då lär ju argumentet "Jag gör det gratis för att få PR!" inte räcka speciellt långt då det luktar fiffel lång väg - eller vad säger ni?

Men kontentan blir alltså att TFP-verksamhet är tillåtet, även på professionell nivå?

Självklart får du jobba gratis! Däremot ser jag inte poängen med det. Sälj med kraftig rabatt i stället?

Självklart får du jobba gratis! Däremot ser jag inte poängen med det. Sälj med kraftig rabatt i stället?

Nu är det inte sagt att jag personligen kommer att göra som ovan, men frågeställningen är något jag grubblat på ur juridisk och skatteteknisk synvinkel.

Det kan ju finnas tillfällen där man väldigt väldigt gärna vill fotografera en situation för egen vinnings skull, för att det kan utgöra värdefulla bilder för den egna portfolion, men den tilltänkta kunden kanske inte har någon som helst intresse av att köpa bilder på sin bil/lokal/personal/utrustning eller vad det nu kan tänkas vara. Gratis är ju alltid gott, som bekant, så det finns ju betydligt fler som kan tänka sig att få lite schyssta bilder mailade till sig gratis och i så fall kan tänka sig att ge fria händer och ger fri tillgång till detta motiv, men hade svarat "aldrig i livet" om man försöker sälja in sina tjänster oavsett prislapp.

Det tror jag är ett faktum många fotografer som försöker sälja bilder känner av - alla människor vill ha schyssta och kvalitativa bilder på saker de är stolta över (allt från egendom till familj/husdjur), men få är villiga att slanta upp det pris vi satt för bilderna.

Ja, rent juridiskt/skattemässigt får Du jobba gratis.

OK, tack!

En gyllene medelväg som mycket väl kan vara lukrativ på mer än ett sätt kan ju vara att erbjuda gratis fotografering (tid+resa) men att kunden får välja vilka bilder han/hon vill köpa. Det kan ju resultera i en fot in hos en ny kund som man annars inte hade lyckats hooka, samt framtida arbeten för densamma. Vill kunden inte köpa några bilder har man fortfarande bilderna till sin egen portfolio.

Det finns hur många sätt som helst att ta sig in på jobb och handlar alltid om fingertoppskänsla.

Det beror ju helt på hur etablerad Du är i Din proffession. Men man ska vara väldigt klar över att, som flera före mig skrivit här, det är enklare att ettablera en låg prisnivå än att arbeta upp den och många kunder sätter i system att utnyttja detta. Jag ser inget fel i att göra några provjobb men se till att ha ett tydligt definierat stopp och att detta inte liger längre bort än den punkt där kunden haft full möjlighet att bedömma Ditt arbete.

Det finns hur många sätt som helst att ta sig in på jobb och handlar alltid om fingertoppskänsla.

Det beror ju helt på hur etablerad Du är i Din proffession. Men man ska vara väldigt klar över att, som flera före mig skrivit här, det är enklare att ettablera en låg prisnivå än att arbeta upp den och många kunder sätter i system att utnyttja detta. Jag ser inget fel i att göra några provjobb men se till att ha ett tydligt definierat stopp och att detta inte liger längre bort än den punkt där kunden haft full möjlighet att bedömma Ditt arbete.

Nej precis, det är helt sant som du säger. Jag har inte personligen några konkreta planer att applicera detta tillvägagångssätt på min egen verksamhet, jag pratar mest i teorin. Men om jag själv skulle erbjuda gratis arbete så skulle det självklart vara en engångsgrej och alltså inget som kunden kan nyttja/avropa fritt, det hade ju kunnat spåra ganska lätt.

Jag har inte personligen några konkreta planer att applicera detta tillvägagångssätt på min egen verksamhet, jag pratar mest i teorin.

En sak jag grunnar på när jag läser tråden är hur gratisjobbandet står mot Skatteverkets krav. En egen firma av något slag ska ju ha självständighet och varaktighet, något som inte verkar ligga i farozonen här. Men för att det ska räknas som eget företagande ska det också vara i vinstsyfte, annars räknas det som hobbyverksamhet.

Nej precis, det är helt sant som du säger. Jag har inte personligen några konkreta planer att applicera detta tillvägagångssätt på min egen verksamhet, jag pratar mest i teorin. Men om jag själv skulle erbjuda gratis arbete så skulle det självklart vara en engångsgrej och alltså inget som kunden kan nyttja/avropa fritt, det hade ju kunnat spåra ganska lätt.

jag tycker det är bättre att vässa sin kompetens o fotografi så att kunden väljer dig oavsett om du tar rätt betalt. Tanken att jobba sig gratis eller med låga priser in i en bransch ger sällan någon bra lönsamhet o om du tror att du kan höja priserna sen kan du i dom flesta fall glömma eftersom DOM VALDE DIG FÖR DITT LÅGA/GRATIS PRIS. Om du ska leva på fotot skapligt så behöver du fakturera ca 600000 per år.

jag tycker det är bättre att vässa sin kompetens o fotografi så att kunden väljer dig oavsett om du tar rätt betalt. Tanken att jobba sig gratis eller med låga priser in i en bransch ger sällan någon bra lönsamhet o om du tror att du kan höja priserna sen kan du i dom flesta fall glömma eftersom DOM VALDE DIG FÖR DITT LÅGA/GRATIS PRIS. Om du ska leva på fotot skapligt så behöver du fakturera ca 600000 per år.

Jo visst är det så. Men vem har sagt att jag försöker leva på foto? Att jag har F-skatt (FA-skatt för att vara exakt) innebär inte att det är foto som huvudsakligen betalar min hyra. Men det är offtopic anyway.

Jag analyserar bara de bästa möjliga sätten att snabbt bygga upp en professionell portfolio med foton som kan visa upp mina kunskaper som fotograf. Det är ju enklare att visa att man är en duktig fotograf om man har några bilder som liknar dem man ämnar ta åt kunden, innan man besöker kunden. Om man inte har det får man skaffa det, och då kanske man måste kompromissa med priset i början för att bygga en stabil grund att stå på.

Att det sedan framställs som att det skulle vara synonymt med att gräva sin egen grav är jag inte säker på. Det värsta som kan hända är att den kunden förväntar sig gratis eller väldigt lågt pris vid framtida förfrågningar, men det är väl bara att neka dem det? Det värsta som kan hända är att man inte arbetar mer med den kunden, men man har fortfarande fått sina portfoliobilder.

Ni får inte tolka detta som att jag menar att det är det bästa sättet att bygga upp en stabil kundbas på, jag menar bara att det kan vara ett bra sätt att bygga upp en portfolio med foton från miljöer man annars kanske inte hade haft någon åtkomst till - och potentiellt hitta kunder på köpet.

Jo visst är det så. Men vem har sagt att jag försöker leva på foto? Att jag har F-skatt (FA-skatt för att vara exakt) innebär inte att det är foto som huvudsakligen betalar min hyra. Men det är offtopic anyway.

Jag analyserar bara de bästa möjliga sätten att snabbt bygga upp en professionell portfolio med foton som kan visa upp mina kunskaper som fotograf. Det är ju enklare att visa att man är en duktig fotograf om man har några bilder som liknar dem man ämnar ta åt kunden, innan man besöker kunden. Om man inte har det får man skaffa det, och då kanske man måste kompromissa med priset i början för att bygga en stabil grund att stå på.

Att det sedan framställs som att det skulle vara synonymt med att gräva sin egen grav är jag inte säker på. Det värsta som kan hända är att den kunden förväntar sig gratis eller väldigt lågt pris vid framtida förfrågningar, men det är väl bara att neka dem det? Det värsta som kan hända är att man inte arbetar mer med den kunden, men man har fortfarande fått sina portfoliobilder.

Ni får inte tolka detta som att jag menar att det är det bästa sättet att bygga upp en stabil kundbas på, jag menar bara att det kan vara ett bra sätt att bygga upp en portfolio med foton från miljöer man annars kanske inte hade haft någon åtkomst till - och potentiellt hitta kunder på köpet.

Så du vill "köpa" in dig genom att ge bort bilderna billigare än konkurrenterna.

Sen säljer du dina bilder billigt ett tag för att sen så småningom ta ut vad du måste för att det ska gå runt eller vara värt tiden.

Till sist kommer någon annan som vill prisa sig in på samma marknad...osv...

Bra idé?

Jag håller fullständigt med snap01.

Problemer är ibland att övertyga kunden om att man är komptent. Det jag tillämpat ett antal gånger, inte foto men IT-utveckling, är att riska själv men att kunden betalar överenskommet pris om de vill använda resultatet.

Jag har ett antal gånger gett mig på utvecklingsprojekt som flera stora företag tackat nej till då de ansett det omöjligt men som jag varit säker på att jag skulle gå iland med. Då har jag kommit överens med kunden om att jag utvecklar på egen risk i nära samarbete med kunden. Övernenskommelsen var då att om jag fick fram en produkt som löste problemet och som de godkände så fick de betala för att överta produkten. Om de inte godkände så hade jag jobbat för gäves men de fick inte heller produkten.

Jag har aldrig gått lottlös ur dessa affärer men har någon gång inte fåt fullt pris eftersom tidsåtgången blev större än produktens värde för dem och mina estimeringar.

Du gräver kanske inte Din egen grav men det Du beskriver är den klassiska konkurrenssituationen i alla branscher där etableringströskeln är låg. Tillströmningen av de som vill prova lyckan är så stor att det blir en osund marknad med dåligt betalt för det stora flertalet. IT-branschen är ett typexempel under 80- och 90-talen.

Jag håller fullständigt med snap01.

Problemer är ibland att övertyga kunden om att man är komptent. Det jag tillämpat ett antal gånger, inte foto men IT-utveckling, är att riska själv men att kunden betalar överenskommet pris om de vill använda resultatet.

Jag har ett antal gånger gett mig på utvecklingsprojekt som flera stora företag tackat nej till då de ansett det omöjligt men som jag varit säker på att jag skulle gå iland med. Då har jag kommit överens med kunden om att jag utvecklar på egen risk i nära samarbete med kunden. Övernenskommelsen var då att om jag fick fram en produkt som löste problemet och som de godkände så fick de betala för att överta produkten. Om de inte godkände så hade jag jobbat för gäves men de fick inte heller produkten.

Jag har aldrig gått lottlös ur dessa affärer men har någon gång inte fåt fullt pris eftersom tidsåtgången blev större än produktens värde för dem och mina estimeringar.

Svarar både till Henry och Ola med detta svar:

Ja, Ola, din fråga är ju ganska spot on. Om jag skulle göra som jag beskriver i tråden blir det ju resultatet att jag får sälja mig billigt i början och ha en högst tveksam nivå av kronor-per-nedlagd-arbetstimme för att vinna ny publicitet, bygga portfolio och erfarenhet. Men på ett sätt ser jag det bara som att investera i sin egen marknadsföring. Jämför det med att jag istället skulle lägga pengar på att köpa annonser i lokaltidningen för x tusen kronor eller att köpa plats i något skyltfönster, eller annan fysisk reklam. Det minskar ju visserligen inte min omsättning, men mitt resultat. Det jag pratar om blir ju samma sak fast tvärtom, att jag besparar mig marknadsföringskostnader genom att få fler, men rabatterade jobb i början.

Att det skulle vara att "hora" bort sina tjänster och att vara orespektfull mot alla som lever på foto kan jag inte riktigt ta åt mig av. Då kan man ju ponera att alla butiksägare resonerar likadant när det öppnar en ny butik i samma bransch och skyltar med öppningserbjudanden - 50% på ditt och datt - "Det är ju under inköpspris! Vad tror han? Ingen kommer att vilja köpa varan till fullpris när han väl slutar med erbjudandet!". Det fungerar ju inte så till 100%, om de kunder man lockar till sig gillar ens arbete kommer de ju att återkomma nästa gång de behöver ett fotojobb, även om det då blir till fullpris, i synnerhet om man är väldigt tydlig med att det är ett tillfälligt erbjudande. (Även om det ligger sanning i det också, eftersom butikerna säljer en j*vla massa oxfile när den kostar 139kr/kilo men inte mycket när den kostar 259kr/kilo. Min poäng kvarstår dock att man troligen vinner nya kunder som gillar det man gör och förhoppningsvis kan tänka sig ett fortsatt samarbete trots fullpris.)

Henry - ditt inlägg visar ju att denna typ av "prispress" är vanlig, även i andra branscher. Ganska självklart och förståeligt tycker jag.

Alla företagare vill ju förstås fakturera 100% av sin arbetstid, utan rabatter, utan avrundningar nedåt, utan att behöva besvara följdfrågor som inte kan debiteras, inte behöva "go the extra mile". Men så länge jag känner att det är viktigare att vinna nya kunder, förstärka portfolion och bli sysselsatt så kommer jag nog kunna tulla lite på ovanstående ideal. Risken är annars att jag sitter hemma vid datorn och knyter näven för att jag inte har några kunder i min lilla stad, för att ingen känner till mitt arbete och att ingen vill betala fullpris för något de inte sett tidigare eller ens hört talas om när jag väl försöker sälja in mina tjänster.

Svarar både till Henry och Ola med detta svar:

Ja, Ola, din fråga är ju ganska spot on. Om jag skulle göra som jag beskriver i tråden blir det ju resultatet att jag får sälja mig billigt i början och ha en högst tveksam nivå av kronor-per-nedlagd-arbetstimme för att vinna ny publicitet, bygga portfolio och erfarenhet. Men på ett sätt ser jag det bara som att investera i sin egen marknadsföring. Jämför det med att jag istället skulle lägga pengar på att köpa annonser i lokaltidningen för x tusen kronor eller att köpa plats i något skyltfönster, eller annan fysisk reklam. Det minskar ju visserligen inte min omsättning, men mitt resultat. Det jag pratar om blir ju samma sak fast tvärtom, att jag besparar mig marknadsföringskostnader genom att få fler, men rabatterade jobb i början.

Att det skulle vara att "hora" bort sina tjänster och att vara orespektfull mot alla som lever på foto kan jag inte riktigt ta åt mig av. Då kan man ju ponera att alla butiksägare resonerar likadant när det öppnar en ny butik i samma bransch och skyltar med öppningserbjudanden - 50% på ditt och datt - "Det är ju under inköpspris! Vad tror han? Ingen kommer att vilja köpa varan till fullpris när han väl slutar med erbjudandet!". Det fungerar ju inte så till 100%, om de kunder man lockar till sig gillar ens arbete kommer de ju att återkomma nästa gång de behöver ett fotojobb, även om det då blir till fullpris, i synnerhet om man är väldigt tydlig med att det är ett tillfälligt erbjudande. (Även om det ligger sanning i det också, eftersom butikerna säljer en j*vla massa oxfile när den kostar 139kr/kilo men inte mycket när den kostar 259kr/kilo. Min poäng kvarstår dock att man troligen vinner nya kunder som gillar det man gör och förhoppningsvis kan tänka sig ett fortsatt samarbete trots fullpris.)

Henry - ditt inlägg visar ju att denna typ av "prispress" är vanlig, även i andra branscher. Ganska självklart och förståeligt tycker jag.

Alla företagare vill ju förstås fakturera 100% av sin arbetstid, utan rabatter, utan avrundningar nedåt, utan att behöva besvara följdfrågor som inte kan debiteras, inte behöva "go the extra mile". Men så länge jag känner att det är viktigare att vinna nya kunder, förstärka portfolion och bli sysselsatt så kommer jag nog kunna tulla lite på ovanstående ideal. Risken är annars att jag sitter hemma vid datorn och knyter näven för att jag inte har några kunder i min lilla stad, för att ingen känner till mitt arbete och att ingen vill betala fullpris för något de inte sett tidigare eller ens hört talas om när jag väl försöker sälja in mina tjänster.

Eftersom du verkar kunna plocka pengar från annat håll stämmer inte riktigt ditt resonemang, du kommer kunna ha råd att sälja billigt länge eftersom du inte är beroende av inkomsten. Samtidigt bidrar du till att försämra marknaden för de som redan är inne.

Du sparar inga marknadsföringskostnader genom ditt tänk, du kan inte marknadsföra dig in på en tjänstemarknad, det är referenser som gäller. Vet du någon enda fotograf som börjat med annonser?

Din jämförelse med en vanlig butik haltar pga ett visst faktum; butiker konkurrerar om att sälja samma produkt så det är väldigt lätt att jämföra.

Jag föreslår istället att du gör ett arbetsprov som de inte får använda, eller gör jobbet mot betalning om de är nöjda men gratis om de inte gillar det. Det är dessutom bättre för dig själv för då ser du om ditt arbete är bra nog och inte bara billigare än andras/gratis. Du kommer aldrig få reda på hur bra ditt arbete är genom underprisning så länge som det finns kunder som lockas av "billigare". Du riskerar bara att lura dig själv samtidigt som du sänker marknaden lite till.

Rot

Det är alltid riskabelt att jobba helt gratis och i regel är ju inte uppdragsgivaren så fattig att de inte kan klara en måttlig faktura. Fundera på detta tex:
För att minska svartjobb kör man med ROT. Jag har just fått ett jobb på sommarstugan fixat för 200 kr/tim (400 utan ROT). Till detta kommer material, hyra av stegar osv. Så fundera på 200-400 kr/tim. Det kan knappast vara ett överpris när du har fotoutrustning dessutom som troligen bör skrivas av på 4-5 år....

Jag föreslår istället att du gör ett arbetsprov som de inte får använda, eller gör jobbet mot betalning om de är nöjda men gratis om de inte gillar det. Det är dessutom bättre för dig själv för då ser du om ditt arbete är bra nog och inte bara billigare än andras/gratis.

Precis, kan ju vara skönt att veta om ens bilder överhuvudtaget är något att ha..

Eftersom du verkar kunna plocka pengar från annat håll stämmer inte riktigt ditt resonemang, du kommer kunna ha råd att sälja billigt länge eftersom du inte är beroende av inkomsten. Samtidigt bidrar du till att försämra marknaden för de som redan är inne.

Du sparar inga marknadsföringskostnader genom ditt tänk, du kan inte marknadsföra dig in på en tjänstemarknad, det är referenser som gäller. Vet du någon enda fotograf som börjat med annonser?

Din jämförelse med en vanlig butik haltar pga ett visst faktum; butiker konkurrerar om att sälja samma produkt så det är väldigt lätt att jämföra.

Jag föreslår istället att du gör ett arbetsprov som de inte får använda, eller gör jobbet mot betalning om de är nöjda men gratis om de inte gillar det. Det är dessutom bättre för dig själv för då ser du om ditt arbete är bra nog och inte bara billigare än andras/gratis. Du kommer aldrig få reda på hur bra ditt arbete är genom underprisning så länge som det finns kunder som lockas av "billigare". Du riskerar bara att lura dig själv samtidigt som du sänker marknaden lite till.

Tack för ett konstruktivt svar.

Att köra din föreslagna modell med fullpris men med rätten att inte behöva köpa bilderna/jobbet om de inte gillar slutresultatet är ju ett bra alternativ. Där får man ju svart på vitt att man inte är kompetent nog att bedriva professionell fotoverksamhet om nio av tio kunder väljer att inte köpa resultatet.

Mitt mål är ju inte att sänka marknaden, varken lokalt eller regionalt, men som du säger - jag kan det om jag vill, eftersom det inte är min huvudsakliga inkomstkälla. Jag kan resonera som så att jag är ute och företagar om kvällarna/helgerna istället för att pilla navel i soffan. Om det sedan gör att min timlön när allt är avräknat hamnar på 30-50kr så är den fortfarande högre än 99% av alla som enbart har fotot som hobby och det blir ju fortfarande en slags bonus rent ekonomiskt, under förutsättning att jag tycker att det är tillräckligt roligt för att kunna motivera all tid jag lägger ner på det.

Mitt huvudsakliga mål de närmsta månaderna/halvåret är att komma igång utan att behöva bygga ett rykte endast genom att kunder pratar med varandra och rekommenderar mig till andra. Sånt har ju tendensen att kunna ta många år innan folk känner igen ens namn som "han den där fotografen" i synnerhet på en ort där man inte varit verksam över huvudtaget tidigare. Då känner jag åtminstone att jag måste göra något lite extra, även om det går lite under bältet för vad som får anses som optimalt för fotograferna som branschgrupp. Men återigen, jag har inte bestämt mig för vad jag ska göra. I tråden har jag argumenterat för vad man kan göra, inte vad jag vill/ska göra.

Trådämnet och frågeställningen får anses som i högsta grad besvarad. Vill tacka alla som hjälpt till, både med åsikter och marknadsmoraliska aspekter samt ren fakta. Nu är det bara för mig att väga för och emot och hämta inspiration från era kommentarer när jag bygger mitt upplägg.

Ha en trevlig dag!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar