Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antal exponeringar vid filmning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ridåslutaren används ej vid videofilmning, så du behöver inte vara orolig. För videofilmning är slutarfunktionen helt elektronisk. Ifall den mekaniska slutaren skulle ha använts så hade du behövt byta slutaren redan efter 1,5 tim filmning...

Dessutom klarar inga av dagens ridåslutare att köra så snabbt som med 24 eller 25 bilder/sek, och än mindre med 50 eller 60.

De som har snabbast ridåslutare i dag är två av Sonys APS-C kameror som klarar 12 b/s, samt Canons värstingkamera 1D X. Den sistnämnda går t.o.m. att köra med 14 b/s, men då är bl.a. spegeln låst i uppfällt läge (vilket gör att man inte ser någonting, så jag har svårt att tänka mig vad man ska med det läget till). Man kan ju gissa att det är PR-folket som krävt detta av utvecklingsingenjörerna för att det ska kunna gå att skriva högre siffror i specen. Går ju inte att låta en liten Sony-kamera för tiondedelen av priset vara lika snabb som prestigekameran 1D X...
.
 
De som har snabbast ridåslutare i dag är två av Sonys APS-C kameror som klarar 12 b/s, samt Canons värstingkamera 1D X. Den sistnämnda går t.o.m. att köra med 14 b/s, men då är bl.a. spegeln låst i uppfällt läge (vilket gör att man inte ser någonting, så jag har svårt att tänka mig vad man ska med det läget till). Man kan ju gissa att det är PR-folket som krävt detta av utvecklingsingenjörerna för att det ska kunna gå att skriva högre siffror i specen. Går ju inte att låta en liten Sony-kamera för tiondedelen av priset vara lika snabb som prestigekameran 1D X...
.

Kan vara ex vid sport. Kan tänka mig vilja ha den för att få med det exakta ögonblicket för kollision mellan en högerkrok som slår rakt in i kind på motståndaren så blodet flyger och ansiktet får en deformerad form.

Man ser slaget och trycker och redan efter 1 s är ögonblicket över. Skönt att ha många bilder för det slaget kommer inte tillbaka i samma form.

Tillbaka till TS: Slutaren som påpekat används inte.

/stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.