Advertisement

Annons

Använder ni blixt när ni fotar macro?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kunde inte låta bli att testa nu när jag läste tråden, Canon 100 macro USM och 580EX, så nära det gick, blixten i blixtskon på kameran med svaga nedlutningsläget och bländare 13, blev ju bra tycker jag.
Såg att du hade en 40D. Är lite osäker på om du har en så kallad FEL-knapp på kameran. Om du har det tycker jag du skall rikta aktiv af-punkt först mot det röda och trycka på FEL och sen knäppa bilden. Gör sen samma sak men rikta af-punkten mot det gröna. Tror du kan få till en ännu bättre exponering på det sättet.

Kul.
Prova nu med att sätta en bit vitt nylontyg eller vit genomskinlig plastskiva en liten bit framför blixtlampan.
Testa även med stora vita pappskivor som reflexskärmar, slå (vinkla) då blixten i skärmen och låt ljuset studsa mot motivet. (skrynklig aluminumfolie är perfekt)

Absolut, då blir det bättre, men kollade mest om blixten lyste ut motivet, och det gör den ju, med vidvinkelskivan nedfälld i alla fall, och rätt exponerat och allt. Nu struntar jag i att köpa en ringblixt som jag funderat över, även om det är bättre, så funkar ju det här. Och har ju en slavblixt, den kanske man kan slå från sidan.

Såg att du hade en 40D. Är lite osäker på om du har en så kallad FEL-knapp på kameran. Om du har det tycker jag du skall rikta aktiv af-punkt först mot det röda och trycka på FEL och sen knäppa bilden. Gör sen samma sak men rikta af-punkten mot det gröna. Tror du kan få till en ännu bättre exponering på det sättet.

jag använder inte af när jag kör så nära makro, utan ställer in skärpan manuellt, men kanske funkar med exponeringen, men jag tycker den blev som jag ville ha den. Men ska prova det du sa iofs senare, nu är jag för trött. Du menar af-lock eller?

jag använder inte af när jag kör så nära makro, utan ställer in skärpan manuellt, men kanske funkar med exponeringen, men jag tycker den blev som jag ville ha den. Men ska prova det du sa iofs senare, nu är jag för trött. Du menar af-lock eller?
Nej, FEL står för flash exposure lock och ger en förblixt som mäter ljuset väldigt exakt. Dessutom blir mätvärdet låst tills exponering gjorts. FEL syftar till att reglera blixtljusnivån. Det blir en slags blixtspot-mätning. Därför är det också väldigt känsligt att man riktar aktiv af-punkt rätt. Viktigt också att avståndet är rätt inställt då jag tror att blixten tar hänsyn till motivavståndet i kombination med reflekterat ljus.

Nikons system kallas för FV vilket står för flash value och fungerar ungefär likadant.

EDIT: Det kan vara så att din kamera inte har någon FEL-knapp. Jag hade det på min Mark III och använde den mycket när det fannas skapligt gott om tid.

Har en 40d, kollade i bruxen, det stämmer, den funktionen finns, måste jag prova sen, tack för tipset.
OK, på min Mark III fanns en dedikerad FEL-knapp. På min nuvarande D3 aktiverar man FV i menyn och kan välj mellan tre-fyra olika av kamerans knappar som man vill skall inneha funktionen. Min erfarenhet med Mark III och FEL var att mätningen blev betydligt exaktare och blixten gav väldigt välavvägt exponerade bilder. Min gissning är att blomman du fotade troligtvis skulle blivit lite mörkare om du använt FEL-tekniken.

EDIT: Tittade igen och bilden verkar korrekt exponerad. kanske inte skulle bli någon skillnad med just den bilden. Fördelarna blir nog mer synliga vid mer utmanande motiv.

Jag är också intresserad av en blixt och jag fotar mest makro.
Undrar om det är bättre med en fast ställning som blixten monteras på eller om ni oftast bara håller blixten i handen vid sidan samtidigt som ni fotar?
Antar att omnibounce är ett krav om man ska fota makro?

Ibland har jag blixten fast på kameran på olika slags hemmagjorda hållare eller i blixtskon, ibland är blixten på ett stativ och det händer att jag håller blixt i handen. Så det är beroende av omständigheter, förhålande och kreativitet. Testa alla möjliga sätt, inget är fel eller rätt. alla har vi olika sätt att jobba och olika utrustnig. Det enda som reknas är slutresultatet. De bästa ljusförhålande har jag åstadkommit med hammagjort diffusor som sprider mjukt jämt ljus utan starka reflexer på glatta insekter. Det är faktiskt ganska roligt att skapa egna fotoprylar. Ofta fungerar de bättre än dyrköpta märkesgrejer.

Kanske skulle det vara läge att skapa här på FS en liten avdelning med tipps för den händige?
//Stanislav

Det finns många sätt att sprida ljuset från en kameramonterad blixt, och jag skulle gärna se ett exempel där en omnibounce (eller Nikons motsvarighet) faktiskt gör skillnad ...

Jag har läst en del på nätet om att omnibounce-användning inte gör någon skillnad, bara något folk fått för sig. Att ljuset inte alls blir så mkt mjukare så att det är värt. Någon som har en uppfattning i frågan, dvs som har jämfört?

Det beror på om man har nåt att bounca mot i blixtens omedelbara närhet! Ljuset avtar med avståndet i kvadrat och därtil kommer eventuell absorbtion i det du bouncer mot.

Står du till exempel två meter från ditt objekt och bouncer mot en vägg två meter till höger måste indirekta ljuset fara dubbelt så långt och avtar till under 1/4 av det direkta ljuset. Altså blir upplättningsljuset två bländarsteg under direkte ljuset, altså knappt synligt i bild.

En bouncer kan ha berättigande vid mycket vidvinkel då dom flesta blixterna är begränsade till motsvarande 24 mm. I dom flesta fall, där folk som flest, använder bouncern gör den dock ingen som helst nytta, annat än att tömma batterierna snabbare.

I övrigt använder jag aldrig blixt vid makrofoto. Men det beror kanske på vad man vill uppnå för resultat.

Hälsningar, Thorsten

Jag har läst en del på nätet om att omnibounce-användning inte gör någon skillnad, bara något folk fått för sig. Att ljuset inte alls blir så mkt mjukare så att det är värt. Någon som har en uppfattning i frågan, dvs som har jämfört?

Hej Håkan,
jag har åxå läst samma artikel att omniboucer inte gör någon skillnad. Delvis är det sant men inte alltid. Om du har vitt tak och vita väggar så fyller dem funktion att sprida ljuset från blixten, om du inte har något "naturligt" att reflektera ljuset från så fungerar omniboucer.
Jag har byggt en specialare för makro när jag fotar på mycket nära håll (max 15cm avstånd). Det är en skärm från en gammal spotlight-belysning som jag sätter på blixten. I skärmen framför blixten sitter en bit alu-plåt som spegel som stoppar ljusstrålar från blixten att gå bara rakt fram och ut. I stället speglar den ljuset in i skärmenspegelyta och sedan ut i alla möjliga riktningar genom cellpast. Detta gör att jag dämpar det starka framotriktade ljuset från blixten och sprider ljusstrålar kors och tvärs. I helgen ska jag fixa ett exempel på foto utan och med denna ljusspridare så du kan se skillnad. Med detta vill jag inte säga att det är det enda eller bästa sättet att fota makro. Det är bara ett sätt av många.
hälsningar
//Stanislav

Bilagor

• Diffusor-WEB.jpg
    Diffusor-WEB.jpg
    26.6 KB · Visningar: 281
Tack Thorsten och Stanislav för tipsen, värdefullt. Hmm, jag kanske ska pröva på att bygga något liknande Stanislavs makrolösning, om jag klarar det, haha.

Tack Thorsten och Stanislav för tipsen, värdefullt. Hmm, jag kanske ska pröva på att bygga något liknande Stanislavs makrolösning, om jag klarar det, haha.

Håkan, om du inte har så mycket erfarenhet att fota makro, börja med den utrustning du har till hands. Så att du inte bygger nåt som inte fungerar för dig. Funderar över bildresultatet som du får. Vad är du inte nöjd med och varför, hur kan man förbättra det. Så kommer du säkert fram till lösningen. Det är inte säkert att mina grejer fungerar för någon annan eller dess utrustning. Om du inte har makroobjektiv köp en makrolins som heter Raynox DCR 250 (kostar 500:- på skandinavianphoto). Den linser är otrolig bra för det priset och fungerar mycket bra även med kittobjektiv. När du har fotat och testat lite och vet ungefär vilka motiv och hur det passar dig att plåta så är det dax för riktiga grejer eller att börja bygga.
(jag ber om ursäkt om mina tipps känns som för nybörjare, men jag vet inte hur mycket du har fotat. Kanske kan även andra få nytta av dem.)
hälsar
//stanislav

hehe, jag har plåtat sen 1976 så jag kan en del, men jag har aldrig plåtat makro med blixt, bara i befintligt ljus och stativ, så det är därför jag är lite på kring vad jag kan göra med 580EX och det funkar ju kalas, även utan att jag bygger något. Jag har en Canon 100/2,8 makro så det lär inte bero på den om det blir dåligt.

Har man ingen omnibouncer innan så behöver man nog inte rusa iväg och köpa en för sina makrobilder. Personligen tycker jag dock att den lilla plastkoppen är användbar.

Mest på kul lägger jag upp tre bilder.
En är tagen med blixten på kameran rakt på.
En är med en liten hemmabygd softbox monterad på blixten som sitter på kameran.
En bild är med två separata blixtar från sidorna, hemmagjorda softboxen på en av blixtarna.
I vilken ording bilderna ligger får den intresserade lista ut själv.

Mvh J O

Bilagor

• 3743_F.jpg
    3743_F.jpg
    39.1 KB · Visningar: 244
  • 3962_F.jpg
    3962_F.jpg
    39.1 KB · Visningar: 244
  • 3964_F.jpg
    3964_F.jpg
    35.7 KB · Visningar: 246
ANNONS