Man säger i tråden att regeln är att hellre över exponera än underexponera, jag skulle nog oftast säga tvärtom. Det är lättare att lyfta skuggor med ett vettigt resultat än återskapa överexponerade ytor. Dessuto. Kan du vinna slutartid oxh bländare i dålig ljusförhållanden.
förvisso har jag ett stort dymasikt omfång på d800
Jag tror att det bottnar i att folk i regel, och de allra flesta som fotograferar, har ganska vaga begrepp om exponering, och vad "överexponering" eller "underexponering" är. Det händer till och med på fotoforum, att trots att man beskriver sitt eget koncept kring "rätt exponering", folk ändå påstår att det är "överexponering" att exponera åt höger.
Så ETTR innebär inte överexponering, och att exponera så att de allra ljusaste tonerna når mättnad i en kanal är vad ETTR innebär - märk väl, det gäller en kanal i råfilen. Jpeg-filen och dess histogram kan visa någonting helt annat.
Och ett av problemen när man ska exponera åt höger är att kamerans ljusmätare, trots att den mäter de tre färgerna, alltid beräknar ett integrerat värde för alla tre kanalerna. Det innebär att en av kanalerna kan klippa grovt utan att mätaren ser något fel i det.
Exponeringen som ljusmätaren visar är ett riktvärde, som vanligen ger en exponering där man har god teckning i mellantonerna och såväl högdagrar som skuggpartier kan återges på ett sätt som ser bra ut. Det betyder inte att det är en "rätt" exponering, från vilken varje avsteg är att endera över- eller underexponera, utan det är helt enkelt ett exponeringsvärde som ljusmätaren är kalibrerad till att ge för den ljusmängd som kommer in.
Att exponera åt höger, ETTR, innebär att med den ljusaste högdagern som riktmärke välja en exponering som placerar den nära eller precis i det allra högsta värde som chipet kan återge. Den exponeringen är
RÄTT för den arbetsmetoden. Det är alltså inte överexponering att låta högdagrar klippa i histogrammet från jpeg-filen, men bara väl blandade vita toner kan bedömas med hjälp av ljusmätaren. Om man hittar gränsen för klippning i jpeg, vet man om man har experimenterat fram det, precis hur många snäpp man kan öka exponeringen utan att råfilen klipper.
Det finns ett knep, som en del fotografer använder för att få ett mer tillförlitligt histogram, och det är att inte tillämpa någon vitbalansering av jpeg-bilden som kameran visar. Bilden blir då rejält grön, men histogrammen blir mer pålitliga för att bedöma exponeringen. Metoden är bra om man också vill ha kontroll på väldigt ljusa färger, alltså inte vitt, utan exempelvis vallmo, rosor, smörblommor eller rhododendron och andra blommor där man lätt kan få klippning i rött eller blått. Det går ut på att man neutraliserar vitbalansen genom att sätta "UNI-WB", där alla kanaler får koefficienten 1 i vitbalans.
Vilken metod för mätning man än använder för ETTR, handlar det inte om överexponering när högdagrar i kamerans jpeg-fil klipper. De klipper inte i RAW, och då kan man omvandla bilden med högsta möjliga digitala värden för alla toner, vilket ger lägsta möjliga brus. Jämfört med att bara använda kamerans ljusmätare brukar det handla om mellan ett och två steg mer exponering, vilket är anledningen till att folk felaktigt kallar det att "överexponera".
Med nyare sensorer som har tolv eller fler steg dynamiskt omfång är ETTR för det mesta inte nödvändigt för att få bra resultat. Däremot med en del äldre sensorer, där det dynamiska omfånget inte är mer än omkring åtta steg, kan metoden innebära skillnaden mellan en brusig bild med dålig teckning i skuggorna eller en vältecknad bild utan märkbart brus.