ANNONS
Annons

Antivirusprogram som inte sänker datorkapaciteten för mycket

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan bara hålla med dom som säger att Microsofts Security Essentials är riktigt bra. Otroligt resurssnålt och väldigt bra på att hitta virus.

/Karl

Jag lägger numera också min röst på Microsoft Security Essentials. (Missa inte att v 2.0 släpptes för några dagar sedan med bättre integration mot paketfilter och liknande.)

Nej, det är det inte.

(Personligen anser jag att både Ad-Aware och Spybot S&D är mer eller mindre tandlösa mot moderna malware i dagens läge)

Skumt att det ser ut så då? Vad gör programet egentligen när man högerklickar på en fil/katalog och väljer "Genomsök med Ad-Aware"?

Bilagor

• aaa_virus.jpg
    aaa_virus.jpg
    80.8 KB · Visningar: 218
Skumt att det ser ut så då? Vad gör programet egentligen när man högerklickar på en fil/katalog och väljer "Genomsök med Ad-Aware"?

Det söker igenom efter de signaturer som finns. Men det är inte en särskilt effektiv motor.

Vi skulle ju kunna fråga den Fotosidan-medlem som tidigare arbetade som utvecklare av just Ad-Aware hur Lavasoft ser ut som företag/arbetsplats på "insidan"... men jag tror han skall få vara anonym :)

Jag vet inte vilket som är bäst men Norton och Panda är bland de sämsta och har alltid varit det.
Jag installerade Avast och Spybot S&D på 2 datorer på jobbet som hade problem och de hittade massor av skit som Norton inte tog. Samma sak har jag gjort med datorer med Panda.

Det är min begränsade erfarenhet.

Gäller väl bara Aurora viruset?

/Stefan

Förstår inte frågan. Snabbläste hela NSS-testen som jag laddade hem via länken i denna tråd, kom då fram till att AVG sög. En kombination av resurskrävande och bristfällig säkerhet. NSS är mycket trovärdiga i min bok.

Om du kommer fram till något annan slutsats är det helt OK för mig.

Förstår inte frågan. Snabbläste hela NSS-testen som jag laddade hem via länken i denna tråd, kom då fram till att AVG sög. En kombination av resurskrävande och bristfällig säkerhet. NSS är mycket trovärdiga i min bok.

Om du kommer fram till något annan slutsats är det helt OK för mig.

Bara sett en bit och den handlade om det viruset. Ej tillräckligt insatt för att avgöra läget. Avg har alltid varit bra för mig och drar knappt nån resurs på laptopen

Bara sett en bit och den handlade om det viruset. Ej tillräckligt insatt för att avgöra läget. Avg har alltid varit bra för mig och drar knappt nån resurs på laptopen

Jag har också kört AVG Free i många år och det har varit helt OK, men jag tycker att den kräver mer och mer av datorerna. Skrotade AVG och laddade in MS Security Essentials v2 i tre datorer idag i hoppas på bättre resultat. Den som lever får se.

Linux typ Ubuntu med begränsade behörigheter och valfritt antivirus typ ClamTk funkar för mig.
Ja och sen Firefox förstås med en hel del skydd på, där är väl det största misstaget en del gör tror jag, de tillåter alla sidor som de klickar sig in på utan att tänka på att de verkligen skall kunna lita på den sidan med.

En Linux-dist som man uppdaterar är troligen det säkraste man kan köra idag om man har lite pejl på vad man gör.

/Kent

AVG är nu officiellt på min shitlist - petade in det på sonens nya Alienware, och den gjorde något med grafikdrivrutinerna så det inte gick att spela sedan (liksom hela idéen med en sådan dator...). Fick ta ur AVG och installera om nVidia-drivers för att få fason på den. Stoppade in Microsoft Security Essentials istället.

Har kört med Avast free, tycker det fungerar bra och har för mig att brukar få hyfsade testresultat. Segar inte ner datorn, men det kommer upp en hel del irriterande pop-uper så fort programmet har uppdaterat sig. Men det går att undvika om man slår ifrån automatiska uppdateringar.

Comodos personliga brandvägg med antivirus fungerar riktigt bra och segar heller inte ner datorn.
Den hittar det mesta och är gratis för privatpersoner och små företag.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto