Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Apropå "manipulerade" naturbilder...

Produkter
(logga in för att koppla)
emtre skrev:
Det finns en massa antaganden som följer med när man kallar en bild för naturbild.
...

Det var nog mitt fel som använde begreppet naturbild i trådrubriken. Kanske säger det mer om hur jag tolkade bilden, fotografen kallade den aldrig naturbild.

emtre skrev:
Såvitt jag ser så har fotografen aldrig påstått att bilden var nåt annat än vad den är (dvs faktiskt ljugit) utan bara låtit betraktare anta - kanske medveten om vad folk kommer tro, men kanske inte med avsikt att föreleda, det vet vi inget om. Den som känner sig lurad när fotografen berättar hur bilden är framställd ska snarast vända sig mot sin egen förförståelse snarare än mot fotografen.

Håller med.

På DPChallenge kan man inte se vad fotografen skrivit om bilden under tiden som röstningen pågår. Förmodligen har fotografen skrivit den första meningen när bilden laddades upp på sidan och har därmed aldrig påstått något annat än att lim användes. Vad sedan dom som röstade har ANTAGIT är en helt annan sak.

Jag tycker att bildidén är riktigt bra. En trafikstockning hos nyckelpigorna där den förste tar tillfället i akt och flyger iväg. En herre på täppan-lek.
Däremot skulle jag låta bli att genomföra den. Dels med tanke på att man måste(?) döda en flock söta nyckelpigor och dels pga alla arga kommentarer som automatiskt kommer.

Men man ska inte moralisera för mycket med tanke på hur människan dödar insekter i vanliga fall...

emtre skrev:
Varför är det orätt att limma döda skalbaggar? Min far (som jagar) har ett uppstoppat Kudu-huvud (antilop) på väggen - jag har svårt att tro att en bild på det skulle väcka någon upprördhet.

/Maria
Egentligen OT, men min "religion", eller förresten, så allvarligt som religion är det inte men i mitt tycke är både limmningen av skalbaggarna samt allt vad uppstoppade djur och skallar på väggen heter helt fel.
Men jag är inte värre än att jag accepterar andras åsikter och tankar iaf, även om jag aldrig kommer sympatisera.

Sen ser jag också skillnad på människa och nyckelpiga, men så totalt icke värdefull så den förtjänas att limmas efter döden aner jag ingen individ vara.

lottawe skrev:
Fast du äter ju upp dina vänner om du kallar dig djurvän också. Naturvän kan man säkert va även om man äter dem, men djurvän vete sjutton alltså..

Jag är naturvän! För mig innebär det att skydda nature., skydda des ekologiska system där människan är en del.

Visst dör såväl djur som växter. Det ingår i ekologin. Även vi människor är fortfarande en del av ekologin.

Det jag värnar om är att djur och växter skall kunna leva fritt. Vi människor skall anpassa oss genom att anpassa vår jakt på sådant sätt att vi inte rubbar ekologiska system.

På den nivån är jag.

lottawe skrev:
Fast du äter ju upp dina vänner om du kallar dig djurvän också. Naturvän kan man säkert va även om man äter dem, men djurvän vete sjutton alltså..

F.ö, för att återgå till ämnet tycker jag inte det är rätt att limma döda individer heller. Jag skulle inte vilja limmas upp när jag dör. Inte ens för en bild. Skulle ni?

det där var ju lite konstigt skrivet..

då måste man ju i princip vara enbart köttätare om man ska va naturvän för annars äter man ju som naturvän upp sina morotskompisar och äppelpolare och sädesslagvänner osv osv..

ursäkta offtopic ville bara höra hur lotta resonerade

En liten parantes, skalbaggarna är inte nyckelpigor.
Dom kallas "Japanese Beetles" och är inte inhemska i nordamerika och är ett plågoris.
Min flickvänns hus fick påhälsning av dessa och det var runt 10.000 av dom som anticimex företaget plockade ihop efter att dom dräpt ut majoriteten.

Men med avseende på bilden så skulle jag inte se den som en vinnare om han limmat ihop baggarna bara för att få det att se 'coolt' ut.

Det är svårare att få till det direkt i kameran eller lite beskärning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar