Annons

anti HM reklambilder

Produkter
(logga in för att koppla)
A va i hela varlden e det ni bubblar om?
Kolla uppe till hoger, det star fotosidan.se
Inte feminist-javisst.se!

Skarp er!

smiles

Timo
 
Loj skrev:
Däremot är den "kultur" och de "ideal" som växer upp runt dessa trådsmala modeller inte bra. Alltför många tonårstjejer äter alldeles för dåligt av rädsla för att bli "för tjock".

Modellerna denna typ av reklam är ju inte på något vis representativa för befolkningen. Vi vet det och lägger inte så stor vikt vid det. Men många ungdomar vet det inte och tror kanske att det är så man "skall" vara. På min skola har vi fler än en anorektiker.

Det är osunt...

mvh Janne
Jag bor i Lund, det är en stad med många ungdomar: fyra gymnasieskolor och ett universitet med mer än 30000 studenter. Jag kan lätt konstatera att undervikt bland ungdomar är ett mycket mindre problem än övervikt.
 
Många av er har skrivit om undervikt och sjuka ideal osv, jag förstår vad ni menar men har ni tänkt på att det ibland är "normalt" att vara smal?

Jag har varit smal i hela mitt liv och har tom fått höra att jag nästan är underviktig. Jag är en tjej som älskar mat och godis, men jag råkar vara smal av naturen.

Ska jag ursäkta mig själv för detta?

Jag tycker att ni kan sluta denna diskussion nu, den gör ingen glad. Vi kan väl säga att alla kroppar är normala och tycka om oss själva för dem vi är!

//Jessica
 
Smaken är som baken

Smaken är som baken, alla är vi olika och det ska vi vara glada för...

Jag tycker bara att det är synd att en "mullig modell" i reklamvärlden ofta har storlek 38-40 dvs medium. Det är lite sorgligt...
 
chisel skrev:
H&M är värd all kritik de får. De försöker skapa ett ideal (och har lyckats) som är en fysiskt omöjlighet och gör kvinnor osäkra på sig själva...

Överskattar inte du (och många andra) HMs inflytande? Det är bara att se sig omkring och konstatera deras påstådda "ideal" inte verkar har haft någon större genomslagskraft.
 
Torbjörn: Jag överskattar inte H&M och andra företags genomslagskraft... Se på siffror över hur många tjejer som är nöjda med sin kropp så får du se vad de strävar efter för ideal... Inte är det Babben Larsson...

Jessica: Har du smal midja, långa ben, stora bröst och lagoma höfter kan jag inte annat än säga grattis... Det handlar inte om hur människor ser ut, utan hur de strävar efter att se ut...
 
Sedan när har modemodeller stora bröst? Jag tycker inte de har några bröst alls. Ej heller varken höfter eller bak. Ytterst okvinnligt.

Iofs kan jag inte föreställa mig HM:s affischer just nu; de kanske är ett undantag.
 
Timo: Jag tycker det har med foto att göra eftersom vi pratar om hur kvinnor framställs genom bilder...

Ser ingen anledning till att du ska komma in och slänga ur dig idiotiska kommentarer om feminister. Känns inte tråden viktig för dig så behöver du inte bry dig om den...
 
chisel skrev:
Hon representerar inte på nått sätt majoriteten av kvinnorna...

...Och Marcus Schenkenberg (eller hur det stavas) representerar inte majoriteten av männen.


Vem har sagt att modeller skall representera majoriteten av kvinnorna, det är ju snarare så att de INTE skall göra det, och man skall INTE identifiera sig med dem.

Jag har inte mindervärdeskomplex för att jag inte har en Conanbringa och att magen inte duger till att tvätta kalsonger på.
 
chisel skrev:

Torbjörn: Jag överskattar inte H&M och andra företags genomslagskraft... Se på siffror över hur många tjejer som är nöjda med sin kropp så får du se vad de strävar efter för ideal... Inte är det Babben Larsson...
Det är väl tur det, det om något vore ett folkhälsoproblem ...

Jessica: Har du smal midja, långa ben, stora bröst och lagoma höfter kan jag inte annat än säga grattis... Det handlar inte om hur människor ser ut, utan hur de strävar efter att se ut...
Och hur har vi det med ditt eget ideal då, det verkar sammanfalla med HMs ...

Jag tycker nog att McDonalds reklam, vars budskap tycks vara Mer fett för mindre pengar, är ett betydligt större problem då det verkar ha en enorm genomslagskraft.
 
chisel skrev:
Timo: Jag tycker det har med foto att göra eftersom vi pratar om hur kvinnor framställs genom bilder...

Ser ingen anledning till att du ska komma in och slänga ur dig idiotiska kommentarer om feminister. Känns inte tråden viktig för dig så behöver du inte bry dig om den...

Du har faktiskt ratt jag ska dra mig ur, men jag har egentligen inte slangt ur mig narra idiotiska kommentarer om feminister som du pastar, jag tycker personligen att det lilla jag last pa denna traden inte handlar om foto i storsta almanhet utan om ideal. En almant trottsam diskussion pa en annars sa trevlig sida.
Men jag tackar for mig.

T
 
Jessica_ skrev:
Många av er har skrivit om undervikt och sjuka ideal osv, jag förstår vad ni menar men har ni tänkt på att det ibland är "normalt" att vara smal?

Jag har varit smal i hela mitt liv och har tom fått höra att jag nästan är underviktig. Jag är en tjej som älskar mat och godis, men jag råkar vara smal av naturen.

Ska jag ursäkta mig själv för detta?

Jag tycker att ni kan sluta denna diskussion nu, den gör ingen glad. Vi kan väl säga att alla kroppar är normala och tycka om oss själva för dem vi är!

//Jessica

Med all respekt för din kroppsbyggnad. Men alla kroppar är inte normala.
Vet flera som far riktigt illa av den felaktiga bilden av idealkroppen.

Sen kan jag inte påstå att H&M senaste är värst. Dock irriterar det mig att det inte ens finns ett hudveck på modellerna längre. Allt är retuscherat.
 
Maskulinist, javisst

En del människor är mulliga,
andra är mindre mulliga,
själv gillar jag människor med ärliga ögon.
Själv är jag en lagom fet maskulinist.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.