Okej, bara så jag fattar det tydligt då. Det blir egentligen då ett 112 mm 1.2 objektiv?
Nej, det blir det inte. Det här är det som är så utmanande att beskriva det som uppstår när man jämför vad som sker med olika sensor storlekar. Jag vet inte om följande är svaret du vill ha. Svaret du nog önskar är följande:
75 mm 1.2 på APS-C motsvarar 112 mm 1.8 på fullformat/småbild
Här är ett par anledningar till att det inte riktigt stämmer. Nedanstående beräknar är grundade på en beskärningsfaktor på 1.5.
För exponeringen motsvarar det 112 mm 1.2
Du kommer med samma ISO och bländare inställd på 1.2 få samma slutartid oavsett om du använder en APS-C kamera eller fullformat för mängden ljus som passerar objektivet och träffar sensorn är densamma. Även om sensorn i sig är mindre.
För kompositionen motsvarar det 112 mm 1.8
Du kommer behöva stå längre bak för att få det du fotar att se lika stort ut på bilden som med en 75 mm på fullformat. Det ger dig ett större skärpedjup vilket motsvarar om du hade fotat med en bländare på inställning 1.8. Står du på samma avstånd får du såklart samma skärpedjup(skärpedjupet beror på brännvidd, bländare och avståndet av subjekt till objektivet, oavsett kamera det sitter på) men du kan inte längre ta en likadan bild.
Du behöver även tänka på att mängden brus i bilden påverkar.
Om du tar ett foto på ISO 420 på fullformat motsvarar det på en APS-C sensor med samma egenskaper i övrigt runt ISO 1000. Detta på grund av att du om du visar motsvarande bilder på samma skärm från en APS-C och en fullformat med motsvarande objektiv så kommer bilden från APS-C sensorn vara mer förstorad vilket medför att även bruset i bilden kommer vara mer förstorat. Så vill man ha en bild med motsvarande mängd brus behöver man nyttja ett lägre ISO på APS-C kameran.
Men det kommer påverka slutartiden om man kör samma bländare.
Det finns nog mer faktorer att ta in som jag missar men poängen blir att om man ska vara korrekt så går det inte ge ett rakt svar på frågan då det måste vara tydligt med vilken del det motsvarar, för alla parametrar blir påverkade i någon form beroende på vad man vill "offra".