Annons

Användningsområden

Produkter
(logga in för att koppla)

Chip

Aktiv medlem
Är ganska färsk på det här med objektiv och ska bara precis kasta mig in i systemkamera-världen. Kameran jag kommer använda är en 300d, och jag undrar kort och gott lite om objektiven som finns på marknaden.

Orginalobjektivet 18-55, vad kommer man använda detta objektivet främst till? Är det ett "universal"-objektiv vid alla sorters fotografering, så att säga?

Om jag har förstått det hela rätt så innebär ett högre "brännvidds-tal" (tex 28-105mm) att objektivet är ett zoom-objektiv som avbildar motivet som om man betraktade det närmre än vad man egentligen är. Rätta mig gärna om jag är fel ute nu!

Har ett objektiv med 28-105mm i brännvid även alla "funktioner" som ett orginalobjektiv (18-55mm) har?

Är 28mm vad som gäller vid vidvinkel och 105mm vid tele? Förklara gärna detta =)

Vad är ett "fast" objektiv?

En liten förklaring på vad brännvidd är och de olika objektivens användningsområden vore trevligt!
 
Det lägre värdet är mycket riktigt vindvinkel (mycket av världen kommer med) och det högre för tele (lite av världen kommer med). 18-55 är hyffsat allround på din kamera men ger nästan ingen telefunktion. Runt 30 mm ger ett ganska naturligt perspektiv och brukar räknas som standardbränvidd, kortare är vidvinkel och längre tele. Det finns dock ingen fast "gräns". Vidvinkel är för mig viktigare än tele vid "vardagsfotografering", när kreativiteten slår till är det dock svårt att säga något generellt.

Ett fast objektiv är helt enkelt ett objektiv utan möjlighet att ändra brännvidd.

En lite roligt skriven artikel om vilka brännvidder som är bra att ha kan du läsa på http://www.photo.net/mjohnston/column57/
Dessa objektiv är dock avsedda för vanlig småbildsfilm och du måste räkna om dem med en faktor 1/1.6 för att tillämpa på din kamera.
 
Hej Daniel!

Ja, kit-optiken kan sägas vara en "allround" optik, eftersom den låter dig fota saker både nära och långtborta (vidvinkel resp. tele). Objektivet har et tomfång som passar många situationer och jag skulle kalla det för ett "universal" objektiv, precis som du skriver. Det är av just den anledningen som Canon säljer det i paket med sina kameror.

Den exakta, fysiska förklaringen på brännvidd får nog någon annan förklara, jag hankar mig fram på vetskapen om att det är ett sätt att tala om "hur mycket" ett objektiv ser i sida och hur stor "förstoring" det ger.

Lägre tal ger mer vidvinkel (dvs en "bred" bild som fångar mycket av det du ser) medan ett större tal ger mer tele (dvs en "smalare" bildvinkel och således får du med mindre av det du ser men hamnar "närmare" motiovet).

När det gäller "funktion" på objektv så har det inte så mycket med brännvidden att göra, utan handlar mer om saker som typ av af (dc/usm) och is eller inte.

Canon har två typer av autofokus på sina objektiv, dc som är en enklare motortyp, väsnas lite mer (normalt mycket) och fungerar ok samt den dyrare usm motorn som använder sig av ultraljud. Usm motorn är snabbare och närmast ljuslös jmf med dc. Objektiv med usm kostar mer än dc.

IS är en förkortning för ImageStabilizer och är Canon's lösning för bildstabilisering. Det är en typ av gyro som motverkar suddiga bilder på långa slutartider, genom att kompensera för "skakningen". Fungerar bra men kostar extra.

Ett objektiv med 18-55 eller 28-105 kan alltså ha precis samma - eller helt olika egenskaper och funktioner.

Ser du bara till brännvidden så ger 28-105 objektivet dig mer "tele" än 18-55, medan 18-55:an ger dig betydligt mer vidvinkel, vilket kan vara trevligt. Vilket som är "bättre" är helt och hållet en smaksak som beror på hur just du fotograferar.

De flesta DSLR i konsumentklass har en omräkningsfaktor pga att sensorn är mindre än vanlig film. Den här "omräkningsfaktorn" innebär att du måste multiplicera ett objektivs angivna brännvidd med 1,6 (Canon) för att få veta vad detta objektiv motsvarar för brännvidd på en analog systemkamera. Anledningen till att många jämför på det sättet är såklart att många är vana vid och vet av erfarenhet vilken "bildvinkel" det innebär.

Man skulle tex kunna säga att ett 50mm objektiv klasas som "normaloptik" för en 35mm analog kamera medan 30mm är normal för en digitalkamera (OBS: det du avbildar får samma storlek/skala med bägge objektiven, monterade på en analog resp. digital kamera).

Det innebär att 28-105 skulle kunna sägas vara en "normalzoom" på en 35mm analog kamera medan 18-55 kan sägas vara "normalzoom" på en digital systemkamera. Det du ser i sökaren ser ungefär likadant ut då 18*1,6=28,8mm och 55*1,6=88mm.
Ok, det vore kanske bättre att jämföra med ett 28-80 eller 28-90 på en analogkamera, men ändå. Bildvinkeln blir alltså ungefär samma på bägge kamerorna. Förhållandet är lite annorlunda på en digital.

Monterar du däremot 28-105 optiken poå det digitala huset (vilket går utmärkt) får du istället mer "tele", vilket kan vara bra om du använder kameran till det. Eller så kan de vara himla störigt att sakna vidvinkeln... -allt beroende på hur du använder kameran.

Ja, lågt tal=vidvinkel medan högt tal=tele.

Ett fast objektiv är ett objektiv som inte har variabel brännvidd, vilket en zoom har, där anges ju brännvidden FRÅN ett värde och TILL ett annat värde. Ett fast objektiv har ETT värde. Fördelen är att dessa brukar vara ljuskänsligare (släpper in mer ljus/tidsenhet) vilket dels ger möjlighet till kort skärpedjup (bara en liten del av bilden är skarp och resten suddigt) och det gör det också lättare för AF automatiken.

Dessutom är det lättare för tillverkarna att göra ett objektiv skarpt vid en enda brännvidd, eftersom glasen inne i objektivet sitter fast/"fixerade" på ett ställe, istället för att röra på sig hela tiden som de gör i en zoom.

Vill du komma närmare ditt motiv måste du använda fötterna om du har en fast optik. Generellt brukar fasta objektiv ha högre optisk kvalitet (skärpa, färgåtergivning, lägre känlighet för motljus, distorsion/vinjettering mm) och högre ljusstyrka än zoomar.

Ljusstyrka/känslighet anges som f=x, där x är ett tal, tex "1,8" eller "5,6". Ju lägre tal, desto bättre är objektivet på att släppa in ljus. Lägre tal=högre ljusstyrka.

Generellt används tele ofta för att fota djur eller sport på långa avstånd.
Vidvinkel används ofta(re) för byggnader eller landskap då du vill få med "mycket".
Någonstans där emellan används för ansiktsporträtt mm.

Exakt vilken brännvidd som används till vad beror på dig som fotograf, vissa gillar vidvinklar mycket och jobbar med dessa alltjämt medan andra föredrar telen - även till byggnader och natur.

Det är ditt sätt att fotografera som styr vad som är bra för dig.

Vet du inte vad du fotar mest, så är mitt råd att börja med en kitoptik och sedan köpa till eller byta ut det mot det som passar dig och dina behov.


Hoppas att detta gör dig klokare.

Chip skrev:
Är ganska färsk på det här med objektiv och ska bara precis kasta mig in i systemkamera-världen. Kameran jag kommer använda är en 300d, och jag undrar kort och gott lite om objektiven som finns på marknaden.

Orginalobjektivet 18-55, vad kommer man använda detta objektivet främst till? Är det ett "universal"-objektiv vid alla sorters fotografering, så att säga?

Om jag har förstått det hela rätt så innebär ett högre "brännvidds-tal" (tex 28-105mm) att objektivet är ett zoom-objektiv som avbildar motivet som om man betraktade det närmre än vad man egentligen är. Rätta mig gärna om jag är fel ute nu!

Har ett objektiv med 28-105mm i brännvid även alla "funktioner" som ett orginalobjektiv (18-55mm) har?

Är 28mm vad som gäller vid vidvinkel och 105mm vid tele? Förklara gärna detta =)

Vad är ett "fast" objektiv?

En liten förklaring på vad brännvidd är och de olika objektivens användningsområden vore trevligt!
 
Tack så hemskt mycker för dit utmärkta svar, Kjelle! Det var verkligen precis ett sånt svar jag letade efter.

Något som är lite klurigt för mig är hur man vet vad för objektiv man behöver/söker. Jag menar, har man inte provat så är det väl svårt att avgöra exakt hur mycket tele resp. vidvinkel man vill ha?

Ta mig som exempel. Jag kommer antagligen vilja ha ett objektiv som tillåter mig fotografera fåglar på lite längre avstånd. Hur vet jag vilket objektiv jag vill ha? Allt jag vet är ju att jag vill ha ett högt värde på "telen" ju.

Kanske är det så att man orienterar sig bättre och bättre efter hand som man kommer igång med "systemfotografering"? Vad vet jag. Tråkigt vore ju om man köpte "grisen i säcken" och går hem med ett dyrt objektiv som inte tillfredsställer mina behov när jag väl provar det.
 
Det finns flera tillverkare som säljer zoomobjektiv med 70-300mm (eler där ikring) för under 2000 kr. Dessa är utmärkta om du vill testa vilka bränvidder du själv har nytta av. De ger givetvis inte lika bra tekniska förutsättningar för skarpa bilder som dyrare objektiv men är ypperliga för att testa. Först när man själv känner att objektivet inte räcker till är det dags att fundera på dyrare saker.
Jag har själv ett 18-55mm och ett sigma 70-300. Två stycken tämligen oskarpa (men billiga och lätta) objektiv men som student tyvär inte riktigt finanserna för att byta upp mig. De får helt enkelt duga så länge och nu vet jag vad jag vill ha.
 
Chip skrev:
Tack så hemskt mycker för dit utmärkta svar, Kjelle! Det var verkligen precis ett sånt svar jag letade efter.

Något som är lite klurigt för mig är hur man vet vad för objektiv man behöver/söker. Jag menar, har man inte provat så är det väl svårt att avgöra exakt hur mycket tele resp. vidvinkel man vill ha?

Ta mig som exempel. Jag kommer antagligen vilja ha ett objektiv som tillåter mig fotografera fåglar på lite längre avstånd. Hur vet jag vilket objektiv jag vill ha? Allt jag vet är ju att jag vill ha ett högt värde på "telen" ju.

Kanske är det så att man orienterar sig bättre och bättre efter hand som man kommer igång med "systemfotografering"? Vad vet jag. Tråkigt vore ju om man köpte "grisen i säcken" och går hem med ett dyrt objektiv som inte tillfredsställer mina behov när jag väl provar det.

Om du skall investera i ett dyrt tele objektiv tycker jag du skall ta med dig kameran till en fotohandlare och be att få prova olika brännvidder, då får du en uppfattning om vad du behöver.

För fågelfoto så är väl troligen ett ljustarkt zoom objektiv med snabb autofocus att föredra, men som alltid, det som passar bäst är också det som är dyrast, så vi vanliga dödliga får som vanligt kompromissa bort någon eller flera av dom bra egenskaperna för att det skall passa plånboken.

Vilken brännvid som är absolut bäst för just fågelfoto är jag inte rätt man att svara på, men det kan du säkert få svar på utav någon annan här på forumet.
 
Daniel,

Ett tips är att alltid prova/låna innan du köper.

Du kanske känenr någon med liknande glugg, be att få låna så ser du om det funkar för det du vill fotta.

Alla seriösa butiker låter dig prova objektivet i affären, även då kan du se vad som passar dig.

Regel är annars att Zoom objektiv är enklare och bekvämare att handla men kostar i regel lite mera.

Fasta som föregående sa är oftast något bättre kvalitets mässigt och kostar mindre, men då är du fast på just det objektivet.

Tex. Du vill fotografera fåglar. Normalt så skulle jag säga att ju mer "förstoring" desto bättre och lever man efter den tanken så är ju fast optik perfekt!

Men anta nu att fågeln du fotograferar sitter 70 meter bort, då kör du på högsta Zoom, tex 300mm

men sedan ser du en afrikansk stäppögd fasan trast som sitter 7 meter bort och drar upp en mask ur jorden, skulle du då fortsätta med ditt fasta 300mm objektiv så då skulle du enbart få med fågelns vänstra klo eller så får du springa fort så in i he*** bakåt så du kan få med fågeln med ditt objektiv innan den flyger tillbaka till afrika.

har du däremot ett Zoom objektiv så är det bara att Zooma ut och fotografera!

Bekvämt!

Slutsatsen är alltså att allt beror på hur just du fotograferar och prioriterar. Hade Zoom objektiv varit värdelöst hade inga Zoom objektiv exicterat, samma med fasta, så allt är tillsut en personlig inställning.

Ps, Zoom objektiv med perfekt kvalite finns men kostar betydligt mer. Allt från kanske 7-15.000:-
 
Jag kan inte mer än instämma med övriga här på forumet. Försök låna/prova ett objektiv innan du köper. Du har ingen kompis som kan låna dig ett...? Om inte annat, så går det ju att "sikta" i affärn och se hur det verkar.

Nu är det ju alltid väldigt vanskligt att ge råd när det gäller objektiv men jag tänkte ändå sträcka ut hakan och göra just det... -men med reservation för att det jag gillar/uppskattar inte nödvändigtvis är samma saker som du eller någon annan gillar. Allt är frågan om tycke & smak.


För en stram och tajt budget tycker jag Sigma funkar bra, de har ett prisvärt 70-300 objektiv (apo) som räcker till det mesta och bildkvaliteten tycker jag är bra för prisklassen.

Går du upp ett snäpp i pris, till "mellandyra" så finns förutom Canons egna objektiv med usm och med/utan IS, även Tokina som fungerar bra. De har ett 80-400 (at-x) som är helt okkej. Hade ett sånt själv på min Nikon och tyckte det fungerade bra. Något "mjuk" vid ändläget 400mm med inget som inte går att fixa med unsharp mask i Photoshop... Går du på ett Canon så skulle jag definitivt välja ett med usm och helst IS (om pengarna räcker).

För merkostnaden får du mer robusta objektiv som dessutom är bättre optiskt, mer korrekta färger, mindre känsligt för motljus mm mm. Tokinat jag hade var en riktig stridsvagn... något tungt men en härlig känsla i den. Ingen vek plast som gnekar där inte.

I den dyra klassen finns bara Canon (iaf för mig), de exklusivaste objektiven ingår i en serie som kallas "L" med specialglas. De är riktigt mummiga och ger mycket skarpa bilder. Creme de la creme!

jag kan förbehållslöst och rakt av rekomendera Canon's 100-400/4,5-5,6 L IS USM, alt. Canon 300/4 L IS USM eller Canon 400/5,6 L USM - de är som gjorda för fåglar och djur. Nackdelen med dessa objektiv är att de kräver en ordentligt fet plånbok... :-(


Vore jag dig skulle jag använda en kitoptik till att börja med och sedan köpa mig tex Sigma's 70-300 (apo/macro2), vilket redan föreslagits.

Vill du sedan ta ett kliv uppåt så spara till ett beggat Sigma EX 100-300/4 HSM, det är väldigt mycket objektiv för pengarna (alt. en EX 70-200/2,8 och en 2x konverter). Se bara till så du får en DG version av optiken (Sigma språk för "for digital")...
Alt., om du upptäcker att du alltid fotar på ändläget (=max tele) så kan ett fast tele på 300 eller 400mm vara intressant också. Allt beroende på just dina behov och sätt att fotografera. Glöm inte bort det där med stativ bara... ;-)



Vänlig hälsning,
Kjelle




Kalle_B skrev:
Daniel,

Ett tips är att alltid prova/låna innan du köper.

Du kanske känenr någon med liknande glugg, be att få låna så ser du om det funkar för det du vill fotta.

Alla seriösa butiker låter dig prova objektivet i affären, även då kan du se vad som passar dig.

Regel är annars att Zoom objektiv är enklare och bekvämare att handla men kostar i regel lite mera.

Fasta som föregående sa är oftast något bättre kvalitets mässigt och kostar mindre, men då är du fast på just det objektivet.

Tex. Du vill fotografera fåglar. Normalt så skulle jag säga att ju mer "förstoring" desto bättre och lever man efter den tanken så är ju fast optik perfekt!

Men anta nu att fågeln du fotograferar sitter 70 meter bort, då kör du på högsta Zoom, tex 300mm

men sedan ser du en afrikansk stäppögd fasan trast som sitter 7 meter bort och drar upp en mask ur jorden, skulle du då fortsätta med ditt fasta 300mm objektiv så då skulle du enbart få med fågelns vänstra klo eller så får du springa fort så in i he*** bakåt så du kan få med fågeln med ditt objektiv innan den flyger tillbaka till afrika.

har du däremot ett Zoom objektiv så är det bara att Zooma ut och fotografera!

Bekvämt!

Slutsatsen är alltså att allt beror på hur just du fotograferar och prioriterar. Hade Zoom objektiv varit värdelöst hade inga Zoom objektiv exicterat, samma med fasta, så allt är tillsut en personlig inställning.

Ps, Zoom objektiv med perfekt kvalite finns men kostar betydligt mer. Allt från kanske 7-15.000:-
 
PS. Läste att Canon tillverkar ett 1000mm objektiv för enbart 1 000 000 kronor!!?!

Objektivet kan enbart köpas mot beställning alternativt hyras. Samtliga var tydligen uthyrda under Athen OS. Behöver jag säga att det var ett L objektiv?

Det objektivet vore mumma... såg en bild på det... det är enooormt... undrar vilken slutartid man får köra på utan stativ .. haha
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.