Annons

Använda Lightroom på en Netbook?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Går det? Netbook = liten smidig minidator alltså...

Ja, att det går förstår jag, men är det praktiskt användbart?

Jag förstår att develop-funktionerna kanske inte blir någon höjdare, men jag är mest intresserad av library-funktionerna isåfall. Jag tänker mig att man kan ha med en liten smidig Netbookdator när man är ute på fältet och vill importera sina bilder direkt och göra enklare jobb i library-modulen, t.ex.:
- importera
- titta på bilder (bara för att se om de ska kastas eller behållas)
- fixa metadata, keywords och liknande

Blir det tillräckligt bra? Duger prestandan? Räcker skärmens storlek eller blir det för smått och plottrigt? Eller får Lightroom inte ens plats ordentligt på de få pixlar skärmarna har?

Någon som har eftarenheter? Synpunkter?
 
En kompis har testat det. Svårjobbat pga dålig processor.
Sen var det för liten skärm så det var jobbigt de med och till det tillkom att det var dålig upplösning så det var bara en pytelusten arbetsyta kvar.


/Stefan
 
Canons konverterare (DPP) och Sonys PMB går inte att installera om det inte finns tillräckligt många pixlar på skärmen. Kan tänkas att Adobe Raw är likadant, men jag vet inte säkert.
 
Jag tycker LR tar så mycket arbetsyta att det i princip kräver rätt duktig upplösning för att fungera, något som en Netbook inte har. Jag _tror_ att det går att installera på en Netbook (har för mig att jag testade på min) men prestanda blir väldigt låg. Att redigera bilder är inte att tänka på men även att bläddra, sätta keywords och rating är svårt då allt går långsam och blir så "kluddigt".

Om man vill grovsortera och slänga bort de uppenbara missarna är det bättre att använda Windows inbyggda bildvisare. Beroende på vilken kamera du har så kan det gå att ladda ner drivrutin som gör att även RAW-filerna går att visa direkt.
 
Jag har föregångaren till denna, en 1810TZ
http://www.inet.se/artikel/1969304/acer-aspire-timelinex-1830tz

Den har "riktig" processor, riktigt Windows7, 3GB minne och samma upplösning som många laptops med större skärmar och är inte så mycket större än en netbook. Funkar OK till enklare bildbehandling men blir litet seg efter ett tag men då är det bara att starta om så är den hyfsat snabb igen.

/FW
 
Jag använder min HP Mini 5101 för detta, den är verkligen inget prestandamonster men den gentemot många andra netbooks har 1366x768 upplösning och en Matt skärm. Guld värt. Den klarar sig godkänt i library-modulen, det går utan problem att hantera sina bilder. Även develop går att använda med en viss gnutta tålamod.

Kvalitetsmässigt så känns min Mini 5101 mycket välbyggd och solid. Rekommenderas om en Netbook är vad du är ute efter, om än den nyaste varianten nu heter 5103.
 
Jag har en HP mini 210 med 10 tums skärm. Den funkar alldeles utmärkt att köra lightroom 3 med. Ok det går inte blixtrande fort, Men det går. Jag använder den till precis det du vill. Jag redigerar oxå ibland med en extern skärm. Händer även att jag redigerar på skoj lite bilder utan den externa skärmen när jag sitter i husvagnen och fördriver tiden.
 
Jag är just nu på resa och använder min Asus eee PC med Win Xp och som är en sådan med solid state disk och 1 Gb RAM till just att föra över bilder från kameran (till några 16 Gb usb-minnen och en extern hd) och sortera bort de som är uppenbart mindre lyckade. Jag har ochså redigerat några och lagt upp på en sluten släktsida. Jag använder ett gratisprogram som heter FastStone, www.faststone.org. Programmet är ett utmärkt visnigsprogram men kan användas för enklare redigering. Beskärning och omsampling är suveränt bra. Programmet läser även rawfiler från alla kameror tillräckligt bra fär mina behov.
Största problemet är att tangentermna är så förb-t små eller också beror det på att jag har för stora fingrar. Jag har lagt ner lite jobb på att kalibrera skärmen så att den hyggligt visar en gråkil, men den klipper ytterst i ändarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.