Annons

Använda ett Nikkor AI-S objektiv med D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hasse_H

Aktiv medlem
Kan ev. köpa ett Micro Nikkor 105mm AI-S till min D70 till bra pris. Är medveten om att jag bara kommer kunna använda objektivet i manuellt läge, men det gör mig inget då jag ändå i 9 fall av 10 kör manuellt vid macrofotografering med mitt AF-S 18-70-objektiv med macrolinser.

Finns det några andra aspekter eller möjliga problem man behöver vara medveten om vid användning av AI-S objektiv på en D70?

mvh
/Hasse

Är väl inga andra problem än att du tappar AF och ljusmätningen som jag kan se. Manualen säger "Med bländare om f/5,6 eller snabbare."(?)

Hasse_H skrev:

Finns det några andra aspekter eller möjliga problem man behöver vara medveten om vid användning av AI-S objektiv på en D70?

Den lilla sökaren saknar snittbild (precis som alla andra kameror idag...) Det är därför relativt svårt att focusera, och focus är ju viktigt vid macrofotografering. Visserligen så lyser en grön lampa i sökaren när den känner av fokus, men denna lampa är en aningen för tollerant för att kunna användas på ett vettigt sätt. Men har man gott om tid så fungerar det.

Mitt råd är att objektivet bör vara riktigt billigt för att det skall vara ett intressant köp.

Här är en bild tagen med D70 och manuell 300mm glugg. Bilden

Jag använder manuella objektiv till D70. Inga som helst problem. Vidvinklar fokuserar jag ändå efter skärpedjupsskalorna och med macro/tele går det ganska bra att fokusera på mattskivan. Exponeringen gör jag ändå efter histogrammet så ljusmätningen behövs inte heller.

Micro-Nikkor 105/2.8 är ett mycket bra objektiv som klart rekommenderas.

Jag kör också mycket med manuella gluggar.
Exponeringen är ju inga problem så länge motiven har lite tid och sitter still ett antal exponeringar =)

Med trial and error brukar jag oftast sätta bra exponering på 2 - 4 försök. Det är dessutom otroligt lärorikt och jag märker att jag börjar bli bättre på att höfta bländare och tid nu.

Blandar man sen in manuell blixtinställning och ISO så har man lite parametrar, men det är roligt och lärorikt som sagt.

-Med vilka objektiv (ai, ai-s, af.....) får man autofokus med på D70?

- Med vilka funkar mätning?

- Med vilka funkar I-TTL.?

- Med...

Vilken djungel... *suck* Någon som vill komma hem till mig och ha en liten föreläsning?

jcarls38 skrev:
Med vilka objektiv (ai, ai-s, af.....) får man autofokus med på D70?
Med autofokusobjektiv :) Alltså AF, AF-I, AF-S.
jcarls38 skrev:
- Med vilka funkar mätning?
Med AI-P, AF, AF-I och AF-S.
jcarls38 skrev:
Vilken djungel... *suck* Någon som vill komma hem till mig och ha en liten föreläsning?
Jag har lovat att skriva en artikel om kompatibiliteten i Nikonsystemet. Svårt att komma till skott bara :-/

Vet inte hur det är med D70 men på D100 går det faktiskt att sätta på och ta bilder med icke AI objektiv också. Dock så böjs den lilla flärpen som ska känna av bländaren in, så det är säkert inte hälsosamt, men det går.

Vid makrofotografering med D100 använder jag aldrig af och nästan alltid i M läget. Så ett manuellt macroobjektiv är inga problem för mig. Är det billigt så bara köp!

Re: Re: Använda ett Nikkor AI-S objektiv med D70?

Megapolare skrev:

Mitt råd är att objektivet bör vara riktigt billigt för att det skall vara ett intressant köp.

Vad tycker ni här är ett bra pris för ett begagnat Micro-Nikkor 105/2.8 AI-S i bra skick?

/Hasse

Ca 3000 kr är ett bra pris men som marknaden ser ut just nu för manuella Nikkorobjektiv kanske du kan få det billigare.

Fast för 3000 hade jag nog hellre satsat på ett tamron 90 mm macro. Kostar från 4000 nytt, då får du af och ljusmätning också, och det är inte precis oskarpt heller.

Det är ett bra pris. Vill bara påpeka att den manuella versionen bara kan fokusera till 1:2, af versionen går till 1:1. Bara så du inte blir besviken...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar