Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda slavblixt, äldre analog- Sunpak Auto 622 pro, på Nikon D90?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan vara skadligt för kameran. En del äldre blixtar skickar synkspänning på uppåt 400 volt genom blixtskon, något moderna kameror inte är gjorda för.

Du kan läsa mer här, och kolla i listan om du hittar din blixt.

 
En slavblixt monteras knappast på en kamera. Det blir då blixtutlösaren som måste tåla blixtens triggerspänning. Troligen gör de flesta blixtutlösare det.

Jag tror inte att din blixt är kompatibel med Nikons trådlösa blixtsystem, så den måste utlösas av en enkel blixtutlösare med fotocell.
 
En slavblixt monteras knappast på en kamera. Det blir då blixtutlösaren som måste tåla blixtens triggerspänning. Troligen gör de flesta blixtutlösare det.

Jag tror inte att din blixt är kompatibel med Nikons trådlösa blixtsystem, så den måste utlösas av en enkel blixtutlösare med fotocell.
Nepp, men han skrev “ t.ex: Nikon D90…”. Så det är inte riktigt tydligt vad som avses.
 
En slavblixt monteras knappast på en kamera. Det blir då blixtutlösaren som måste tåla blixtens triggerspänning. Troligen gör de flesta blixtutlösare det.

Jag tror inte att din blixt är kompatibel med Nikons trådlösa blixtsystem, så den måste utlösas av en enkel blixtutlösare med fotocell.

Och var hittar man en sådan?
 
Synkuttaget på Canons kameror brukar vara specificerat att tåla max 250 V. Om du nu tänkt dig lösa ut slavblixten med kabel. Jag vet inte vad Nikon specificerar där, men det är förmodligen något liknande.
 
Synkuttaget på Canons kameror brukar vara specificerat att tåla max 250 V. Om du nu tänkt dig lösa ut slavblixten med kabel. Jag vet inte vad Nikon specificerar där, men det är förmodligen något liknande.

Ingen av de två kameror som nämns har ett konventionellt synkuttag i vilket fall som helst. Man måste upp i segment för att få det, eller köpa en AS-15 som man sätter i blixtskon. Nikon specificerar 250 V även för D850* och jag förmodar att det är samma även för äldre modeller.

* https://onlinemanual.nikonimglib.com/d850/en/14_using_flash_units_01.html
 
T.ex. här.

Du måste räkna ut bländarinställning på kameran med hjälp av blixtens ledtal och avståndet mellan motiv och kamera samt avståndet mellan motiv och blixt.
Inte nödvändigtvis, jag testade just med en Sunpak Auto300 via en fotocell. Blixten har fyra olika auto-lägen, som kontrolleras av en kiselcell och ett manuellt.
Manuellt alltid ledtal 25, men att räkna ut avstånd baserat på bländare eller tvärtom är ju inga problem.

Jag testade lite med två olika kameror, Sony A900 och Sony A6300, som jag ställde in på Manuellt läge, ISO-100, WB 5500 och en blixt (nedställd till ledtal 7) som jag slog i taket strax bakom mig för att trigga den.
Sunpak-blixten placerade jag framför mig för att den skulle ge det dominerande ljuset och fotograferade bilder på flera olika avstånd mellan blixt och föremål med de bländarvärden manualen angav för automatiken.

Autoläge blå: bländare f/4 (enligt manualen) fungerar automatiskt med blixten på avstånden 50cm ~ 4m. Inga problem med exponeringarna.

Autoläge grön: bländare f/5.6 (enligt manualen) fungerar automatiskt med blixten på avstånden 50cm ~ 3m. Inga problem med exponeringarna.

Autoläge gul: bländare f/8 (enligt manualen) fungerar automatiskt med blixten på avstånden 50cm ~ 2,5m. Inga problem med exponeringarna.

Autoläge röd: bländare f/11 (enligt manualen) fungerar automatiskt med blixten på avstånden 50cm ~ 2m. foton med blixten på avstånd 1,5-2m något underexponerade.

Vad jag minns (närmare 20 år sedan jag använde en 622:a) har 622 en snarlik automatik i de olika huvudena, minns inte hur det var med ringblixten dock, så med lite tur fungerar automatiken och är det bara att placera ut blixten och köra.
 
Inte nödvändigtvis, jag testade just med en Sunpak Auto300 via en fotocell. Blixten har fyra olika auto-lägen, som kontrolleras av en kiselcell och ett manuellt.
Manuellt alltid ledtal 25, men att räkna ut avstånd baserat på bländare eller tvärtom är ju inga problem.

Jag testade lite med två olika kameror, Sony A900 och Sony A6300, som jag ställde in på Manuellt läge, ISO-100, WB 5500 och en blixt (nedställd till ledtal 7) som jag slog i taket strax bakom mig för att trigga den.
Sunpak-blixten placerade jag framför mig för att den skulle ge det dominerande ljuset och fotograferade bilder på flera olika avstånd mellan blixt och föremål med de bländarvärden manualen angav för automatiken.

Autoläge blå: bländare f/4 (enligt manualen) fungerar automatiskt med blixten på avstånden 50cm ~ 4m. Inga problem med exponeringarna.

Autoläge grön: bländare f/5.6 (enligt manualen) fungerar automatiskt med blixten på avstånden 50cm ~ 3m. Inga problem med exponeringarna.

Autoläge gul: bländare f/8 (enligt manualen) fungerar automatiskt med blixten på avstånden 50cm ~ 2,5m. Inga problem med exponeringarna.

Autoläge röd: bländare f/11 (enligt manualen) fungerar automatiskt med blixten på avstånden 50cm ~ 2m. foton med blixten på avstånd 1,5-2m något underexponerade.

Vad jag minns (närmare 20 år sedan jag använde en 622:a) har 622 en snarlik automatik i de olika huvudena, minns inte hur det var med ringblixten dock, så med lite tur fungerar automatiken och är det bara att placera ut blixten och köra.
Jo, det går förstås bra att använda blixtens inbyggda automatik (om den har sådan), men det bygger på att man har ungefär samma avstånd från blixten till motivet som från motivet till kameran.

Annars får man räkna med hjälp av ledtalet på det ätt jag beskrev i inlägg #7.
 
Jo, det går förstås bra att använda blixtens inbyggda automatik (om den har sådan), men det bygger på att man har ungefär samma avstånd från blixten till motivet som från motivet till kameran.

Annars får man räkna med hjälp av ledtalet på det ätt jag beskrev i inlägg #7.
Nu vet jag inte om jag missuppfattar dig lite, men det är ju huvudsakligen avståndet mellan blixt och motiv som gäller för beräkning av bländarvärdet inte avståndet mellan motiv och kamera.

Ett snabbt test, A6300 Minolta MC Rokkor 100mm f/2.5@f/4 ISO-100
Blixten placerad 140cm från tuppen.

Mätning på tuppens bröst (Darktable Tone-EQ) visar samma EV-värde på samtliga bilderna
120cm (objektivets närgräns)

20230320_Slavblixt_001_l.jpg


200cm
20230320_Slavblixt_002_l.jpg


300cm
20230320_Slavblixt_003_l.jpg


400cm
20230320_Slavblixt_004_l.jpg


Däremot måste man ju tänka på att blixten lämpligen ska kunna belysa hela bildytan så att man slipper mörka kanter.
 
Nu vet jag inte om jag missuppfattar dig lite, men det är ju huvudsakligen avståndet mellan blixt och motiv som gäller för beräkning av bländarvärdet inte avståndet mellan motiv och kamera.
Med blixten monterad på kameran är dessa avstånd samma. Bländarinställningen räknar man ut genom att dividera ledtalet med avståndet till motivet. Dolt i denna beräkning är att det i själva verket är dubbla avståndet man räknar med, men det är alltså inbakat i ledtalet. Ljuset avtar med kvadraten på avståndet från ljuskällan

Därför måste man räkna med avståndet från ljuskällan (blixten) till motivet och vidare till kameran om man placerar blixten tillräckligt långt bort från kameran.
 
Med blixten monterad på kameran är dessa avstånd samma. Bländarinställningen räknar man ut genom att dividera ledtalet med avståndet till motivet. Dolt i denna beräkning är att det i själva verket är dubbla avståndet man räknar med, men det är alltså inbakat i ledtalet. Ljuset avtar med kvadraten på avståndet från ljuskällan.
Nej, så är det inte. Ljuset avtar med kvadraten på avståndet från ljuskällan till motivet, och likaså på andra hållet. Så långt är det rätt. Men du behöver bara räkna på ena hållet, och det är från blixten till motivet. Sen spelar det ingen roll hur långt bort kameran är, för liksom ljuset avtar med kvadraten på avståndet avtar också den projicerade storleken av motivet med kvadraten på avståndet. Därmed blir intensiteten av ljuset på den yta av sensorn som träffas av det densamma.

Du kan jämföra med att du går ut i solskenet en dag och fotograferar gräsmattan. Gräsmattan är två meter bort.
Sen går du ut samma natt och fotograferar den solbelysta månen. Den är 384400 km bort, men du kommer att komma underfund med att det är samma exponering som gäller för månen som för gräsmattan, för båda är belysta av samma ljuskälla på ungefär samma avstånd.
Därför måste man räkna med avståndet från ljuskällan (blixten) till motivet och vidare till kameran om man placerar blixten tillräckligt långt bort från kameran.
Detta är alltså fel. Du räknar bara från blixten till motivet, och det kan blixten sköta själv, om den har en sensor för intensiteten. Det enda som kan bli fel är om du har blixten så långt vid sidan att du börjar se skuggsidor från kameran, istället för det som belyses av blixten.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar