Annons

Anpassa storlek för montage.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fudpucker

Medlem
Hej!

Jag vill ha hjälp med att lägga in två bilder bredvid varandra på ett enkelt sätt för att använda dessa i en blogg.

Två bilder av olika storlek ska alltså beskäras och förminskas för att passa ihop bredvid varandra med lite avstånd mellan bildkanterna. Det jag har problem med är att beskära och storleksanpassa bilderna så att de blir i samma storlek.

Bilderna jag arbetar med kommer oftast från två helt olika kameror med olika upplösning osv därför är det olika storlek och perspektiv på de flesta bilderna.

Antar att det finns ett smidigt sätt att göra detta på.

Slutresultatet ska bli i stil med detta:

http://skrallungarochskargardsliv.blogspot.com/2009/04/skarp-kalligrafi.html

Använder mig av Photoshop CS3.

Tacksam för hjälp.

Hej!

Jag vill ha hjälp med att lägga in två bilder bredvid varandra på ett enkelt sätt för att använda dessa i en blogg.

Två bilder av olika storlek ska alltså beskäras och förminskas för att passa ihop bredvid varandra med lite avstånd mellan bildkanterna. Det jag har problem med är att beskära och storleksanpassa bilderna så att de blir i samma storlek.

Bilderna jag arbetar med kommer oftast från två helt olika kameror med olika upplösning osv därför är det olika storlek och perspektiv på de flesta bilderna.

Antar att det finns ett smidigt sätt att göra detta på.

Slutresultatet ska bli i stil med detta:

http://skrallungarochskargardsliv.blogspot.com/2009/04/skarp-kalligrafi.html

Använder mig av Photoshop CS3.

Tacksam för hjälp.

Använd "Beskär/Crop" och skriv in hur stor bilden ska bli. Sedan beskär du bilden och trycker Enter - bilden är klar.

Tack för alla snabba svar!

Jag gör så här i dagsläget:

Startar en ny arbetsyta där jag bestämmer hur stor själva bilden ska bli.
Öpnnar bild nummer ett och beskär den, förminskar, oskarp mask osv.
Problemet är att jag tycker det är besvärligt att beskära och förminska båda bilderna exakt lika.

Ska ta en titt på photoshape. Tack för tipset!

Första steget är att beskära båda bilderna till samma proportioner.

Andra steget är att förminska båda bilderna så de passar i den slutliga bilden.

Använd mått i pixlar hela tiden. Blanda inte in saker som cm och PPI/DPI när det är frågan om webpublicering.

Första steget är att beskära båda bilderna till samma proportioner.

Andra steget är att förminska båda bilderna så de passar i den slutliga bilden.

Använd mått i pixlar hela tiden. Blanda inte in saker som cm och PPI/DPI när det är frågan om webpublicering.

Tack för hjälpen.
Börjar ta sig nu.

Tack för hjälpen.
Börjar ta sig nu.

Läste du mitt råd?

Beskär du med beskärningsverktyget i Photoshop kan du ange exakt hur stor du vill att bilden ska bli i pixlar, cm eller vilken enhet man nu jobbar med. Titta uppe under menyn och fyll i bredd och höjd i respektive ruta.

På det sättet kan du göra bilderna exakt lika stora för ditt montage. Något enklare och snabbare sätt finns inte, vad jag känner till.

Läste du mitt råd?

Beskär du med beskärningsverktyget i Photoshop kan du ange exakt hur stor du vill att bilden ska bli i pixlar, cm eller vilken enhet man nu jobbar med. Titta uppe under menyn och fyll i bredd och höjd i respektive ruta.

På det sättet kan du göra bilderna exakt lika stora för ditt montage. Något enklare och snabbare sätt finns inte, vad jag känner till.

Jorå!
Jag suger i mig allt ni skriver som en svamp.
Jag förstår precis vad du menar och det är ju ett väldigt bra sätt. Det jag ville förenkla var liksom själva processen med att få samma storlek på själva bilden, alltså objektet jag har tagit en bild på. Svårt att förklara. Men jag förstår att det kanske inte går att automatisera.... Tänkte mest att ibland kan ni så mycket så nån har väl nåt knep för det också.

Tack för alla tips.

Men herregud var korkad jag är.
Nu förstår jag ju precis vad ni menar.
Genom att använda beskärningsverktyget och ange bredd och höjd så förminskas ju bilden automatisk för att passa det område jag beskurit.
Mitt problem är borta!

Tack än en gång och förlåt mig för min, något ovanliga, oerhörda trögtänkthet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar