ANNONS
Annons

Aperture 1.5

Produkter
(logga in för att koppla)
Ola_H skrev:
Enda fördelen med att även få in jpg är att det eventuellt går fortare att exportera ut dem, men jag är inte en säker på att dtta är sant (kör faktiskt aldrig jpg längre)

Vad är det egentligen som du tänkte ha dina jpg-filer till?
En del bilders raw-version kommer jag säkert aldrig att använda och kan raderas för att spara HD-utrymme. Men vill ändå spara JPEG:en för event senare behov till email eldyl.

Förmodligen måste jag ladda ner från kameran med ett annat program än Ap. - tex Bildinsamling? - till en mapp på HD:n, ordna efter typ och flytta NEF:arna till en ny mapp. Sedan låta master-filerna ligga utanför Ap.Lib. för att sedan importera projekt från dessa ('referenced images') till Ap. - eller hur?

Och dagens dummaste fråga: "Vad gör jag när jag är 'klar' med justeringar av en bild..?" Finns inget 'Save image as ...' ?

Vet du något svenskt mac-forum - annat än detta - som diskuterar Aperture..?

-
I'm not stupid but I have bad luck when I'm thinking...

Det finns säkert automator script som gör det du vill åstadkoma. Jag skulle inte göra som du men alla har vi olika behov och förutsättningar. Idag är kostnaden för lagring relativt låg så köp mer diskar är mitt tips!

Så fort du gör en ändring så sparas den. Men du kan alltid gå tillbaka genom att ta bort en justering. Du förstör aldrig orginalet heller. Således finns det inget behov av en "spara" knapp.

Vill du ha ett bra apertureforum så rekomenderar jag:

http://discussions.apple.com/category.jspa?categoryID=184

Tyvärr vet jag inget svenskt apertureforum.

Sen finns det diverse bra sidor man kan läsa också:

http://homepage.mac.com/bagelturf/

Hoppas mina svar hjälpte lite!

mvh,
Edvard Wendelin

OK, jag fattar hur du tänker, men jag skulle inteheller göra så. Att jobba med dubbla filer skapar problem med sammanblandning och även när det gäller katalogisering och uppmärkning, men vi har ju alla olika prferenser.

Själva grundiden i Aperture är att varje justering du gör i en version omedelbart sparas, som Edward påpekar. Om du vill spara olika uppsättningar jsuteringar för sammabild så gör du en ny version och justerar i den. Det som skapas är bara en ny fil som berättar vilka justeringar du gjort. Du ser det som en egen bild i Aperture, men det tar i princip ingen extra plats. Hur många Versioner som helst kan vara länkade till samma masterbild (typiskt en raw-fil). Obs att de justeringar du gör i en fil liggger kvar nästa gång du öppnar den, dvs alla reglage står i samma position som där du lämnade dem. Därmed ser du alltid vad so är gjort med en viss bild.

När du sedan vill exportera ut någon bild (version) så använder du kommandot "export version". Där finns en lista med förinställda alternativ, men man kan också skapa egna (bildformat, storlek, ev kompression, färgrymd etc). Du kan t ex skapa ett förinställt format som passar för email om du vill (typ jpg 900x900, srgb). I Aperture markerar du sedan bara alla de bilder du vill exportera ut och väljer lämpligt format och plats där de skall sparas. Om du inte sedan skall skicka fler mail med dessa bilder kan du egentligen radera jpg-filerna när du är klar (eller senare om du får platsbrist).

Ola_H skrev:
OK, jag fattar hur du tänker, men jag skulle inteheller göra så. Att jobba med dubbla filer skapar problem med sammanblandning och även när det gäller katalogisering och uppmärkning, men vi har ju alla olika prferenser.

Själva grundiden i Aperture är att varje justering du gör i en version omedelbart sparas, som Edward påpekar. Om du vill spara olika uppsättningar jsuteringar för sammabild så gör du en ny version och justerar i den. Det som skapas är bara en ny fil som berättar vilka justeringar du gjort. Du ser det som en egen bild i Aperture, men det tar i princip ingen extra plats. Hur många Versioner som helst kan vara länkade till samma masterbild (typiskt en raw-fil). Obs att de justeringar du gör i en fil liggger kvar nästa gång du öppnar den, dvs alla reglage står i samma position som där du lämnade dem. Därmed ser du alltid vad so är gjort med en viss bild.
Hj tack f svar Edvard o Ola - börjar 'få kläm på't'
Labbade lite med en bild i helgen och när jag söker i Finder idag, har jag ll(elva) olika versioner, jpg, NEF o tiff + 2 alias i Trash - som tar upp 155MB! Dessutom två nya mappar i 'Bilder', 'Untitled Project' o 'UP.1' på tillsammans 971MB!
Man får tydligen se upp med vad man gör...

Leif: Det är trialversionen jag har.

YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

Mitt aperture bibliotek är 70gb för 8400 8MP RAW bilder ungefär. Har även några 12.8 MP bilder med där. Sen krävs det ju en del för att ha ordentlig backup på allting också men det är sånt man får räkna med och det beror ju lite på hur paranoid man är :)

Jag använder dock inte Apertures backupfunktion (Vault) utan har ett dedikerat backup och replikeringssystem för offsite.

mvh,
Edvard

davidschreiner skrev:
Varför backupa du inte via vault funktionen? Finns det nackdelar med detta?

För att jag ändå vill ha andra saker backupat och ett system är bättre än att ha två för det mesta :)

Har man inget system och bilderna är det viktigaste man har så är Vaults kanonbra skulle jag tro.

mvh,
Edvard

OK, nu när Aperture ändå är uppe så kanske någon kan hjälpa mig.

Det är viss EXIF -info i mina bilder från Canons 10D resp 1DII som inte visas. Det gäller info om max/min lens mm. Det finns fält för detta i Aperture, men de är tomma. Om jag öppnar råfilerna i CS2 så finns ett fält "Lens" som t ex kan innehålla 24-70. Även "lens max aperture" kan ses i CS2 men är tomt när jag kollar på bilden i Aperture. Någon som vet mer om detta?

Ola_H skrev:

Det är viss EXIF -info i mina bilder från Canons 10D resp 1DII som inte visas. Det gäller info om max/min lens mm. Det finns fält för detta i Aperture, men de är tomma. Om jag öppnar råfilerna i CS2 så finns ett fält "Lens" som t ex kan innehålla 24-70. Även "lens max aperture" kan ses i CS2 men är tomt när jag kollar på bilden i Aperture. Någon som vet mer om detta?

Hmm. mina fält är också tomma. Ser inte vilket IS mode jag kört heller t.ex. Skumt.

mvh,
Edvard

Ola_H skrev:

Maximum lens ap. visas hos mig, men inte min/max(mm)

När jag ändå är inne: Nästa dumma fråga:
"Hurf. ändrar jag bildstorlek i pixlar mm - tex till FS:s max 1024x1024..?"

YoursTruly,

red-top skrev:
Maximum lens ap. visas hos mig, men inte min/max(mm)

När jag ändå är inne: Nästa dumma fråga:
"Hurf. ändrar jag bildstorlek i pixlar mm - tex till FS:s max 1024x1024..?"

YoursTruly,

Pixelstorlek ändrar du då du vill exportera något. Då kan du skapa en profil för FS t.ex.

mvh,
Edvard

edvardwendelin skrev:
Pixelstorlek ändrar du då du vill exportera något. Då kan du skapa en profil för FS t.ex.

mvh,
Edvard
Schwuuh (Jooh) - kom på det sen, och även att det går att 'Edit' för varje enskild bild om man vill.

Följdfråga: "Ett vanligt råd i bildbehandling är ju att göra skärpning som allra sista steg i processen - dvs EFTER storlekskrympning. Detta går alltså inte i Ap.1.5..?"
(Såvida man inte exporterar först och sen importerar tillbaka igen och gör skärpning, eller hur..?)

Snart kan jag det här. 8^}>

YoursTruly,

red-top skrev:
Schwuuh (Jooh) - kom på det sen, och även att det går att 'Edit' för varje enskild bild om man vill.

Följdfråga: "Ett vanligt råd i bildbehandling är ju att göra skärpning som allra sista steg i processen - dvs EFTER storlekskrympning. Detta går alltså inte i Ap.1.5..?"
(Såvida man inte exporterar först och sen importerar tillbaka igen och gör skärpning, eller hur..?)

Snart kan jag det här. 8^}>

YoursTruly,

Jag skärper till sist och sen exporterar jag. Beroende på storleken jag vill ha så skärper jag olika mycket.

mvh,
Edvard

Metadata från Bridge

Har nu laddat ned trialversionen och håller på att testa.
Det som jag tycker är märklig är att jag inte får med min metadata när jag importerar mina RAW bilder som jag tidigare har taggad i bridge. Nägra jpg bilder har jag också importerad och där följer allting med.

Är det någon som har en idee vad det kan bero på?

Är denna diskussion fortfarnade igång?

Ja, hursomhelst: Det går tydligen inte att importera nyckelord direkt från bridge.

En till fråga kommer här: När jag exporterar bilder med svenska nyckelord dvs. svenska bokstäver så som ä, å osv. och öppnar de sedan i bridge så blir det helt knasigt. När jag kolla på nyckelorden inne i Aperture är det inget problem.

Fixar Aperture bara engelka bokstäver vid export av bilder? Någon som har en idee hur man löser detta?

Tack så mycket på förhand

/David

red-top skrev:

Nej, så kan man alltså inte göra i Aperture. Istället får man lära sig hur mycket man skall "skärpa före" för att det skall se OK ut i olika format. När det gäller storlekar för publicering på webb är nog detta en nackdel eftersom men där i "vanliga fall" faktiskt ser resultatet. När det gäller bilder som exporteras för tryck skulle jag säga att det spelar mindre roll eftersom man där i alla fall måste förlita sig till sin erfarenhet när det gäller vad som kommer se bra ut i slutändan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar