Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antistatpistol vid blåsning av sensor

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Kom att tänka på min gamla antistatpistol som jag använde till LP-skivor på 70-talet. Skulle den kunna funka att bomba min 5d:s sensor med innan jag försöker blåsa rent? Eller är det bara dumt eller några risker med det? Någon som vet, och inte bara tycker? (Man får tycka, men bra om någon vet)

Kom att tänka på min gamla antistatpistol som jag använde till LP-skivor på 70-talet. Skulle den kunna funka att bomba min 5d:s sensor med innan jag försöker blåsa rent? Eller är det bara dumt eller några risker med det? Någon som vet, och inte bara tycker? (Man får tycka, men bra om någon vet)

Tja, varför inte. "Visible Dust Butterfly" bygger ju på statisk elektricitet så vitt jag vet. Fast för mig skulle det kännas lite nervöst att "skjuta spänning" på sensorn.

Låter tveksamt. Visible dusts penslar laddar bara håren i penseln för att dammet skall fastna. Det verkar vara en väldigt låg nivå på laddningen.
Elektronik gillar ju inte statisk elektricitet så jag skulle nog inte prova.

Nu pratar han ju om en ANTISTATPISTOL, som alltså neutraliserar ev ojämn uppladdning, precis som man använder i elektronikindustrin för att neutralisera ev. statisk ladding på te kretskort, olika sorters material som ska sammanfogas mm.

Det gör ingen som helst skada och gör förstås att dammet lossnar lättare. Men sedan kommer sensorn förstås bli statisk igen när du använder kameran.

Tänk dock på att om det är någon sorts drivgas eller tryckluft så är den garanterat en stor risk eftersom du då blåser den rätt igenom pistolen. De avancerade antistatpistoler för industribruk kan man montera mycket fina filter i på micronnivå.

De penslar man använder är just uppladdade för att dra åt sig dammet, det om något borde vara mer riskfyllt.

Du har säkert rätt Mats. Får erkänna att jag inte vet hur en antistatpistol fungerar. Däremot vet jag att Artic Butterfly från Visible Dust fungerar riktigt bra. Det är lätt att bli av med löst sittande damm.
Det som smetat fast på grund av kondens eller pollen och liknande får man ta med Svabbar och Eclipse i alla fall.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto