Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antal heta / döda pixlar på D80-sensor

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej. Märkte att jag har rätt många döda och heta pixlar (i olika fina färger) på min D80. Räknade dem till 14 stycken på en bild jag tog häromkvällen utan blixt. (de syns ju gärna vid långa tider på lite högre iso). Klurar att skicka till Lasses. Skulle gärna vilja veta vad de gör då (mer tekniskt, för de byter nog inte sensorn för en vettig peng, eller?). Undrar även om det är eller har varit många problem med denna sensor. Fick för mig att jag läste det någonstans. Tretton kanske inte är många? Eller...? Har bara haft enstaka på mina gamla kameror. *klurar*

Hälsn. Fredrik
 
Vad de gör är att helt enkelt släcka de felande pixlarna. Dessa ersätts sedan med ett intrapolerat värde från de omgivande pixlarna. Du kommer sen inte att se var de fanns bland de miljoner pixlar som faktiskt funkar.

/Peter
 
Aha!

Det är inget jag kan göra själv, genom någon käck programvara? =P

Har lyckats isolera problemen, som är som störst när jag exponernar ner ca - 1.7 och kör på höga ISO-tal samt med lite längre slutartid, ca 2 sek. Men det kanske är jättevanligt att problemen uppstår just då?

Blev lite paff att de var så många bara... Lasses eller Nikons verkastad allts. Hugget som eller?
Läste även att när man kör i råformat så tar LR3 bort prickarna a la automatic? Trevligt, men har inte testat. Har dock börjat plåta mer och mer jpeg, så det är gött att slippa dem..prickarna.

Tack för infon.
Fredde
 
Hej. Märkte att jag har rätt många döda och heta pixlar (i olika fina färger) på min D80. Räknade dem till 14 stycken på en bild jag tog häromkvällen utan blixt. (de syns ju gärna vid långa tider på lite högre iso). Klurar att skicka till Lasses. Skulle gärna vilja veta vad de gör då (mer tekniskt, för de byter nog inte sensorn för en vettig peng, eller?). Undrar även om det är eller har varit många problem med denna sensor. Fick för mig att jag läste det någonstans. Tretton kanske inte är många? Eller...? Har bara haft enstaka på mina gamla kameror. *klurar*

Hälsn. Fredrik


Fullt normalt. Finns mer eller mindre på samtliga sensorer. Gammalt som nytt.
 
14 låter ju som det är rätt mkt, men också ngt som är förekommande på en sensor. Kameran är iaf 2 år gammal, och de blir bara fler med åren, så de är en del av livet. Men om du skickar in den så berätta gärna hur det blev efter åt. Jag har själv en hot pixel på min nya D90. Jag avvaktar med att skicka in kameran tills den ska in på sin årliga gratisservice.
 
Det verkar som att Lightroom 3 fixar biffen när det gäller råfiler. Kan detta program även per automatik fixa jpg-filer med synliga pixelfel?

Mvh Fredrik

Ps. Tack för tipset! =) Ser dock att det är för Pc.
ds.
I'd like to add support for JPEGs at some stage, but removing hot pixels from raw data is much easier and much more effective than removing them from JPEG/TIFF images.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.