Annons

Antal exponeringar- hur värderar ni det på begagnade kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
Granskar man en kamera så får man åtminstone ett hum om hur hårt använd den är. Antalet exponeringar ger förstås också en hint. Med spegellösa blir det dock knepigare. Min Z6 har jag tagit max 5000 exponeringar med den mekaniska slutaren, men minst 40 000 med den elektroniska, plus en massa timmar video. Så en köpare kan alltså få uppfattningen att kameran är väldigt lite använd. Dock kan man på det yttre tydligt se att den är tämligen sliten.
Den elektroniska slutaren sliter inte direkt på något, utom att man slitit mer på själva slutarknappen.
 
Jag väger in antal exponeringar som en av flera variabler. Övergripande skick spelar minst lika stor roll för mig.
Min senaste kamera (Eos 1D X mk1) hade gått 100 k och var i mint condition exteriört. Antalet hade kanske varit oacceptabelt högt på ett annat hus, men här bedömde jag att det var acceptabelt - plus att det förmodligen kommer att gå att byta slutare på just det huset även under en tid framöver.

I trådstartens exempel hade jag valt det fräscha huset med 68 k.
 
Vad kostar det att byta slutare då?

Jag gissar att Nikon Z9 kommer hålla ett bra tag då ingen slutare för exponeringar finns.
 
Senast ändrad:
Jag har en Rolleiflex från 40-talet, en Nikon F2 från 70 talet, och en Canon F1 från -81. Jag använder alla tre.
Hur många gånger slutaren använts blev inte ett bekymmer förrän kamerorna började räkna.
 
Jag har en Rolleiflex från 40-talet, en Nikon F2 från 70 talet, och en Canon F1 från -81. Jag använder alla tre.
Hur många gånger slutaren använts blev inte ett bekymmer förrän kamerorna började räkna.

Det är inte riktigt kostnaden för en ny slutare eller kamera som är problemet om man får slutaren att rasa med alla sina bilder, utan kostnaden för all film och framkallning…
 
Det är inte riktigt kostnaden för en ny slutare eller kamera som är problemet om man får slutaren att rasa med alla sina bilder, utan kostnaden för all film och framkallning…
Det är sant, men har egentligen inget med slutaren att göra.

Sen går det att komma ner i pris. Svartvit film kostar mig i dag 80 öre per bild, framkallat och klart. Då är ändå filmen dyr nu jämfört med vad den var förr. 2005 kostade en rulle Kodak Portra 800 ca 70kr i dagens pengar, nu går den på knappt 200kr. Samma med den mer populära svartvita som Kodak Tri-X. Men det var ett sidospår.
 
Jag har en Rolleiflex från 40-talet, en Nikon F2 från 70 talet, och en Canon F1 från -81. Jag använder alla tre.
Hur många gånger slutaren använts blev inte ett bekymmer förrän kamerorna började räkna.
Det handlar ju inte alls om samma kvantiteter med filmkameror (analoga) om de inte suttit i händerna på t.ex en pressfotograf. Jag som flitig amatör hann ta drygt 10000 analoga bilder, främst med en Nikon FM, innan de digitala kamerorna tog över. De flesta amatörkörda analoga kamerorna har tagit långt färre bilder. Så antal exponeringar är sällan intressant. Däremot har ju kamerorna kanske släpats jorden runt vilket påverkat det kosmetiska på dessa.
 
Sen är det ganska stor omsättning på digitalkameror. Många säljer eller byter in för att uppgradera, och i väldigt många fall betyder det att folks kostnader per digital bild vida överstiger priset för vad analoga foton brukade kosta.
 
Sen är det ganska stor omsättning på digitalkameror. Många säljer eller byter in för att uppgradera, och i väldigt många fall betyder det att folks kostnader per digital bild vida överstiger priset för vad analoga foton brukade kosta.
Jag köpte en nikon D2x av en fotograf för 7.500 kr (12 år sedan). Den hade ca 7.500 bilder på räkneverket. Nypris enligt kvitto var 42.000 kr
Det blir ju drygt 4 kr per bild.
Jag fick 2.000 kr för den 55.000 bilder senare. Det blir ett öre per bild. Då räknar jag förstås inte in all övrig utrustning som köpts under tiden. 😀
 
Senast ändrad:
Jag köpte en nikon D2x av en fotograf för 7.500 kr (12 år sedan). Den hade ca 7.500 bilder på räkneverket. Nypris enligt kvitto var 42.000 kr
Det blir ju drygt 4 kr per bild.
Jag fick 2.000 kr för den 55.000 bilder senare. Det blir ett öre per bild. Då räknar jag förstås inte in all övrig utrustning som köpts under tiden. 😀
Japp, jag brukar också köpa begagnat. Första ägaren av mina kameror har ofta haft en relativt hög kostnad per bild 🤔
 
Hur når profs utrustning marknaden?
Får fotografer köpa ut utr vid upgraderingar lika andra leasing objekt som bilar?
Finns det inte några lasingbolag som har ofentliga auktioner eller säljs de åter till företaget som sålde utr ny och de säljer vidare på deras webbutiker.

Mycket annant än slutaren slits vid anv som tex reglage,elektronik,skärm,tränger in smuts och fukt som påverkar livslängd.
Jag köpt end ett slr. hus beg då av privatperson och då anv 1/3 del av max tillv konstr för.
Samt en kompaktkamera där jag misstänker att mekaniken till att skjuta in och ut obj i huset går sönder först.
 
Sen är det ganska stor omsättning på digitalkameror. Många säljer eller byter in för att uppgradera, och i väldigt många fall betyder det att folks kostnader per digital bild vida överstiger priset för vad analoga foton brukade kosta.
Det såldes och köptes rätt många begagnade kameror även på filmtiden, men jag har förstås ingen jämförande statistik att visa upp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.