Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda LCD-display som sökare på D70s?

Produkter
(logga in för att koppla)

spooner

Ny medlem
Undrar om det går att använda LCD-displayen som sökare på en D70s istället för att titta genom den egentliga sökaren, ungefär som man kan göra på "enklare" digitalkameror där man nästan enbart använder sig av LCD'n. Har för mig att man skall kuna göra någon inställning på D70s som gör det möjligt men kan dock inte hitta det nu.
Kom att tänka på detta när jag började ta bilder då kameran befinner sig högt upp (då jag står med uppsträckta armar) respektive lågt ner (på marken då det kan bli besvärligt att lägga sig ner i vissa situationer) då jag inte kan komma åt att titta i den vanliga sökaren.
Tacksam för alla svar som kan bringa klarhet i denna fråga!
 
kortfattat: nej.

Om du absolut inte vill ta upp kameran får du slå på att den skall visa bilden direkt när du tagit den, rikta om och ta om. Eller köpa en såndär LCD-skärm man monterar på okularet.
 
Zardas skrev:
kortfattat: nej.

Om du absolut inte vill ta upp kameran får du slå på att den skall visa bilden direkt när du tagit den, rikta om och ta om. Eller köpa en såndär LCD-skärm man monterar på okularet.

Ja, det fungerar hyfsat i de flesta lägen. Finns bl a Zigview Digital Angle View Finder. Går att zooma sökarbilden och den är vridbar runt okularet. Man ser även AF-punkterna. Levereras med adapter för bl a Canon o Nikon, men även andra märken. Pris varierar.C:a 1400 kr har jag för mig. Väger 60 gram.

Här är min recension av den
www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9451&reviewID=15777#15777
Priset lär ha sjunkit.
 
En kompaktkamera har ju ingen spegel till sökaren viklet gör att det är fritt blås från front linsen ändå in till sensorn. Detta gör att kameran "ser" hela tiden, och du får du upp bilden live på Lcd'n. På en systemkamera sitter det däremot en spegel framför sensorn för att du ska kunna se genom den optiska sökaren. Denna blockerar då sensorn och kameran "ser" inte.
 
Senast ändrad:
Albwah skrev:
En kompaktkamera har ju ingen spegel till sökaren viklet gör att det är fritt blås från front linsen ändå in till sensorn. Detta gör att kameran "ser" hela tiden, och du får du upp bilden live på Lcd'n. På en systemkamera sitter det däremot en spegel framför sensorn för att du ska kunna se genom den optiska sökaren. Denna blockerar då sensorn och kameran "ser" inte.

Nej, precis! Det är just därför som Zigviewsökaren innehåller en liten videokamera som "filmar" spegeln genom sökaren på en dslr. Se tidigare inlägg!
 
Jag har själv funderat på den Zigview sökaren, det kan va bra just när man fotar macro eller har kameran i en låg vinkel på stativ så man slipper böja sig. Hur tycker du den funkar att använda Lennart? Är det värt de 1000:- den kostar?

edit; jag kan inte hitta den på Cp, vet du om den finns på ngt mer ställe?
 
Albwah skrev:
Jag har själv funderat på den Zigview sökaren, det kan va bra just när man fotar macro eller har kameran i en låg vinkel på stativ så man slipper böja sig. Hur tycker du den funkar att använda Lennart? Är det värt de 1000:- den kostar?

edit; jag kan inte hitta den på Cp, vet du om den finns på ngt mer ställe?

Jag skaffade min på Cp för bara 2 månader sedan.
De kanske inte sålde många av den o har tagit den ur sortimentet.

Jag tycker den är bra för just de områden du nämner, men det blir ingen glimrande sökarbild precis. Den kan ssv zoomas så man får AF-punkter, exponeringsdata med, eller åt andra hållet också. Enda begränsningen när det gäller fokus är väl manuell fokusering. Annars är jag nöjd med den och tycker den är den styva tusing man får betala för den.

Jag har testat den även för streetfoto och där är den enastående. Man plåtar helt obemärkt och får fokus där man vill ha det. Testa på www.secu-line.com och kolla in mer info på den. (Tror det är den adressen)

mvh/LA
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.