Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antal exemplar av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor Emanuel

Ny medlem
Jag har funderat på att göra en fotoutställning. Jag har inte gjort det förut och jag har begränsade resurser. Jag vill gärna trycka upp på aluminium eftersom det hade passat bilderna, det skulle dock bli ganska kostsamt. Jag funderar därför på om man behöver begränsa bildernas exemplar och bara göra en av varje, eller kan man, på förfrågan trycka upp fler i efterhand? (självklart skulle det kommuniceras tydligt hur många exemplar som i så fall finns tillgängliga så ingen känner sig lurad)
Målet med det hela är att få erfarenheten av att göra en egen utställning, går projektet runt så är jag nöjd men jag klagar ju inte om det går plus heller.

Hur ska man tänka och hur brukar det fungera?

Jag hade bara gjort ett ex av varje bild till att börja med, för utställningsbruk. Om någon sen vill köpa en bild är det ju bara att trycka upp fler, förutsatt att du håller dig inom den upplaga du utlovat/bestämt.

Det här var ju intressant! Har inte tänk tanken förut. Hur många ex kan man göra av en bild?

När det gäller målade tavlor är ju varje tavla ett eget original.
När det gäller litografier trycks ett bestämt antal numrerade exemplar upp och sedan förstörs plåtarna
Men finns det någon fotograf som förstör negativet/RAW-filen efter utskrift?

undrar Petter ...

Det här var ju intressant! Har inte tänk tanken förut. Hur många ex kan man göra av en bild?

När det gäller litografier trycks ett bestämt antal numrerade exemplar upp och sedan förstörs plåtarna

undrar Petter ...

Och om man bestämt sig för en maxupplaga om typ 10 ex per bild - är det OK att printa en till för att ersätta ett ex som blivit förstört? Det har ju hänt att ramar ramlat ner och det spräckta glaset förstört bilden.

Det jag menar är att om man i sådana fall (eller fall där bilden blekts kraftigt) ersätter en kasserad så är väl inte upplagan (den kuranta) större än utlovat. Har viss aversion mot att förstöra negativ eller originalfiler...

undrar Petter ...

Det skulle ju finnas något symboliskt i att förstöra orginalet efter utskrift, men jag tycker nog inte att det behövs, däremot borde nog verken signeras och numreras. Därefter är det väl upp till fotografens heder att inte trycka upp en upplaga till. Däremot bör väl fotografen fortfarande ha rätten att använda bilden till exempelvis böcker, artiklar, vykort, hemsida etc. eller?

Och om man bestämt sig för en maxupplaga om typ 10 ex per bild - är det OK att printa en till för att ersätta ett ex som blivit förstört? Det har ju hänt att ramar ramlat ner och det spräckta glaset förstört bilden.

Det jag menar är att om man i sådana fall (eller fall där bilden blekts kraftigt) ersätter en kasserad så är väl inte upplagan (den kuranta) större än utlovat. Har viss aversion mot att förstöra negativ eller originalfiler...

Om man numrerar verken så skulle det kännas fel att i efterhand trycka upp ett nytt utöver den i förväg bestämda produktionen, även om det vore för att ersätta ett verk som gått sönder. Det är min personliga magkänsla. Man kan ju bara ana hur reaktionerna skulle blivit om en ny produktion av Andreas Gurskys 99 Cent II Diptychon gjordes, oavsett anledning. (eller vilken som nu är historiens dyraste fotokonst för tillfället, jag vet inte)

Inte för att jag ens är i närheten av att sälja några bilder, men rent hypotetiskt. Om jag säljer en av mina bilder (som inte är gjord på uppdrag av någon), får jag då inte fortsätta att sälja den bilden? Eller är det mer en fråga om etik och moral?

Inte för att jag ens är i närheten av att sälja några bilder, men rent hypotetiskt. Om jag säljer en av mina bilder (som inte är gjord på uppdrag av någon), får jag då inte fortsätta att sälja den bilden? Eller är det mer en fråga om etik och moral?

Det beror på vad du säljer.

Du kan ju sälja den komersiella rättigheten till bilden. Då får du inte sälja den flera gånger sedan.

Men den här tråden handlar om att göra en numrerad upplaga kopior.
Ska det var någon mening med numreringen så kan du nog inte sälja fler likadana kopior än de som ingår i serien.
Men man kan ju undra hur lite man behöver ändra för att göra en ny serie. Lite större bilder? Lite mindre? Annat papper?
Finns det någon som vet det?
Bryr sig köparen av fotografier om hur stor upplagan är?

Petter ...

Du kan ju sälja den komersiella rättigheten till bilden. Då får du inte sälja den flera gånger sedan.
Nja, det gäller bara om man säljer exklusiv rätt till bilden. Normalt säljer man en rätt (t ex till publicering) som är begränsad och icke-exklusiv. Då kan man i princip sälja bilden hur många gånger och till hur många köpare som helst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar