Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

anv. av text?

Produkter
(logga in för att koppla)

roninen

Aktiv medlem
att man måste få fotografens tillstånd att använda en bild vet jag men hur är det med texter? om jag hittar en produkt-text på en hemsida och vill använda mig av den.. räcker det att jag anger källan som texten är tagen ifrån? jag tycekr det borde gå under samma regler för "citat" har jag rätt eller fel?

Man får citera, men det finns ju förstås gränser. Jag vet ju inte hur produkttexten du nämner ser ut. Handlar produkttexten enbart om prestanda så är det ju svårt att skriva något annat, är den konstnärligt utformad så kan man ju inte sno formuleringar rakt av.
Mitt råd är att du skriver om texten med dina egna ord så långt det går, och sedan anger källan. Då har du gått efter god publicistisk sed med bred marginal.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar