Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aperture 1.5

Produkter
(logga in för att koppla)
Ser bra ut.

En liten bisak som jag tidigare förutspått är integration med iPod.

"also includes syncing to iPod® using iTunes® 7"

Ett första steg mot att iPod blir en bra mellanlagringsstation, kanske.

Ola_H skrev:
Ser bra ut.

En liten bisak som jag tidigare förutspått är integration med iPod.

"also includes syncing to iPod® using iTunes® 7"

Ett första steg mot att iPod blir en bra mellanlagringsstation, kanske.

Fast man får ju inte riktigt plats med sitt library på en ipod :) Om de inte släpper en riktigt stor förståss. Jag fattar inte varför apple vill ha iPod som sync device. jag syncar hellre mina grejjer över gigabit ethernet. Samma med att synca kalendrar, adressbok etc. Men det är en helt annan historia!

//Edvard

Det ena utesluter inte det andra och i framtiden kan man tänka sig delade biliotek och diverse andra lösningar i den riktningen.

Jag är själv väldigt nöjd med Aperture sedan tidigare, ochc en del av det som läggs till nu kommer verkligen lyfta programmet lite till.

När det gäller iPod-synkningen undrar jag dock om man på det sätten kan dela en viss del av sitt bibliotek mellan två datorer. Det skulle ju vara smidigt (inte bara via iPod utan även på andra sätt). Har vi otur är det bara synkning i den meningen att man får ett anpassat bildspel i iPod:en - kanske en kul grej men inte direkt jätteanvändbart.

Ola_H skrev:
Jag är själv väldigt nöjd med Aperture sedan tidigare, ochc en del av det som läggs till nu kommer verkligen lyfta programmet lite till.

När det gäller iPod-synkningen undrar jag dock om man på det sätten kan dela en viss del av sitt bibliotek mellan två datorer. Det skulle ju vara smidigt (inte bara via iPod utan även på andra sätt). Har vi otur är det bara synkning i den meningen att man får ett anpassat bildspel i iPod:en - kanske en kul grej men inte direkt jätteanvändbart.

Ser man i Quicktours och What's new filmen verkar det som att man kan jobba på laptop o synca med stationära. Den uppfattningen fick jag iaf. Kul att man kan ha med hela biblioteket också som previews!

Jäkligt kul att det är gratis dessutom ;)

//Edvard

Vilken hårdvara jobbar ni med. Är sugen på skaffa Aparture och i specen så står det att det ska fungerar med min 12 tums powerbook, 1.25 gh och 1.25 gig ram.
Undrar bara hur pass bra det fungera. Är det nån av er som använder en liknande maskin?

davidschreiner skrev:
Vilken hårdvara jobbar ni med. Är sugen på skaffa Aparture och i specen så står det att det ska fungerar med min 12 tums powerbook, 1.25 gh och 1.25 gig ram.
Undrar bara hur pass bra det fungera. Är det nån av er som använder en liknande maskin?

Jag har själv en PowerMac Dual core 2 ghz, 2.5 gig ram, Geforce 7800GT, dubbla cinema 20 och en powerbook 1.67 ghz, 2 gig ram, 128 mb vram. På laptopen går det helt ok att jobba med 8 MP RAW filer. Inte så att det flyger fram men det är trevligt att se på bilderna om man är ute på fältet. Går bra att lägga keywords, lägga bilder i stacks etc etc. Justeringar gör jag alltid på stationära.

Nu vet vi inte exakt hur Aperture 1.5 kommer att rulla på våra grejjer men det tyder på att de optimerat det en del då mac minis, macbooks är supportade nu.

Jag tror tyvärr din dator kommer vara i klenaste laget. För lite ram och troligtvis för långsam GPU. Jag vågar inte lova då jag inte testat så klart ;)

//Edvard

Funderar på att köpa en stationär framöver men aparture ska ju även fungerar när man är ute med laptopen. Kan ju inte köpa bådde en ny stationär och en ny bärbar.
Frågan är hur stor skullnad i hastighet det är mellan aparture 1.0 och 1.5.

davidschreiner skrev:
Funderar på att köpa en stationär framöver men aparture ska ju även fungerar när man är ute med laptopen. Kan ju inte köpa bådde en ny stationär och en ny bärbar.
Frågan är hur stor skullnad i hastighet det är mellan aparture 1.0 och 1.5.

Mellan 1.0 och 1.1 upplevde jag stor skillnad iaf. Så fort jag kan tanka ner senaste uppdateringen så ska jag rapportera hur jag upplever powerbooken.

//edvard

davidschreiner skrev:
Låter bra. Vet du förresten om det finns en trial-version?

Finns ingen trial version. Finns dock installerat hos de flesta återförsäljare. De brukar tyvärr ha rätt dålig hårdvara så det ger ingen rättvis bild av hur systemet presterar. Det är lite synd att inte apple släppt demo faktiskt.

//Edvard

Nu finns 1.5 i programuppdateraren. Den kräver att man installerar 10.4.8 uppdateringen först. (Finns också i uppdateraren.)

/M

Mattias Leppäniemi skrev:
Nu finns 1.5 i programuppdateraren. Den kräver att man installerar 10.4.8 uppdateringen först. (Finns också i uppdateraren.)

/M

Typiskt att man sitter utomlands på Powerbooken :) Ja ja. får testa på stationära på söndag. Den klarar väl sig!

mvh,
Edvard

Har fått ner uppdateringarna nu (10.4.8 och Aperture 1.5) och nu väntar jag bara att mitt lilla bibliotek på powerbooken ska uppdateras. Jag tycker synd om de som har 80k bilder ;) Mina 300 jag har här tar redan länge på den här stackars datorn. Man får låta stationära stå på o jobba hela natten bara då man kommmer hem.

Återkommer då jag fått testa lite mera!

//Edvard

Då har man lekt lite efter uppdateringen. Edge sharpen funkar riktigt bra tillsammans med att man lämnar loupen på det område man vill skärpa. Snabbt och smidigt även på min Powerbook. Den nya färghanteraren har jag inte testat så mycket än då jag inte har riktigt lämpliga bilder på den här datorn. Skall bli väldigt intressant att se hur man integrerar laptopen med stationära datorn sen. Laptopen kommer väl använda stationäras bibliotek som ett refererat bibliotek och sedan bygga previews som man kan se på då man är borta. Om jag sedan fotar och laddar in på bärbara får jag konsolidera dem till biblioteket.

Prestanda mässigt är det svårt att dra några slutsatser. Tycker fortfarande det är väldigt trevligt att kunna titta på bilder på powerbooken i fullscreen men att göra större ingrepp som straighten går långsamt. Då man drar i sliders i HUDen är det instant action så det är trevligt! Jag känner faktiskt inget jättesug efter en Macbook Pro då den här gör vad den ska hyffsat bra.

Jag har inte testat iLifekopplingarna så där kan jag inte uttala mig desto mera. Man kan iaf styra previews rätt bra och de trådar som genererar dem är väldigt lågprioriterade så du får all CPU kraft du behöver. Previews skapas endast då du idlar. Är kul att kunna ha med alla bilder på bärbara så man kan titta på bilderna var man än befinner sig med släkt och vänner.

mvh,
Edvard

Blev litet 'såld' på Aperture efter Apple Events häromdagen, och har börjat testa, men behöver fråga en sak eller två och gör det i denna tråd istf att starta en ny.

När jag importerar från kameran - Nikon D200 - till Aperture Library, får jag bara upp NEF-filerna och inte JPEG-filerna. Är det någon inställning jag har missat..?

Om jag öppnar ett projekt genom att importera en folder från HD:n, innehållande såväl NEF som JPEG, kommer ju båda versionerna med och visas i browser-fönstret. Jag vill kanske bara jobba med JPEG:arna, och dubbletterna tar bara plats i rutan. Någon som hittat en metod att få importen att bara omfatta den filtyp jag vill jobba med..?

YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

Hans: Jag vet inte varför inte JPG:arna importeras, men däremot är min uppfattning att det egentligen inte är någon ide att jobba med jpg i Aperture. Märkligt nog verkar raw-hanteringen faktiskt gå fortare. En stor del av själva iden med Aperture är ju också att ha en master och sedan skapa en eller flera versioner som innehåller ändringar. Som jag ser det blir det bökigt med flera masterversioner av samma bild (en jpg-master och en raw-master).

Enda fördelen med att även få in jpg är att det eventuellt går fortare att exportera ut dem, men jag är inte en säker på att dtta är sant (kör faktiskt aldrig jpg längre)

Vad är det egentligen som du tänkte ha dina jpg-filer till?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar