Annons

Apsc objektiv på FF

Produkter
(logga in för att koppla)

llew89

Aktiv medlem
Hej

Om jag sätter ett 75 1.2 apsc objektiv på en ff kamera. (Viltrox 75 på sony a7iv t.ex)
Vad händer med bländaren?

jag är medveten om att det blir en tightare komposition, ca 112,5 mm

och att bilden blir mindre pga den tightare kompositionen.

Men vad innebär detta för bländaren? Har jag ett 112 mm 1.2 objektiv nu eller är något jag missar i konverteringen?

Bländaren blir oförändrad, eftersom man behöver stå längre ifrån motiven för att uppnå samma komposition kommer man få större skärpedjup. Men annars påverkas bländaren ej.

Det blir tvärtom. Sätter du objektivet på en fullformatare får du en vidare bild (som om du fotat med ett 50 mm på apsc) . Kanske t.o.m. så vid att inte objektivet kan lysa ut kanterna med vinjettering som följd (beroende på om objektivet är tänkt till crop eller fullformat. Det händer inget med bländaren.

Eftersom du behöver stå NÄRMARE för samma utsnitt blir även skärpedjupet MINDRE.

Om kameran stödjer det så kommer den känna igen att det är ett APS-C objektiv och bara använda en del av sensorn motsvarande storleken av en APS-C sensor så då kommer ditt objektiv fungera som ett 75mm f/1.2 objektiv. Om det inte stödjer det så kommer visserligen hela sensorn utnyttjas men du kan få ganska kraftig (och ful) mekanisk vinjettering så att du tvingas att beskära bilden.

Hur mycket vinjettering du får är olika från objektiv till objektiv.

Brännvidden ändras inte när man flyttar ett objektiv mellan kameror med olika stora sensorer. Bilden som projiceras av objektivet blir också den lika stor oberoende av kamerans sensorstorlek.

Olika stora sensorer ger dock olika stora utsnitt av bilden. Att flytta ett objektiv från kameran med den större sensorn till kameran med den mindre sensorn är ungefär som att beskära bilden i ett redigeringsprogram.

Brännvidden ändras inte när man flyttar ett objektiv mellan kameror med olika stora sensorer. Bilden som projiceras av objektivet blir också den lika stor oberoende av kamerans sensorstorlek.

Olika stora sensorer ger dock olika stora utsnitt av bilden. Att flytta ett objektiv från kameran med den större sensorn till kameran med den mindre sensorn är ungefär som att beskära bilden i ett redigeringsprogram.
Det stämmer men nu frågar ju trådskaparen om bländaren…

Okej, bara så jag fattar det tydligt då. Det blir egentligen då ett 112 mm 1.2 objektiv?

Nej, det blir det inte. Det här är det som är så utmanande att beskriva det som uppstår när man jämför vad som sker med olika sensor storlekar. Jag vet inte om följande är svaret du vill ha. Svaret du nog önskar är följande:

75 mm 1.2 på APS-C motsvarar 112 mm 1.8 på fullformat/småbild

Här är ett par anledningar till att det inte riktigt stämmer. Nedanstående beräknar är grundade på en beskärningsfaktor på 1.5.

För exponeringen motsvarar det 112 mm 1.2

Du kommer med samma ISO och bländare inställd på 1.2 få samma slutartid oavsett om du använder en APS-C kamera eller fullformat för mängden ljus som passerar objektivet och träffar sensorn är densamma. Även om sensorn i sig är mindre.

För kompositionen motsvarar det 112 mm 1.8

Du kommer behöva stå längre bak för att få det du fotar att se lika stort ut på bilden som med en 75 mm på fullformat. Det ger dig ett större skärpedjup vilket motsvarar om du hade fotat med en bländare på inställning 1.8. Står du på samma avstånd får du såklart samma skärpedjup(skärpedjupet beror på brännvidd, bländare och avståndet av subjekt till objektivet, oavsett kamera det sitter på) men du kan inte längre ta en likadan bild.

Du behöver även tänka på att mängden brus i bilden påverkar.

Om du tar ett foto på ISO 420 på fullformat motsvarar det på en APS-C sensor med samma egenskaper i övrigt runt ISO 1000. Detta på grund av att du om du visar motsvarande bilder på samma skärm från en APS-C och en fullformat med motsvarande objektiv så kommer bilden från APS-C sensorn vara mer förstorad vilket medför att även bruset i bilden kommer vara mer förstorat. Så vill man ha en bild med motsvarande mängd brus behöver man nyttja ett lägre ISO på APS-C kameran.

Men det kommer påverka slutartiden om man kör samma bländare.

Det finns nog mer faktorer att ta in som jag missar men poängen blir att om man ska vara korrekt så går det inte ge ett rakt svar på frågan då det måste vara tydligt med vilken del det motsvarar, för alla parametrar blir påverkade i någon form beroende på vad man vill "offra".

Det stämmer men nu frågar ju trådskaparen om bländaren…
Ja, det glömde jag att kommentera.

Den bästa artikelserien om ekvivalens tycker jag är den här:

När man har läst den och förstått så behöver man aldrig mer fråga, vilket är väldigt bra eftersom man ofta kan få ganska underliga svar.

Hej

Om jag sätter ett 75 1.2 apsc objektiv på en ff kamera. (Viltrox 75 på sony a7iv t.ex)

Men vad innebär detta för bländaren? Har jag ett 112 mm 1.2 objektiv nu eller är något jag missar i konverteringen?

Vi måste först klargöra vad din fråga grundar sig i: Hela grejen med motsvarande bländare mellan FF och APS-C - om vi syftar på kort skärpedjup där FF har en fördel - är att du med FF antingen använder längre brännvidd eller går närmare motivet för att få samma utsnitt. Vardera av dessa två skillnader ger kortare skärpedjup.

Men eftersom Viltrox 75mm 1.2 inte täcker fullformat så kan du inte nyttja möjligheten att gå närmare för att få samma utsnitt med fullformat. Alltså är fenomenet inte applicerbart på det objektivet och det blir ingen skillnad över huvud taget jämfört med att ha den på en APS-C-kamera.

Du måste också applicera 1.5x på bländaren för att få motsvarande skärpedjup, vilket då blir 1.8. Så OM du skulle ha ett objektiv på FF som ger samma bild som 75mm 1.2 på APS-C, då skulle du behöva ett 112mm f1.8.

Däremot OM Viltrox 75an hade täckt fullformat, då hade den gett samma utsnitt och skärpedjup som 50mm f0.8 på APS-C. Något sådant objektiv existerar inte vilket är varför APS-C inte över huvud taget kan matcha fullformatarnas 85 1.2or och dylikt i kort skärpedjup.

Men som sagt, eftersom den ändå inte täcker fullformat så kan det ju tyckas att den blir ganska bortkastad att sätta på en FF-kamera. Ett Samyang AF 135mm f1.8 är ett mer logiskt val då.

Senast ändrad:
Hej

Jag vill påstå att du får 75/1.2 men att bilden blir kraftigt vinjetterad då apsc-objektivet inte lyser ut hela FF-sensorn.

Det här med sensorstorlek, bländare odyl verkar svårt för många.

Testa denna tanken isåfall:

* Lägg objektivet på golvet och lys med en ficklampa genom objektivets frontelement. Dvs det backre är mot väggen. Detta är din bild projicerat på väggen.
* Tejpa fast ett papper på väggen där ljuskäglan träffar väggen
*Rita en rektangel där alla hörn träffar ljuscirkeln slut. Detta är din bild som träffar sensorn.

* Har du testat ett APS-C objektiv så rita nu en större rektangel utanför den lilla.
Detta visar nu vad som händer om du sätter ett APS-C objektiv på ett FF-kamera.

* Har du testat ett FF-objektiv på APS-C kamera så rita nu en rektangel innanför.

Ser ni nu att ni bländaren kan INTE ändras. Inte heller skärpedjupet eller ljusstyrkan har förändrats.
I ena fallet är som att beskära bilden i efterhand och det andra är som att får mörka hörn där ljuset inte faller pga ljuscirklen är för liten.
Det kameran kan göra är att automatiskt beskära åt dig så deyt blir en APS-C kamera/sensor.

/Stefan

Hej

APS-C har ju 1,5 gångers crop jämfört med FF. Så om du t.ex sätter ett 50mm objektiv på APS-C så blir det motsvarande 75mm på FF. Och t.ex m4/3 har 2 gångers crop jämfört med FF. Mindre sensor = mer beskärning och längre räckvidd.

APS-C objektiv är ju gjorda för just APS-C kamerahus. Som andra har nämnt så täcker oftast inte ett APS-C objektiv hela FF-sensorytan och du får därför svarta kanter på bilden. Hur mycket det täcker varierar dock från objektiv till objektiv, det finns vissa APS-C objektiv som täcker nästan hela FF-sensorytan(vet inte hur mycket just Viltrox 75/1.2 täcker). Många FF-kamerahus har ju dock ett crop-läge så att man kan använda APS-C objektiv(dock förlorar man ju såklart upplösning då).

När det gäller bländaren så förblir den såklart densamma. Däremot så gör ju det större utsnittet på FF att du behöver gå närmre på en given brännvidd för att få samma inramning jämfört med APS-C och detta resulterar ju såklart i kortare skärpedjup. Säg t.ex att du kör ett 50mm objektiv på APS-C och ett 50mm på FF och kör med samma bländartal på båda, då måste du går närmre med FF för att få samma inramning, vilket resulterar i kortare skärpedjup.

Och här är ett svar från Ai: Chat GPT! :)

Hej!

När du sätter ett APS-C-objektiv (som är konstruerat för mindre sensorer) på en fullformatkamera (med en större sensor), kan det påverka hur bländaren och bilden fungerar. Här är några saker som kan hända:

1. Crop-faktor och synfält: Eftersom APS-C-objektivet är designat för en mindre sensor, kommer det att ha en smalare bildcirkel. När du använder det på en fullformatkamera, kan du märka att bilden har en "cropped" effekt. Det innebär att du inte utnyttjar hela sensorns yta och får ett smalare synfält jämfört med vad du skulle få med ett fullformatobjektiv.
  2. Bländarvärde och ljusgenomsläpp: Bländarvärdet på objektivet (t.ex. f/1.2) påverkas inte fysiskt av att användas på en annan sensorstorlek. Dock kan ljusgenomsläppet vara annorlunda. Eftersom objektivet projicerar ljus på en mindre bildcirkel än vad sensorn är designad för, kan det resultera i en lägre ljusmängd som når sensorn. Detta kan i vissa fall påverka exponeringen och bildkvaliteten.
  3. Vignettering och skärpa: Användning av ett APS-C-objektiv på en fullformatkamera kan öka risken för vignettering, vilket innebär att hörnen av bilden kan vara mörkare än mitten. Dessutom kan skärpan och bildkvaliteten påverkas, eftersom objektivet kanske inte är optimerat för hela bildytan av en fullformatkamera.
Sammanfattningsvis, medan det kan vara möjligt att använda ett APS-C-objektiv på en fullformatkamera, kan det påverka hur bländaren fungerar och hur bilden renderas. Resultaten kan variera beroende på objektivets konstruktion och kamerans egenskaper. Det är alltid bäst att använda objektiv som är optimerade för den specifika sensorstorleken för att få bästa möjliga resultat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar