Annons

Anti-Ansikts Autofokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Enöga

Medlem
Nu har jag haft min 350D i snart 4 månader och är helt övertygad om att Canon har byggt in Triple-A service i den. I detta fallet verkar det dock stå för Anti-Ansikts-Autofokus.

Jag plåtar en hel del situations-porträtt på människor med Canon EF 28-135mm f3.5-5.6 IS och brukar lägga mig på 105mm på ca 2-5 meters håll. Tyvärr så kommer jag ofta hem till datorn och blir rent ut sagt förbannad på mig själv men också på min kamera när jag upptäcker att fokus ligger ungefär 7 centimeter bakom ögat i porträttet, dvs öronen på motivet.

Tyvärr så är det ju så med situationsbilder att man kanske inte alltid har tid att stå och skruva med inställningarna. Canon själva skryter ju med en starttid på 0,2 sekunder. Det förutsätter ju dock att man inte måste stå och göra manuella inställningar och justeringar innan man trycker av.

Under normala ljusförhållanden dagtid utomhus med 105mm brännvidd och deras eget objektiv förväntar jag mig kunna rycka upp kameran, flippa på ON, och börja fota direkt, med tekniskt godkänt resultat. Dock verkar 7-punkts autofokus vara 6 punkter för mycket för att kameran själv ska lista ut vad som ligger i centrum vid porträttbilder.

Jag har till och med offrat den kreativa kompositionen och knäpper med motiven mitt i centrum för att underlätta för AF. Som när möjlighet ges ändock verkar tycka att öronen är viktigare än näsa/ögon på en persons ansikte.

Det kan iofs vara så att kamerans AF identifierar två punkter över öronen, en på näsan, en i bröstet och en i pannan och därmed avgöra att de två punkter som är samstämmiga (öronen) är det centrala. Om det förhåller sig på det viset så borde väl Canon fixa problemet eller ge oss möjlighet att välja enkelpunkts-AF som standard.

I en kamera som som saknar snittbild eller mikroprisma så måste man ju förlita sig på kamerans AF, något som blir ännu viktigare på en kamera som 350D med liten sökare och LCD skärm.

Är det någon annan som upplever samma problem som jag och hur har ni gjort för att få fler "keepers" med er hem? Finns det någon Firmware uppgradering som "fixar" denna knasighet?
 
Rent generellt hur ska en kamera kunna veta vilken del av ett motiv som du vill ha i fokus?

Välj en fokuspunkt själv istället och ta kontroll över vad kameran fokuserar på.

(Förutsatt att det inte finns ett front- eller bakfokusproblem förstås, någonting på personen bör ju vara i fokus även med automatik, och i sådana fall troligen något närmare kameran, annars är det nog något fel.)
 
Jag vet inte vad jag egentligen tycker om hysterin med massor med autofokuspunkter.
I kommentarer till den kommande 450D så påpekar en dela att den "fortfarande bara har 9 autofokuspunkter".
Jag köpte en kamera med 3 autofokuspunkter för ett tag sedan och irriterades över att kameran ofta valde en, för mig, olämplig punkt så jag har numera stängt av de båda yttre. Jag jobbar i stället som man tvingades göra innan det fanns autofokus. Dvs centrera det intressanta i sökaren och trycka ner avtryckaren till hälften (då för att låsa ljusmätningen, nu för att låsa autofokus och ljusmätning).
Eftersom detta är den metod jag är van vid sedan mitt tidigare fotande med systemkamera (för + 20 år sedan) så upplever jag det inte som störande.
---//T
 
När man jobbar med kort skärpedjup är det inte alltid lämpligt att fokusera med mittenpunkten och sedan komponera om.
Då är det bättre att det finns en fokuspunkt där man vill ha skärpan och fokusera med den.
 
Man kan ju använda en i taget, ta den som sitter så närmast det du vill fokusera på så blir inte fokusfelet så stort när du använder focus-recompose.

EDIT: Oops, Andreas hann före.
 
Beroende på vilken ljusmätningsmetod man använder ska man också vara medveten om att exponeringen kan vägas mot var man har den aktiva fokuseringspunkten.

Något jag inte begriper är varför de inte gick vidare med den ögonstyrda autofokus som min EOS 30 har. Var det ingen mer än jag som gillade den? Det är ju ett suveränt enkelt sätt att tala om för kameran var man vill fokusera.
 
apersson850 skrev:
något jag inte begriper är varför de inte gick vidare med den ögonstyrda autofokus som min EOS 30 har. Var det ingen mer än jag som gillade den? Det är ju ett suveränt enkelt sätt att tala om för kameran var man vill fokusera.
Jag gillade det i vissa lägen men vi var nog tyvärr inte tillräckligt många som uppskattade det.

För övrigt så är det oftast förkastligt att låta kameran välja punkt. Endera så väljer man den punkt som ligger närmast där man vill ha skärpan eller så har man alltid mittpunkt vald & låser & komponerar om. I det sistnämnda fallet så får man dock, som nån skrev, se upp med fokusförändring vid omkomposition & kort skärpedjup.

EDIT: För övrigt så finns ju förstås risken att trådskaparens kamera & optik felfokuserar men det är ju mycket lätt att kolla om fokusfelen ligger så stort som skrevs.
 
Du måste använda endast en fokuspunkt, inte alla! Först fokusera med den enda aktiva fokuspunkten, inte släppa knappen, och sen komponera om bilden, för att sen trycka ner avtryckaren helt, och ta bilden.

Jätteenkelt och man vet att fokus hamnar där den ska.
 
Inte ens på min Nikon D3 går det att använda alla fokuspunkter, fokus hamnar i stort sett alltid fel om man använder alla fokuspunkter. Det är värdelöst.
 
Nu har jag spenderat eftermiddagen med att fota min nalle, Moglan Modell. Jag kan ju konstatera att 28-135mm gluggen är ungefär lika (o)skarp som en 18-55mm KIT vilket var lite nedslående i sig, men som inte förklarade den missade fokusen.

Typisk Multi-AF miss
OfflineAF.jpg


Precis som Daniel Högberg, Andreas Hansson och Anders Östberg säger så verkar EN AF-punkt vara det enda användbara.

Samtliga bilder tagna med en AF-punkt och stativ:

Canon 50mm 1,8II 60/5,6
Canon%2050mm%201,8II.jpg


Canon 18-55mm KIT 60/5,6
Canon%2018-55mm%20Kit.jpg


Canon 28-135mm 60/5,6
Canon%2028-135mm.jpg


Då vet jag i varjefall att försäljningsargumentet antal AF-punkter inte är något som jag kommer att lyssna på.

Tack för alla svar!
 
Enöga skrev:
Då vet jag i varjefall att försäljningsargumentet antal AF-punkter inte är något som jag kommer att lyssna på.
Att ha många punkter är ingen nackdel men att låta kameran välja AF-punkt är förkastligt. Det har varit så sedan 80-talet då man började klämma in fler punkter & kommer förmodligen så att förbli.
 
.Z. skrev:
Att ha många punkter är ingen nackdel men att låta kameran välja AF-punkt är förkastligt.

Vad ska man ha dem till då? Om man väljer autofokuspunkt själv tar det väl lika lång tid som att låsa fokus mot en punkt och sedan välja nytt utsnitt? Det enda fall jag kan tänka mig där det är bra, är serietagning av statiska motiv. Men det kanske är en vanlig användning?

Detta var en intressant diskussion, hoppas att ni tillåter en enkel Nikonist att delta!

Per.
 
Du kan ju välja en punkt som passar din komposition, bort från mitten av sökaren, så slipper du komponera om och riskera att fokus blir fel.
 
När jag köpte min 350D så förstod jag ju att den inte hade någon ansiktsigenkänning i AF-systemet som de senaste pocketkamerorna. Jag hoppades dock att AF-systemets flerpunktssystem skulle vara någorlunda logiskt att använda. Tyvärr står det ingenting i manualen om hur AF-systemet (är tänkt att) fungera i flerpunktsläge. Allt jag vet är att det ibland lyser en diod och ibland flera vid AF-låsning, kriterierna för låsning framgår dock inte.

Anders Östberg skrev:
Du kan ju välja en punkt som passar din komposition, bort från mitten av sökaren, så slipper du komponera om och riskera att fokus blir fel.

Låt oss hoppas att Per Strömgren inte har en Nikon D3 med 51 AF-punkter, jag tycker det är knöligt och tidsödande att rulla igenom mina 7 ;-)
 
Enöga skrev:
Låt oss hoppas att Per Strömgren inte har en Nikon D3 med 51 AF-punkter, jag tycker det är knöligt och tidsödande att rulla igenom mina 7 ;-)

Det var omtänksamt av dig! Nej, någon D3 har jag inte. Däremot har jag en D50, som jag nogsamt har ställt in på den mittersta AF-punkten!

Jag har inte fattat vitsen med att ställa om den till något annat manuellt. Automatiskt kan jag däremot se en (liten) poäng att låta kameran välja den närmaste punkten. Bekymret är då givetvis att att bra fotograf har en förgrund i sina bilder... Jag har övergått till att låsa fokus där jag vill ha den och komponera om.

Per.
 
Jo jag hade nog för mycket tilltro till kamerans förmåga i detta fallet. Då jag bara fotat med analoga kameror tidigare och där fått kolla fokus med microprisma så trode jag i min enfald att allt snack om multi-AF i nya DSLR innebar att de hade lite mer att erbjuda än att manuellt kunna flytta fokuspunkten.

Noterade med stor förtjusning under dagens tester att min 350D faktiskt minns AF inställning mellan omstarterna... Tack för det Canon!
 
Rent allmänt är mina erfarenheter av multipunkts fokusering dessa:

Den fokuserar där det går.
Ju fler korslagda punkter man har, desto fler ställen går det att fokusera på.
Hittar den fokus i olika skärpeplan väljer den nästan alltid det närmsta, enligt teroin att det man vill fotografera finns där. Det andra är bakgrund.
Använder man Servo AF kan många punkter vara en fördel, då kameran kan "lämna över" fokus från en punkt till en annan, som ligger i samma skärpeplan, och på så sätt uppnå en bättre följning av rörliga motiv.

Om man istället väljer en punkt ska man vara försiktig om man använder evaluerande mätning. Den väger nämligen in fokuseringspunktens läge när expoineringen bestäms. Siktar man då på ett ansikte när man fokuserar och hamnar i en kolgruva (nåja) efter omkomposition, då blir det en albino på bilden.
 
Sebastian, automatisk val av fokuspunkt fungerar helt enkelt inte! Kom själv på det efter några "förstörda" bilder. Det verkar som om kameran slumpvis väljer fokuspunkt, ibland den som är närmast, ibland den med mest kontrast. Måste vara tok-irriterande för folk som kör Canon SLR på automatikprogrammen.

Det enda som fungerar är att välja punkt själv. På 400D går det iallafall snabbt, bara att flytta aktuell fokuspunkt med "piltangenterna".
 
martin3 skrev:
Sebastian, automatisk val av fokuspunkt fungerar helt enkelt inte! Kom själv på det efter några "förstörda" bilder. Det verkar som om kameran slumpvis väljer fokuspunkt, ibland den som är närmast, ibland den med mest kontrast.
Tanken med systemet är ju att den ska välja punkten som ligger framför den del i motivet som är närmast. Tyvärr så blir det oftast nåt helt annat då den, som du skriver, mycket ofta väljer en punkt som ligger framför något kontrastrikt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.