Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arax tilt shift

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Hur bra är de? Och hur pass bar funkar de ihop med en digital eos?

Min recension

Jag skrev den när jag hade en 300D. På en 5D (och min eos3) är den mycket lättare att fokusera exakt. På det hela tycker jag den är mycket prisvärd.

Men funkar exponeringsutomatik med kameran? Vanligtvis brukar ju det gå åt fanders om man inte har en glugg som är "elektronisk".

Ljusmätningen fungerar, men något automatiskt är det inte. Om du inte har en handhållen mätare, så mäter du när optiken är i nollägena. När du väl har tiltat eller skiftat, så stämmer inte ljusmätningen.

Det finns en extra ring för att koppla in och ur den inställda bländaren, så att du kan komponera och fokusera med full öppning lite smidigare. Den ringen har inga hack som bländarringen har.

Exponeringen kanske man får testa sig fram med. Vilken tur att den "digitala filmen är gratis".

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar