Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda Instagram som fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har alltid varit lite "emot" den här biten med Instagram. Känns som större delen är halvdanna bilder med lite filter på sig, typ "Vem får mest likes för en latte idag".

Dock har jag lagt märke till när tjejen sitter o kollar runt på Instagram (har inte ens eget konto) att det verkar finnas en hel del duktiga fotografer där ute, som använder sig av det som "reklampelare".

Detta borde vara något som man iallafall som hobbyfotograf kan använda sig för att få lite positiv feedback (finns ingen "ogilla" knapp, samt att kunna synas lite mer.

Så, vad tror / tycker ni om det hela, att använda sig av Instagram som en kanal ut till "folket"?

Någon som har koll på om det finns något smidigt sätt att göra det från datorn? Eller är det kopiera över filerna till telefonen och sedan ladda upp dem som gäller?

/Jocce

Många använder Instagram för att synas, så det är ingen dum idé att finnas där. Men ja, du får ladda upp via en mobil/platta. En annan rätt populär plattform är Tumblr, som är mer som en blog. Instagram kopplar direkt till Tumblr, så ska du synas på en kan du lika gärna synas på båda. Och sen kanske göra lite större inlägg på Tumblr som bättre stöder det.

Det finns många duktiga fotografer som visar upp sina alster, finns även väldigt talangfulla fotografer som inte jobbar som fotograf. jag tycker det är ett smidigt sätt att se och bli inspirerad.
Men baksidan är alla skitbilder på naglar, självporträtt i speglar, A och B kändisar som postar...

så lite svårt att sortera ut guldkornen...

Svåra är att själv nå ut tycker jag... gäller hitta bra hashtaggarna till sina bilder...

Här e min Instagram http://instagram.com/photosbyniklas Där jag försöker göra intressanta bilder av min vardag...

Jag är ny på Instagram. Hur det funkar som reklampelare vet jag faktiskt inte, men jag har några av bildredaktörerna jag jobbar för bland mina följare, vilket antagligen är bra. Framförallt tycker jag dock att det blir lite vänskaplig tävling med kollegor att lägga ut välgjorda bilder, vässa formen, inspirera varandra. Mycket utvecklande med den korta vägen mellan knäpp och publicering.

Jag vet många fotografer som är på Instagram.
Man kan lätt få dit bra bilder genom att lägga sina redigerade bilder på t.ex. Dropbox, ladda ner dom i sin mobil eller platta och sen via Instagram appen publicera dom utan effektfilter. Det enda som begränsar en del bilder är det kvadratiska formatet.
Testa! Det kostar gratis ju.

Använd #sök

Om ni vill få inspiration från Instagram och undvik så många nagel bilder som möjligt så är en tips att söka efter "taggar". Jag söka ofta efter de följande "taggar" : #x100s, #canon6d, #canon5d osv Jag påstår så klart att fantastiska bilder inte ha tagits med andra kamror eller mobilkamror med det är ett bra sätt att hitta folk att följer som kan vara en inspiration.
Samma sak gäller även Google+ där det finns tusentals proffs photografer och photo-communities. Communities eller nätverk kan vara uppdelade efter kamera, stil eller motif t.ex fujifilmx100s, Night photography, Macro photography, Landscape, Architecture, hdr, black and white.

En stod fördel med Google+ är att du kan numera -om jag förstått rätt- ladda upp höguplösta bilder.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto