Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Apple bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

davidschreiner

Picturo-administratör
Funderar på att införskaffa en större bildskärm. Har då läst i något formum här att TFT skärmar inte lämpar sig för bildbearbetning. Är detta fortfarande aktuellt? Tänkte på Apples skärmar. Då säljer ju bara TFT numera - som dessutom är byggda speciellt för bildbearbetning.
Nu min egentliga fråga: Kör på Mac och tror därför att Apples skärmer är lättast att kalibrera och använda tillsammans med min dator. Tyvärr är de ju så dyra... Har därför kollad lite på en fjolåretsmodel. Är det nån av er som har koll på vad som är skillnaden mellan de gamla och de nya?modellerna. Ska man hellre satsa på en ny model?

/David
 
Hallå, hallå

finns det verkligen ingen av er som har koll på Apple skärmar?

Snälla upplys mig om hur det ligger till i Apples underbara värld.

/David
 
Kolla in Eizo...

Apples skärmar e ju snygga, men inte bäst..
Eizo är närmast branschstandard numera.
och, dom har tydligen sänkt priserna..
 
Re: Kolla in Eizo...

uge skrev:
Apples skärmar e ju snygga, men inte bäst..
Eizo är närmast branschstandard numera.
och, dom har tydligen sänkt priserna..


Sänkt priserna? Kollade upp deras 21 tums modell som är väl närmast Apples 20 tums. Det gick på ca. 30000 kronor jämfört med 14500 kronor för Äpplet. Dubbelt så dyrt! Och då är inte Apple billigt direkt. Är den sååååå mycket bättre än Apple?

Är det nån som vet skillnaden mellan Apples nya bildskärmar och de ifrån förra året. Är det värt att satsa på nya modelen?

/David
 
Re: Re: Kolla in Eizo...

davidschreiner skrev:
Sänkt priserna? Kollade upp deras 21 tums modell som är väl närmast Apples 20 tums. Det gick på ca. 30000 kronor jämfört med 14500 kronor för Äpplet. Dubbelt så dyrt! Och då är inte Apple billigt direkt. Är den sååååå mycket bättre än Apple?

Är det nån som vet skillnaden mellan Apples nya bildskärmar och de ifrån förra året. Är det värt att satsa på nya modelen?

/David

Sorry, dålig koll på priserna, men visst e de bättre. Angående Apple. Den nya är mycket bättre rent ergonomiskt. Den går att ställa (rent fysiskt alltså9 som en vanlig skärm. Den förra har urkass stöd osv..

Vad gäller bildåtergivning mm så har en del yrkesfolk uttalad sig till förmån för den gamla, men det tror jag är "efterköpsdissonans" dom sitter ju själva med gamla pjäsen.....
 
Jag är inne på min tredje Apple-skärm nu och är nöjd med dem. Har en ny 23-tums Cinema HD som jag kalibrerat med Gretag Eye-One med fint resultat.
 
LaCie kommer snart med en ny platt skärm med 10-bitars gamma som är högintressant (modell 321). Utpriset ska hamna nånstan på 13-14 + moms. Ska själv uppdatera skärm/burk inom kort och helt klart värt att invänta LaCies skärm då Eizos Coloredge CG21K kostar 23.000 + moms. Ang. kalibrator så funderar jag på om det är nån kvalitativ skillnad på Eye One och Colorvision Spyder, nån som har erfarenhet av bägge dessa?
 
Äpplet

Har en apples studio display. Tar betydligt mindre plats än en gammal burk, är vacker och funkar utmärkt för en som inte sitter och jobbar framför skärmen hela dagarna (med bilder). Dubbelt så dyr är nog inte dubbelt så kul för icke super proffset?!

/ i
 
Kan den här vara nått tro? http://www.formac.com/p_bin/
Vad det beträffar kalibratorer, tycker jag att Spydern är mycket bättre än sitt rykte på crt skärmar. Men inte så lyckad på platta. Lär ska bero på att den mäter med för stor vinkel. Man vet ju vad som händer om tittar på en lcd från sidan. Här anser jag att Eye-one är bättre. Både Spyder och Eye-one har kommit i en ny version med en 2:a efter. Har ingen erfarenhet av dom. Men ska man köpa en ny så bör man inte glömma bort Monacos Optix Xr. Jan.
 
Är det någon skillnad i bildkvalitet mellan 20 och 23 tums modellen?
Var köper man en Apple skärm billigast?
Måste man alltså köper till en extra pryl för att kunna kalibrera skärmen eller går det också utan? Är det svårt för en nybörjare som mig att kalibrera?

/David
 
Hej igen,

hoppas jag inte blir tjatig men det skulle hjälpa mig mycket ifall ni hadde lust att svara på mitt förra inlägg.
Finns det alternativ till Apple och Eizo när det gäller TFT skärmer för seriös bildbearbetning?

Kan tyvärr ingenting om bildskärmer...

Tack så mycket på förhand

/David
 
I mikrodatorns test i våras/sommras så fick neovo bäst betyg, slog även eizo. Men jag har inte läst nåt alls om deras bildskärmar här på fotosidan. Nån som vet nåt?
/tj
 
I mikrodatorns test i våras/sommras så fick neovo bäst betyg, slog även eizo. Men jag har inte läst nåt alls om deras bildskärmar här på fotosidan. Nån som vet nåt?
/tj
Hur testade dom färgåtergivningen, för tidigare var deras tester inte mycket att hänga i granen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.