Annons

Aperture och Pentax K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Spacejunkie

Medlem
Jag har fastnat för Aperture efter många om och men. Det fungerar riktigt bra, även om det kräver sin maskin. I går började jag använda Pentax K10D, och tänkte börja fota i RAW (DNG), men Aperture vill inte riktigt veta av det formatet.

Efter att installerat Digital Camera RAW Support Update 1.0.1 (Universal) från apple, så började tumnaglarna visas... En bit på väg, men inte tillräckligt.

Det sägs: "-DNG compatibility on Intel-based Macs", men misstänker att varje kameramodell gör DNG:s en aning personliga.

Så, är det någon som vet om det i dagsläget går att få Pentax K10D:s DNG-RAW-filer att fungera med Aperture, eller är det bara att vänta på en Aperture/OS X -uppdatering tro?


(Förövrigt är Aperture inget bra namn på ett program vid sökningar, speciellt i ett fotoforum. Tycker jag.)
 
Visst är det bra med standarder som DNG. Speciellt när alla har sin egen variant...

Jag tror det finns en converter från Adobe som gör Adobe-DNG av t.ex Pentax-DNG. Det kanske Aperture kan läsa.
 
Jag kör CS2 i PC och då kan Pentax’ DNG-filer direkt läsas. Äldre versioner av Photoshop kan ofta inte läsa nyare versioner av DNG-filer. Om jag inte kommer ihåg fel så är Photoshop bakåtkompatibelt även när det gäller DNG-filer. Borde innebära att en Photoshop-version som kan läsa en viss version av DNG-protokoll också klarar av att läsa äldre DNG-verioner men inte nyare.
Jag tror man ska se DNG-protokollet som en standard utan undantag men som allt annat så utvecklas även detta protokoll. Jag gissar att programmet Aperture inte uppdaterats så att det kan läsa den moderna versionen av DNG-filer som K10D levererar.
/Harald
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.