ANNONS
Annons

Apropå "manipulerade" naturbilder...

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Vad sägs om den här tävlingsvinnaren? Inga manipulationer i Photoshop...

...däremot användes en större mängd superlim innan bilden kunde tas. :)

http://www.dpchallenge.com/image.php?IMAGE_ID=253499

I det här fallet skulle jag nog till och med jag (som annars tycker rätt mycket är tillåtet) blivit lite besviken om jag röstat fram bilden till seger och sedan läst hur den kommit till. :)

Superlim? Fysjutton!

Vissa borde "straffas" med att inte få äga kameror ens, om de inte kan låta bli att plåga djuren för bilden. Sjukt värre!

Det ska sägas att insekterna redan var döda innan limningen, men ändå.

äh, det var ju lite trist.. kan man verkligen kalla det naturbild då (fast det kanske inte fotografen gjorde heller)? Snarare stilleben...

/Micke

Dom var enligt uppgift döda?
Då är det väl inte värre än andra bilder av våldtäkter, misshandel och annat fejk man ser här på fotosidan? Tycker inte jag iaf. Sen tycker jag inte den tillför mig personligen något värde just iom det, men det är ju en annan sak?

En bra bild är alltid en bra bild... Men visst tappar den när man får reda på sanningen. Ivf i mitt tycke. Om man läser kommentarerna som givits under tävlingen så står det ju klart att många röstade pga att det var en otrolig bild... så otrolig var den ju då inte... alltså har den fått röster som den inte förtjänar ;) (om man nu ska hårddra det).

Jeppe skrev:
En bra bild är alltid en bra bild... Men visst tappar den när man får reda på sanningen. Ivf i mitt tycke. Om man läser kommentarerna som givits under tävlingen så står det ju klart att många röstade pga att det var en otrolig bild... så otrolig var den ju då inte... alltså har den fått röster som den inte förtjänar ;) (om man nu ska hårddra det).
Jo det är ungefär så jag känner också, jag har inget emot limmet som sådant (förutsatt att insekterna verkligen var självdöda). En bra bild är en bra bild, men man vill nog ändå kunna känna att det är något realistiskt som avbildas, alternativt veta hur bilden kommit till. Jag hade inte skrivit inlägget om bildbeskrivningen varit tillgängligt innan röstningen var klar, då hade jag bara kunnat låta bli att rösta. Jag tror det har att göra med att man känner sig lite besviken att bilden inte är vad den såg ut för att vara, så att säga.

En väldigt gamal herre i Sverige som avbildade fårlgar, fångade dem, sedan självdog fåglarna när han ritade av dom.. :)

I dagens foto är det nog faktiskt naturfotograferingen som är mest äkta, jag får hoppas det iaf. Sverige, Norge och Finland är kända för att inte manipulera bilder, eller knappt manipulera omgivning eller liknande ute i fält.

En seriös naturfotograf i min värld är naturvän!
All åsamkan på natur och liv är i min värld helfel!

Av två onda ting:
Hellre en naturfotograf som "fuskar" med ps, än en naturfotograf som dödar djur.

Vem skulle kunna gå ut och hitta 15 döda nyckelpigor även om man letade?

Dom där tror jag han haft ihjäl själv, bara för en bilds skull.

Janne och Jan. Det är det antagandet jag också gjorde. Att han skrivit att de var döda såg jag, men frågan hur han funnit alla de döda nyckelpigorna i de skicket är ju en gåta. Tror också han dödade för bilden..

Jag vet inte om folk inte kan läsa, inte förstår engelska eller helt enkelt bara tror det värsta om människor.

Han skriver att det finns massor av nyckelpigor, vissa flyger tom in i huset. Som jag förstår det har han plockat de som dött inne i huset.

Brukar själv hitta döda nyckelpigor och flugor vid fönstret när jag kommer ut till sommarhuset.

Kanske dags för ett kombinerat flug och nyckelpigetorn.

ääh klart det kan ligga massa nyckelpigor och skräpa..kan det ju vara kul att klistra ihop några och fota..men då kan man ju lägga ner lite arbete i det också och inte bara slarva ihop något..
man ser ju förtusan limmet! han borde skämmas. Ska han manipulera nåt såntdär kan han ju åtminstonde göra det snyggt, inte slarva med limmet :)

Bilden är vacker, och blir otrolig bra just eftersom man tror att nyckelpigorna klättrat på varann i sådan läcker bunt.
Superlimmet förstör allt, och bilden känns helkass.
Om någon vill använda en blomspruta så okej, men börja limma ihop djur i olika formationer, nej tack!

Arleklint skrev:
Jag älskar kött och är naturvän.
Fast du äter ju upp dina vänner om du kallar dig djurvän också. Naturvän kan man säkert va även om man äter dem, men djurvän vete sjutton alltså..

F.ö, för att återgå till ämnet tycker jag inte det är rätt att limma döda individer heller. Jag skulle inte vilja limmas upp när jag dör. Inte ens för en bild. Skulle ni?

lottae skrev:
Fast du äter ju upp dina vänner om du kallar dig djurvän också. Naturvän kan man säkert va även om man äter dem, men djurvän vete sjutton alltså..

F.ö, för att återgå till ämnet tycker jag inte det är rätt att limma döda individer heller. Jag skulle inte vilja limmas upp när jag dör. Inte ens för en bild. Skulle ni?

Nej det skull jag nog inte vilja, men jag gör skillnad på en människa och en nyckelpiga.

/P.L

Det finns en massa antaganden som följer med när man kallar en bild för naturbild. Antaganden som att bilen är orörd i bildbehandling och/eller att det avbildade förekommer naturligt i naturen. Men allt det är är antaganden.
Såvitt jag ser så har fotografen aldrig påstått att bilden var nåt annat än vad den är (dvs faktiskt ljugit) utan bara låtit betraktare anta - kanske medveten om vad folk kommer tro, men kanske inte med avsikt att föreleda, det vet vi inget om. Den som känner sig lurad när fotografen berättar hur bilden är framställd ska snarast vända sig mot sin egen förförståelse snarare än mot fotografen.

lottae skrev:

Varför är det orätt att limma döda skalbaggar? Min far (som jagar) har ett uppstoppat Kudu-huvud (antilop) på väggen - jag har svårt att tro att en bild på det skulle väcka någon upprördhet.

/Maria

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar