Annons

Antivirusprogram som inte sänker datorkapaciteten för mycket

Produkter
(logga in för att koppla)
Avast free Antivirus och Windows brandvägg har funkat fint för mig,
Fyra datorer som snurrar hemma hos oss med det och aldrig varit nåt problem.

Samma här sedan 3-4 år, först på XP Pro, nu på W7. Har inte haft några problem trots relativt "hänsynslöst" nätanvändare. Har även brandväggen i routern påslagen.

En annan sak som är nog så viktig är vilken kryptering man väljer på sin router, de flesta kör ju trådlöst så WPA eller WPA-2 är det som gäller och inte WEP.
Sen är det rätt bra att göra sitt nätverk osynligt dvs sätta SSID så det inte syns.

Kör man bara med tråd så stäng för jösse namn av det trådlösa då, finns inga skäl att inbjuda till intrång.

/Kent

En annan sak som är nog så viktig är vilken kryptering man väljer på sin router, de flesta kör ju trådlöst så WPA eller WPA-2 är det som gäller och inte WEP.
Sen är det rätt bra att göra sitt nätverk osynligt dvs sätta SSID så det inte syns.

Kör man bara med tråd så stäng för jösse namn av det trådlösa då, finns inga skäl att inbjuda till intrång.

/Kent

Men om man kör trådat och inte har hårdvarubrandvägg vilken vettig brandvägg ska man använda då? Känns som Windows defender inte är speciellt säker. Och i Microsofts security suite ingår väl bara antivirus och spywareskydd? Jag kör en hel del på både trådat bredband och mobilt bredband (3G) men numera i princip aldrig på WiFi.

/Kent

Jag håller med om att man bör köra WPA2 (WEP är genomuselt), men att stänga av SSID hindrar ingen som verkligen vill komma in. Däremot kan det ställa till problem med visa enheter som blir ovilliga att ansluta vet jag av egen erfarenhet. Jag har varit med om både totalvägran och intermittent funktion med SSID avstängt. Vill man hålla på med dylika saker så kan man ju även låsa på Mac-adresser och begränsa antalet tillgängliga IP-nummer.

Men om man kör trådat och inte har hårdvarubrandvägg vilken vettig brandvägg ska man använda då? Känns som Windows defender inte är speciellt säker. Och i Microsofts security suite ingår väl bara antivirus och spywareskydd? Jag kör en hel del på både trådat bredband och mobilt bredband (3G) men numera i princip aldrig på WiFi.

Windows Defender är inte en brandvägg. Däremot har Windows XP SP2 och senare (det finns en "gömd" ännu enklare brandvägg i XP RTM) en inbyggd mjukvarubrandvägg som är mer eller mindre avancerad beroende på Windowsversion.

Är inte speciellt uppdaterad på windows av förståeliga skäl *S* så hur det konfigureras får någon annan svara på.
Inte riktigt sant men jag behöver läsa på för att ge konkreta råd där. Kör alltså normalt Linux men låter jobbeburken med win 7 ansluta sig med men gissar att jag av gammal vana är säkrare än de flesta på den med.

Det jag vet är som föregående sa, glöm defender etc och slå på brandvägg i routern istället.

/Kent

Har i kanske 5 års tid använt Antivir från www.avira.com som är gratis för privat bruk och har inte haft några problem med virus samtidigt som jag vill påstå att det inte tar så mycket resurser. När jag använde XP använde jag zonelabs brandvägg zonealarm och med vista och 7 använder jag windows egen.

Har i kanske 5 års tid använt Antivir från www.avira.com som är gratis för privat bruk och har inte haft några problem med virus samtidigt som jag vill påstå att det inte tar så mycket resurser. När jag använde XP använde jag zonelabs brandvägg zonealarm och med vista och 7 använder jag windows egen.

Avira tar dock mer kraft av datorn och fångar färre virus än Microsofts gratis programvara. Windows inbygda brandvägg skyddar bra för faror utifrån men släpper ut allt innifrån.

Gällande trådlöst är WEP bättre än WPA. WPA innehåller en bug som gör den otroligt lättknäckt, WPA2 saknar den buggen. Det är därför viktigt att konfigurera routern till WPA2 enbart och inte WPA/WPA2.

/Karl

Hängslen/Livrem

Jag kör följande Nod32/ZoneAlarm Pro/MalwareByte´s
på en 6 år gammal dator och den har aldrig gått trögt på ´pga de programmen. Inga virus eller annat malware.
Trådlöst med en granne dock utan kryptering, kör låsta mac adresser samt IP till dessa.

John

Avira

Avira tar dock mer kraft av datorn och fångar färre virus än Microsofts gratis programvara. Windows inbygda brandvägg skyddar bra för faror utifrån men släpper ut allt innifrån.
/Karl

Är lite undrande över inlägget.
Jag bytte för några år sedan ut Telias F-secure för att det tog en massa kraft från datorn.
Skaffade då Avira - Premium Security Suite
Märkbar skillnad i prestanda och de få virus mm jag fått har jag lyckats bli av med (tror jag)

Var hittar du jämförelsen med Avira, då den inte var med i tidigare länkat test?

AVG är nu officiellt på min shitlist - petade in det på sonens nya Alienware, och den gjorde något med grafikdrivrutinerna så det inte gick att spela sedan (liksom hela idéen med en sådan dator...). Fick ta ur AVG och installera om nVidia-drivers för att få fason på den. Stoppade in Microsoft Security Essentials istället.

Jag gjorde detsamma tidigare idag, avinstallerade AVG och bytte till MS Security Essentials. Inte för att jag haft några problem med AVG, men testerna tyder ju på att det är både bättre skydd och mindre last på datorn så det är värt ett försök.

AVG är nu officiellt på min shitlist - petade in det på sonens nya Alienware, och den gjorde något med grafikdrivrutinerna så det inte gick att spela sedan (liksom hela idéen med en sådan dator...). Fick ta ur AVG och installera om nVidia-drivers för att få fason på den. Stoppade in Microsoft Security Essentials istället.

Jag fick problem med grafiken på en av datorerna i huset i mitten av oktober. När jag gick tillbaka till en återställningspunkt 30 sept så fungerade allt normalt igen. Men datorn laddade ner en uppdatering av något slag och dagen därpå var det stora problem igen. Problemet löste sej efter några dagar och jag misstänkte naturligtvis microsoft, men om det stämmer i tiden med ditt problem kan det ha varit AVG.
Jag använder AVG fortfarande och den nya versionen som kommit i höst verkar inte belasta datorerna märkbart. Den äldre versionen sög rätt mycket kraft när den gjorde den dagliga skanningen vilket ofta ledde till att man avbröt skanningen och lika ofta glömde att starta den igen. Jag har haft AVG i i olika versioner på våra datorer i många år och vi har aldrig fått in någon malware i burkarna. Iofs även haft AdAware installerat nästan sedan första versionen. Nu sitter jag normalt bakom en router med brandvägg, men på somrarna använder jag telefonmodem och ibland även mobilbredband och har då bara Xp:s inbyggda brandvägg vilket hittills räckt.

Jag fick problem med grafiken på en av datorerna i huset i mitten av oktober. När jag gick tillbaka till en återställningspunkt 30 sept så fungerade allt normalt igen. Men datorn laddade ner en uppdatering av något slag och dagen därpå var det stora problem igen. Problemet löste sej efter några dagar och jag misstänkte naturligtvis microsoft, men om det stämmer i tiden med ditt problem kan det ha varit AVG.
Jag använder AVG fortfarande och den nya versionen som kommit i höst verkar inte belasta datorerna märkbart. Den äldre versionen sög rätt mycket kraft när den gjorde den dagliga skanningen vilket ofta ledde till att man avbröt skanningen och lika ofta glömde att starta den igen. Jag har haft AVG i i olika versioner på våra datorer i många år och vi har aldrig fått in någon malware i burkarna. Iofs även haft AdAware installerat nästan sedan första versionen. Nu sitter jag normalt bakom en router med brandvägg, men på somrarna använder jag telefonmodem och ibland även mobilbredband och har då bara Xp:s inbyggda brandvägg vilket hittills räckt.

Det har det förmodligen, men dom flesta som hackar sig in i datorer gör sitt yppersta för att du inte skall märka det.

/Karl

Det har det förmodligen, men dom flesta som hackar sig in i datorer gör sitt yppersta för att du inte skall märka det.

/Karl

Om du syftar på de sista raderna så har de inte så lång tid på sej, jag är inte uppkopplad onödigt länge med telefonmodemet. I övrigt är våra datorer inte igång dygnet runt, och även det är ett slags skydd.

OS X har hittills levt på "security by obscurity". Ju populärare det blir att använda - desto populärare blir det att hacka - det är på inget sätt skottsäkert även om det må vara bra. Många som byter till Apple verkar tro att dom är "odödliga" och är därför ännu farligare eftersom användaren fortfarande är det största hotet mot datorn oavsett OS, dvs man luras att klicka på saker, besöka skadliga websidor eller installera skräp. *duckar i väntan på att Mac-extremisterna slår tillbaka*

Viktigast av allt är nog att uppdatera sitt OS, oavsett leverantör, sedan att vara misstänksam mot mail, popups, bifogade filer etc, därefter kommer nog ett uppdaterat antivirus, att använda ett konto utan administrativa rättigheter rekommenderas också starkt.

I övrigt skulle jag undvika Internet Explorer och istället köra Firefox eller ännu hellre Chrome.

Jag har tidigare kört med olika gratis AV på datorerna hemma för att öka risken för upptäckt av skräp. Provar nu Microsofts Security Essentials 2 och jag upplever inte att varken den eller version 1 drar ner prestanda nämnvärt.

Vad sägs om att skippa antiviruset helt och köra som begränsad användare istället? Då slipper du absolut något som tar kraft i bakgrunden. Sen scannar man en gång i månaden med t.ex. Malwarebytes eller windows defender. Så har jag gjort sedan Vista kom ut, och inget skit har tagit sig innanför den här windowsbrandväggen. Jag brukar även några gånger i månaden besöka sidor som innehåller skadlig kod, så det säger en del om mina surfvanor. Firefox och framför allt NoScript blockerar det värsta när det rör sig om surfning.

Annars är Microsofts antivirus både gratis och snabbt, även om det inte är bäst.

+1 på den....varför installera ett virus för att slippa ett annat?

Att surfa med begränsade rättigheter är kanon och klart att rekommendera, men jag är ytterst tveksam till att det skyddar mot buggar i OS:et eller webbläsaren...

Jag rekommenderar eset nod32 jag med. Har haft en del olika genom åren men nod32 är nog det säkraste och resurssnålaste jag har provat.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto