Annons

Använda blixt för bröllopsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_Dahl

Aktiv medlem
Hej

Har fått det stora förtroendet att vara "officiell fotograf" vid ett bröllop senare i år men känner mig lite osäker när det gäller blixtfotografering. Känner på mig att det finns massor med erfarenhet i forumet när det gäller detta.

Har ingen direkt erfarenhet av blixtfotografering tidigare då jag köpte min första blixt för bara ett par månader sedan (Nikon SB-80DX).

Är det verkligen bara att "tuta o köra" med blixten ställd i mult-3D-upplättning (eller vad det heter)?
Om man fotar inomhus, hur långt ned i tid kan man gå innan det blir konstigt (vid slow-synk)?

Kommer företrädesvis använda ett 35-70/2.8 D - objektiv, men även ett äldre 80-200/2.8 utan D, hur påverkas blixtens funktion när man inte har avståndsinfon?

Hur ljusmäter jag lämpligast för att brudens klänning ska bli sådär härligt vit ?


Filmen jag använder kommer antagligen att bli Kodak Porta NC (160) om jag kör negativ och Fuji Provia 100F om det blir dia.

Finns det några blixt- och bröllopserfarna fotografer därute som har några tips att delge.........


Kameran jag använder är en Nikon F100 (på stativ)
Kanske kan man göra nåt skoj om jag använder min F80 med inbyggd blixt istället och kör med SB80 som trådlös slav ?

Tacksam för svar

/Anders
 
Det var mycket på en gång.

Först och främst: Överväg att skaffa en rejäl reflexskärm av något slag. Placera den snett bakom dig och slå blixten i den. Ljuset blir mycket jämnare och mjukare, bättre på alla sätt.

Slow sync - med stativ och relativt stilla motiv kan du gå bra långt ner i slutartider utan att brudparet tittar konstigt på dig. Lätt 1/30, men troligen också 1/15 och 1/8.

D-objektiv - blixtfunktionen påverkas inte nämnvärt. Du behöver inte vara ängslig.

Vit brudklänning - TTL-blixt och manuell ljusmätning går inte ihop. Vill du ljusmäta med blixt måste du köra blixten manuellt och ha en riktig blixtljusmätare. Men du behöver nog inte oroa dig, Nikons blixtsystem är marknadens bästa (när det används på filmhus, inte digitala) och brukar genomgående ge bra resultat. Men det är klart, om det är väldigt mörkt bakom brudparet kan det bli problem.

SB-80dx som slav - Skulle nog satsa på säkerhet om jag var som du och bara använda en blixt. Ett bröllop är trots allt en engångshändelse (tja, för de flesta i varje fall). Om du vill experimentera, gör det i god tid innan bröllopet, och gör det mycket.

Slutligen: Satsa ett par rullar på att testa din blixt ordentligt, i synnerhet reflekterat ljus. Om du inte sysslat med indirekt blixt tidigare kommer du bli glatt överraskad av hur enkelt det är och hur bra det blir.

Lycka till

/göran
 
Tänk på att ett bröllop är en godstjänst och inte en presskonferens.

Det är alltså inte bara att blixtra på. Som officiell fotograf skall du märkas så lite som möjligt. Det är brudparet som är huvudpersonerna.

Mitt råd är att låt blixten vara borta från kyrkan och använd 800ASA film.

Gå till kyrkan någon dag innan bröllopet för att kolla ljuset och bildvinklar.
 
berga skrev:
Tänk på att ett bröllop är en godstjänst och inte en presskonferens.

Det är alltså inte bara att blixtra på. Som officiell fotograf skall du märkas så lite som möjligt. Det är brudparet som är huvudpersonerna.

Mitt råd är att låt blixten vara borta från kyrkan och använd 800ASA film.

Gå till kyrkan någon dag innan bröllopet för att kolla ljuset och bildvinklar.

Håller förbehållslöst med om allt Anders skrev. Jag förutsatte i hastigheten att ni ordnade ett särskilt fototillfälle efter akten.

Rätt vanligt är att brudparet fotograferas under någon halvtimme medan gästerna åker iväg till platsen för bröllopsfesten.

Jag är helt emot blixtar, och rent av fotografering överhuvudtaget, under gudstjänster.
 
Jag förutsatte i hastigheten att ni ordnade ett särskilt fototillfälle efter akten.


Givetvis blir det en ordnad fotostund efter akten.

Är själv helt emot "stroboskopljus" och vinande återspolningsmekanismer.......speciellt i en kyrka.

/Anders
 
Det är populärt att fota brudparet utomhus nuförtiden. Det blir ofta fina bilder.

Tänk på att du då bör ha en upplättningsskiva, Det finns antingen att köpa hopfällbara i fotoaffären eller vita plastskivor, sådana som man packar kameror i kartongen, i byggvaruhus. Denna sätter du så att den reflekterar ljuset in i skuggan.

Är du osäker på blixt är detta ofta ett bättre sätt eftersom du ser ljusättningen direkt.

Vad du än gör, träna lite innan. Ta några rullar för att se hur det blir vid olika försök.
 
Tack

Hej igen

Har inte varit inloggade på ett tag........

Tack för Era svar!

Följde diverse råd från Er och kombinerade Nikons automatik (till dia) och ASA800 (också med automatik :)

Uttryckt på "ren skånska" så var det "en j-a tur" då ateljefotgrafen lyckat med att underexponera alla bilderna och mina "fick duga" till förstoringar och annat.... :)

Upplättningsblixt tillsammans med Fujidia i kvällsskymningen blev mycket vackert (Tack Nikon :)

/Anders
 
Jag har själv en F100, 2.8/35-70 och SB80DX.
Med den utrustningen har jag plåtat div bröllop.
I kyrkan kan Du fotografera med blixt vid intåg och uttåg. Stämm av med prästen! Strax före uttåg brukar brudparet ställer upp för allmän blixtfotografering. Vid blixtfotografering har jag 1/60 när brudparet rör sig och 1/30 när de står stilla. Med 1/30 får Du originalljuset i bakgrunden. Under akten kan Du plåta med 800 ASA film utan blixt, vilket ger en fin stämning. Det officiella brudfotot brukar jag fotografera utomhus i god tid före vigseln.
Brudparet bestämmer ofta platsen för det. Ibland efteråt, men det är alltid ont om tid då.
Utomhus kör jag med upplättningsblixt i skuggan och i motljus med många variationer.
Kameran ställer jag in på matrixmätning och slutarautomatik. På blixten har jag en vit kupa för mjukare ljus. Den stjäl mycket ljus, så Du måste kolla på blixten om blixtljuset når dit. Reglera med bländare och zoomen och använd 200 ASA-film. Kodak har en jättebra sådan: High definition heter den.
Jag brukar också köra en testfilm med det blivande brudparet en vecka före vigseln. På så sätt lär de känner Dig och Du kan prova och diskutera olika positioner. Kan inte brudparet ställer upp för testen, så kan Du testa med någon annan för att lära känna kamera, blixt och film.
Här kommer ett exempel från i somras.
 

Bilagor

  • kristine magnus webb mindre.jpg
    kristine magnus webb mindre.jpg
    48.6 KB · Visningar: 430
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.