Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använder ni alltid stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Japp, man svär ibland över åbäket som hänger över ryggen, speciellt om man måste gå långt och ändå ha det lättillgängligt. Men det är det enda som funkar för bra skärpa med normalsnabb film. T o m 800-film ligger på gränsen för vad som ger acceptabla resultat så fort man har träd som skymmer solen. Vill man sedan slänga på en konverter är det kört. Jag försöker skaffa mig ett bättre förhållande till mitt stativ, genom att vi tillbringar mera kvalitetstid tillsammans! Jag svor mycket mera när jag använde kulled. Nu har jag bytt till videohuvud. Det är helt fantastiskt att sitta på jackan i en sluttning i kvällssolen och följa djuren med jämna, lugna rörelser, utan att bli trött i armarna av att hålla upp teleobjektivet i en halvtimme. Man kan studera beteendet och vänta på rätt ögonblick. Smyga i skogen med stativ är fortfarande ett lidande dock. Kanske enbensstativ och axelstöd kan fungera?

/Pontus

Stativet använder jag nästan jämt. Ibland när man smyger fram i kanten på en åker t.ex. bakom en stenmur så är det lättre utan. Då går det förhoppningsvis stöja kameran mot en sten eller ett träd och det fungerar bra. Ofta vill jag ha ordentligt nedbländat vid macrofotografering och då måste stativet användas. När det gäller mitt 300/2,8 så blir det tungt att handhålla efter ett tag. Ibland har jag en liten påse med sand i med mig som stöd t.ex. vid fotografering av blommor.

Det finns bara ett tillfälle då man inte ska använda stativ, och det är när det är jordbävning

Det hänger på vad man fotar.
Inte en chans att använda stativ för barn eller ett snabbt djur.

Men visst har man tid så är det fördel.
Min största fördel ligger i att jag förbereder mig betydligt noggrannare med avseende på kompositionen.

Skakningsoskärpa visst den undviker man i stor mån mha av ett stativ.

Problemet med mitt egna stativ är kulleden. Kulled är inte bra, framförallt när man har ett lite tyngre objektiv på.

Då jag vid naturfoto oftast använder längre teleobjektiv med långa slutartider (plåtar oftast tidiga mornar eller sena kvällar) är ett stativ en förutsättning. Även stativet lugnar ned mitt fotograferande vilket gör att jag tänker efter en gång till innan jag trycker av.

När jag reser försöker jag att klara mig utan stativ, men detta mest att man inte skall se ut som en fotograf och att vara så smidig som möjligt. Dock så brukar jag nästan alltid ha med mig mitt bordsstativ på resorna.

-- Nicke

ALLTID STATIV! Fast inte när jag medvetet rör kameran, och skapar fantasifulla rörelser... :)

fotohälsningar
Terje

Tycker att jag tar bättre naturbilder med än utan stativ, jag tar det automatiskt lite lugnare med kameran på stativ & funderar mer på kompositionen. Har ibland lite för bråttom annars, jag använder det därför nästan alltid vid naturfotografering, vare sig det behövs eller ej.

Larsa

AJä skrev:
Hejsan
Idag var jag ute och fotade och för första gången på väldigt länge hade jag inte med mig stativet. Det känndes faktiskt riktigt skönt och fritt. Hur brukar ni göra när ni fotar natur, är det alltid stativ med eller kör ni mycket på fri hand? Brukar ni använda annan teknik för att hålla kameran still? Enbensstativ, bönpåsar etc. Stativ i all ära men visst kan det vara småbökigt att behöva släpa på det hela tiden. Börjar jag bli lat ;-)

Det beror på... motivet, objektivet och filmen.
För makro och med teleoptik på, javisst. Då är det alltid stativ. Använder även mycket stativ vid landskapsfotografering och vidvinklar, med långsam film i kameran (ISO 50). Även vid skymnings/gryningsfotografering så åker stativet fram.

Men när jag går omkring på sta'n med en 50mm på kameran, då är det alltid fri hand. Högerhanden vid avtryckaren och väljer slutartid, medan kameran vilar i vänster handflata och vänsterhandens fingrar rör bländare och fokusering. Lätt böjda knän (ungefär som när jag tränar Taiji :) ) och "gungar in" skärpan. Avslappnad hållning. Tar bilden på utandningen, för att minimera rörelseoskärpa.

Med vänlig hälsning
Roland

Alltid! - nästan

Jag använder i princip alltid stativ.
Något undantag finns dock... att försöka panorera fågel med stativ har jag inte gett mig på, men det kanske är något jag skall öva på.

Jag ser det så att en bild alltid blir bättre med stativet. Alltså använder jag det. Om inte motivet omöjliggör det.

Jag skulle uppfatta mig som slarvig om jag inte använde stativ där det går att använda.

När ni använder stativ - använder ni alltid trådutlösare??

Eller gör ni det bara vid speciella tider?

Använder ofta stativ men inte alltid trådutlösare...

/Svante

I naturen och till stilleben, ja. Annars mycket sällan. Försökte mig på det till porträtt nån gång, men det var ingen höjdare. Köpte också ett enbensstativ till konserter, men det begränsade mer än det tillförde. Däremot är det bra att ha som en kompromiss när man tvekar mellan stativ och inte. Trådutlösare eller självutlösare brukar jag använda när jag väl har stativ.

Jag fotar digitalt och använder bara stativ när det är mörkt.
Men nu har jag fått i en systemkamera och den är ju mycket tyngre.Fick med en bra grej till den.Är man ute och behöver ett stativ men inte har dragit med sej det ordinarie så är det en hemgjord sak som man gängar på kameran på och sen bara täljer till en gren som får agera stativ.Skitsmart tycker jag :)
(hoppas ni fattade trots att jag nog krånglade till beskrivningen)

För det mesta inte. För spontanfoto i t ex stadsmiljöer och för att fånga sönerna funkar det inte med stativ för mig.

För makrobilder använder jag dock oftast stativ.
För landskapsbilder under sen kväll och tidig morgon blir det också stativ för det mesta.

Jag använder stativ så ofta jag kan/orkar ta det med mig. förutom de självklara fördelarna angående skärpa/långa slutartider/ vid dubbelexponeringar, tycker jag det ger en lugnare fotografering som i sin tur gör att man hittar fler möjliga kompositioner. Då jag använder digitalkamera har jag slutat att använda avtonade gråfilter, tar istället fler exponeringar som jag sammanfogar i Photoshop, då är stativ ett måste.

Jag använder alltid stativ när jag är ute och fotar natur,det är ju det säkraste sättet att få bra skärpa. Har alltid med trådutlösaren och den använder jag nästan alltid.

/Roland

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar