OS X har hittills levt på "security by obscurity". Ju populärare det blir att använda - desto populärare blir det att hacka - det är på inget sätt skottsäkert även om det må vara bra. Många som byter till Apple verkar tro att dom är "odödliga" och är därför ännu farligare eftersom användaren fortfarande är det största hotet mot datorn oavsett OS, dvs man luras att klicka på saker, besöka skadliga websidor eller installera skräp. *duckar i väntan på att Mac-extremisterna slår tillbaka*
Viktigast av allt är nog att uppdatera sitt OS, oavsett leverantör, sedan att vara misstänksam mot mail, popups, bifogade filer etc, därefter kommer nog ett uppdaterat antivirus, att använda ett konto utan administrativa rättigheter rekommenderas också starkt.
I övrigt skulle jag undvika Internet Explorer och istället köra Firefox eller ännu hellre Chrome.
Jag har tidigare kört med olika gratis AV på datorerna hemma för att öka risken för upptäckt av skräp. Provar nu Microsofts Security Essentials 2 och jag upplever inte att varken den eller version 1 drar ner prestanda nämnvärt.