Annons

Antal bildkommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan vdV

Avslutat medlemskap
Hej
Tittade idag på bilder inlagda för precis en vecka sen, tog en hel sida dvs 28 bilder och gjorde ett snitt på antalet kommentarer dom fått! 67 kommentarer! Alltså knappt över 2 kommentarer per bild. Oerhört lite! En fotosida av den här storleken måste ju kunna ha betydligt fler?!
Jag som gillar naturfoto kommenterar mest naturbilder och då inte bara bra bilder utan också lite sämre.
Är man intresserad av porträtt kan man ju slänga in kommentarer på dom bilderna osv..
Att utvecklas som fotograf handlar mycket om diskussion av bilder, och att lägga in en kommentar tar ju max nån minut!
Så skärpning tycker jag!!
 
Jag håller med dig

Jag försöker att kommentera ungefär två till tre bilder när jag har tid. Jag tycker själv att det är kul att gå kritik så länge den är konstruktiv och ger gärna min syn på andras verk. Men jag håller med om att det är på tok för några här som tar sig tid att kommentera andras bilder. Jag ser det lite som ge och ta... visar man intresse för andras bilder så kanske dom tar sig tiden att titta på ens egna. Plus att det är väl det som är hela idén med att lägga upp kritikbilder... att få kritik!

Men samtidigt så vet jag att jag är en glad novis som inte kan så mycket om fotografering än och går nog mer på känsla än teoretiska termer när jag ger kommentarer.,, Plus att många fotografer här verkar ladda upp alla tänkbara bilder utan att tänka på om dom kanske gör sig så bra här...

En annan sak som jag stör mig lite på är när folk inte tar sig tiden att titta hur dom stavar sina kommentarer... ok... nått stavfel här och där lyckas nog jag oxå att åstadkomma... men en del skriver så slarvigt att det inte ens är roligt att ha kommentaren under sin bild... IMHO

Men men... kanske allt skulle bli roligare och bättre om vi tog och kommenterade de bilder som säger oss nått... oavsett om man tycker dom är bra eller dåliga?
 
idé

Hur vore det om alla här strävade efter att ge fler kommentarer än man själv har fått?
Då skulle det väl komma fler kommentarer iaf...
 
Tycker mig också märka att en del blir sura när dom får negativ kritik, dvs man får inga kommentarer tillbaka.
Känns som en del bara lägger in bilder för att deras "kompisar" ska kunna ge dom högsta betyg på högst mediokra bilder. Mina är kanske inte bättre, men inbördes beundrarklubbar underminerar kvalite´n på fotosidan.

Det här har jag haft uppe tidigare men jag kunde bara inte låta bli...;-)
 
Re: Re: idé

neofob skrev:
Vad är en bra ge kommentar/få kommentar-ratio? :)

Vem vet... det kanske vore ett krav för att man skulle kunna få egna kommentarer... att man så att säga har nått lurigt script som räknar hur många kommentarer man själv har givit... och man kan bara få hälften så många själv av den summan...

Joo.... jag är webbutvecklare om ni undrar :)
 
Nja

Låter som nån sorts kvotering.
Det borde gå av sig själv, att slänga in lite kommentarer då och då, tex om man ändå tar sig tid för att titta på en bild och sen kollar in profilen varför då inte skriva en snutt när man ändå är igång?
 
Denna fråga var uppe till diskussion alleles nyss och jag tror de flesta var överens om att olika försök att tvinga fram kommentarer inte ger fler konstruktiva kommentarer. Det bästa är ju om man som "kommentator" även kan lära sig av de andra kommentarerna, inte bara av de kommentarer man (förhoppningsvis...) får på sina egna bilder. Alltså - det är inte mängden i sig eller att "tvinga av" medlemmar kommentarer det handlar om utan viljan och förmågan att ge konstruktiv kritik.

Sedan kan jag hålla med om att det verkar finnas personer som inte riktigt har syftet med att lägga upp bilder för kritik klart för sig - men det är en annan sak.
 
Jan vdV skrev:
Nja

Låter som nån sorts kvotering.
Det borde gå av sig själv, att slänga in lite kommentarer då och då, tex om man ändå tar sig tid för att titta på en bild och sen kollar in profilen varför då inte skriva en snutt när man ändå är igång?

Visst kan man göra det. Ser att mitt förra inlägg kan verka pretentiöst, självklart behöver man inte ge sig in på en lång analys varenda gång man skriver en kommentar.

Men för egen del vill jag trots allt ge konstruktiv kritik så till vida att jag motiverar min åsikt.
 
Jag håller med dig, ju utförligare kritik desto bättre, men som vi båda verkar vara inne på, bättre ett par rader än ingen kritik alls.

Alla "nybörjarbilder" tex, hur kul är det att lägga in en bild och inte få en enda kommentar?
Trist!
 
Fast det är ändå bättre nu än tidigare.. Det till följd av att man inte får lägga in lika många bilder som tidigare..

Jag försöker att kommentera bilder lite då och då, men allt för sällan måste jag nog erkänna!
När jag kommenterar blir det nästan bara sådana bilder som jag själv tar. Det kanske är dumt, men det känns ändå bättre eftrsom man har lite koll på hur bilderna är tagna och i vissa fall hur de skulle kunna göras bättre!

Att tvinga folk att kommentea är en dum idé.. Det är ett irritationsmoment och många kanske bara slänger ur sig något dumt för att få det överstökat..
Den bästa metoden är nog att försöka hålla uppladdningen av bilder på sidan på en rimlig nivå och det tycker jag man lyckats med nu!
 
Jan vdV skrev:
och att lägga in en kommentar tar ju max nån minut!

Nja, för mig tar det typ 5-15 minuter för varje kommentar jag skriver.

Sen försvinner ju kommentarer med tiden också när folk raderar och laddar upp nytt. Sånt är livet.

Jag får mycket hellre 2 bra kommentarer än 10 som tagit en minut att skriva.

Fast det har blivit mindre kommentarer på senare tid känns det som. När jag blev medlem sommaren -02 så kunde man inte lägga upp en bild utan att få minst 5 kommentarer. Oavsett hur dålig eller bra bild det var. Så är det inte längre.
 
Re: Re: Antal bildkommentarer

ace skrev:
Nja, för mig tar det typ 5-15 minuter för varje kommentar jag skriver.

Sen försvinner ju kommentarer med tiden också när folk raderar och laddar upp nytt. Sånt är livet.

Jag får mycket hellre 2 bra kommentarer än 10 som tagit en minut att skriva.

...

Instämmer helt i det du skriver Åsa. Jag vill verkligen käna att jag försökt tolka bilden och kan står för det jag säger. Det händer att jag lägger ett antal minuter på en kommentar men sedan avstår från att posta den därför att jag inte känner mig helt säker.
 
Jag har också funderat mkt på det där med kommentarer. Trots att jag är nybörjare när det gäller att fota (dvs fota med ngt mer tanke än det som ska hamna i familjealbumet) så har jag haft tur och fått rätt bra med kommentarer.
Nu när man ser antalet kommentarer på nyinlagda bilder framträder ett mönster. De flesta får knappt en endaste kommentar. Några får väldigt många, de skickligaste oftast flest javisst. Kvinnobilder får mkt kommentarer vare sig de är bra eller mediokra.
Kanske vore det idé att kunna bläddra bland nya bilder i fullt format s a s för "thumbnail"-formatet gör att bilderna inte syns riktigt. Det måste finnas ngt i bilden som framträder i det lilla formatet för att man ska trycka till och se den i fullt format. Skulle man inte kunna välja? Jag vet inte om det är ngn som fattar vad jag menar :) men kanske skulle det generera fler kommentarer??
 
Tack för tipset, ska givetvis använda mig av denna utmärkta funktion.
Då återstår bara problemet "hur ska kommenterandet öka på fotosidan"? Kruxet är ju att om antalet kommentarer bara sjunker så försvinner ju till slut vitsen med sidan. Det är ju flera som varit med här länge som vittnat om att tidigare fick de allra allra flesta kommentarer. Vitsen är ju att hjälpa varandra till bättre bilder, se och lära av andras bilder samt givetvis att visa bilderna för ngn annan än ens hårt prövade vänskapskrets. Lite beröm muntrar ju också alltid upp.
 
Ja jag vet inte. Jag tycker nog att det vore bra med någon form av belöningssystem, alltså t.ex. att de som får kommentarerna kan markera om de tycker att kommentaren var användbar eller inte.

Det finns dock folk som tycker att det är en dålig idé. Diskussionen var varit uppe förut och alla har sina egna tankar såklart.
 
ace skrev:
att de som får kommentarerna kan markera om de tycker att kommentaren var användbar eller inte.

Det finns dock folk som tycker att det är en dålig idé.

Jag tycker iden är bra!:) (Har sagt det förut också men...) Något åt det hållet skulle förmodligen få många att tänka extra på kommentarer man ger.

Jag är rejält skyldig till att inte varken kommentera eller vara här på FS så ofta längre men känner man inte för kommentaren man ger kanske det är lika bra att låta bli?
/Lotta
 
lotelo skrev:
Jag är rejält skyldig till att inte varken kommentera eller vara här på FS så ofta längre men känner man inte för kommentaren man ger kanske det är lika bra att låta bli?
/Lotta

Jag med. Det är tråkigt, men man tappar stinget. Kanske delvis för att det vart så mycket bråk att jag inte orkar riktigt. Om man inte kan vara ärlig utan att det skall bli en massa tjaffs så känns det ju lite menlöst. Men det finns endel som fortsätter att kommentera i lika hög takt månad ut och månad in... :)
 
ace skrev:
..vart så mycket bråk att jag inte orkar riktigt. Om man inte kan vara ärlig utan att det skall bli en massa tjaffs så känns det ju lite menlöst. ..

Det håller jag verkligen med om. Kan inte kritiken vara sakligt ärlig så är det helt meningslöst. Kanske borde just syftet med kritikbilder - att ge och få kritik - lyftas fram tydligare eftersom en del personer uppenbarligen inte förstår det. Men å andra sidan kommer problemet med svårigheten att ta kritik alltid att finnas där.

För egen del krävs det inspiration för att jag ska kunna ge kritk jag tycker är konstuktiv, det är inget jag kan bestämma t.ex att göra tisdagkvällar mellan 19.00 och 20.00 oavsett hur myckat annat som slåss om tiden...

Att ge positiv uppmärksamhet till den som ger bra kommentarer tror jag kan vara en idé värd att pröva. Det jag i tidigare diskussioner varit emot är någon sorts bestraffningssystem för att tvinga fram kommetarer, det tror jag bara ger en massa "luft".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.