Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Användare av a99 - tips & trix
- Trådstartare Trued
- Start datum
patrik.f
Aktiv medlem
Jag kanske uppfattar saken fel men det är väl inte nån som har A99:an som beklagar sig..?!Bra förslag.
Äntligen något/någon som ser positivt på A99.
tondel
Medlem
Då vi som äger a99 kameror kunde utbyta erfarenheter läggs denna tråd upp. Som ett handfast komplement till den alltför långa och insnöade tråden om a99.
Bra där, tack. Följer med spänning;o)
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Anders, din ansats kommer spåra ur direkt eftersom den inbjuder till polemik. Skriver någon att något är bra så kommer debatten direkt starta när någon ifrågasätter den ståndpunkten. Det är väl bra som TS gjort att starta en tråd för renodlade tips och tricks för de som har en A99 och vill utbyta rena användarerfarenheter.
...sedan får vi väl hoppas att folk faktisk bidrar till tråden så den får styrfart åtminstone.
...sedan får vi väl hoppas att folk faktisk bidrar till tråden så den får styrfart åtminstone.
afe
Aktiv medlem
Sten-Åke: jag vet inte om du tänkte på det, men också mitt inlägg var ju i princip bara ett medhåll
Ett tips jag har, som jag inte ens vet om det fungerar på A99, men det borde vara som på min NEX, är att ställa in EVF:en så att den inte visar hur bilden blir, utan i stället håller sig så snabb som möjligt. Om man t.ex. fotograferar HDR-bilder är det lite trist om sökaren blir kolsvart när man gör underexponeringarna.
Ett tips jag har, som jag inte ens vet om det fungerar på A99, men det borde vara som på min NEX, är att ställa in EVF:en så att den inte visar hur bilden blir, utan i stället håller sig så snabb som möjligt. Om man t.ex. fotograferar HDR-bilder är det lite trist om sökaren blir kolsvart när man gör underexponeringarna.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Sten-Åke: jag vet inte om du tänkte på det, men också mitt inlägg var ju i princip bara ett medhåll
Jag såg smileyn .
Det skulle kunna annars vara ett bra tips och så kör ju jag normalt faktiskt även om man då missar en del av EVF:ens unika fördelar - exv. att man ser hur ens exponeringsval påverkar färdig bild. Tyvärr hjälper de inte ett dugg mot problemet att EVF:en först blir helt vit och sedan successivt får motivet att framträda. Jag har dessutom uppgraderat idag till firmware 1.02, men den uppgraderingen har ingen positiv effekt på laggningen överhuvudtaget. Däremot var den bra av andra skäl bl.a. så blir mitt motorzoom mycket snabbare att fälla ut sig och dra ihop sig och man får en indikator i sökaren på vilken brännvidd objektivet körs i realtid.
Det kan dock finnas andra skäl att slå av "effects on". När jag hade min NEX 7 på safari så höll jag på att bli knäpp på "Live View" = effects on. Funktionen gjorde att man nästan fick epilepsianfall när man kollade sökaren då ljusnivån for upp och ner i det kontrastrika ljuset.