ANNONS
Annons

Annonsmarknaden

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Har de blivit galna? När man läser vissa annonser och ser vad de begär för sina prylar, i nåt fall mer än vad de kostar nya i Sverige på billigaste stället. Tokigt. men lär ju inte bli sålt iofs.

Sambon la ut ett beg.ex av Macken TV-serien på Tradera.

Fick 150:- för den, kostade 99:- ny på Ginza;-)

Så folk inser inte alltid vad som är ett bra köp.

Alla säljare vill naturligtvis ha ut så mycket som möjligt för sina prylar. Den sista idioten är ju inte född, men som medveten köpare prutar man ju på det annonserade priset.
Håkan Bråkan, hur gör du när du skall sälja något?

Eftersom jag är svensk så är inte prutning något naturligt för mig, så jag försöker sätta ett rimligt pris, ibland lite i överkant, ibland i underkant. Men jag sätter inte ut ett pris som är högre än vad varan kostar ny i affär, och det var det jag syftade på om du läste min trådstart.

Jag har sålt en hel del på annonsmarknaden på fotosidan, nästan untantagslöst har potentiella köpare prutat på priset. Därför sätter jag också priset med normalt tilltagen prutmån. Om det är svenskt eller "utländskt" vet jag inte, men jag skulle t.ex. aldrig köpa en begagnad bil på annons utan att pruta, och jag räknar mig, trots namnet, som svensk.. Det är underförstått att det finns en prutmån. Samma gäller nog fotoprylar, tror jag.

Det är inte helt ovanligt att svaret på ett prutförsök är att säljaren hänvisar till andra annonser med "dom går för det där priset". Fast det är ju oftast grejer som har för högt pris och således inte säljs...

Grejer med "rätt pris" säljs i regel ganska fort.

Nu är det ju skillnad på att svensk-pruta och att pruta osvenskt.
Det är väl klart att man frågar om priset kan diskuteras, vilket det oftast kan då de flesta säljare har lite prutmån.
Det kan ju vara så att man bjuder på frakten eller så.

Att pruta som ren diskution i flera minuter tror jag inte är speciellt vanligt.

Vidare är det ju bara bra med folk som sätter ut annonser till nypris, då det framstår som att min vara är rena klippet.

Eftersom jag är svensk så är inte prutning något naturligt för mig, så jag försöker sätta ett rimligt pris, ibland lite i överkant, ibland i underkant. Men jag sätter inte ut ett pris som är högre än vad varan kostar ny i affär, och det var det jag syftade på om du läste min trådstart.

Jo, jag läste och förstod din poäng, men oftast brukar det ingå något tillbehör eller annat med mervärde om priset är satt högt. Jag förstår däremot inte riktigt varför du är så upprörd över att vissa säljare begär ett högt pris, det är väl bara att avstå från köp i så fall. Till syvende och sist sker de flesta avslut på "rätt" prisnivå.

Jag blir inte upprörd, jag blir bara förundrad över att vissa begär mer än vad prylen kostar ny, eller är där och nosar i alla fall, det var bara det jag skrev så dra inte större växlar på det är du snäll.

Jag brukar sätta ett pris som är 20% högre än jag förväntar mig att få, folk brukar bli glada om de kan pruta 20% :p

Jag ser det som god försäljningstaktik.

Har köpt några skaer på annons marknad men bara då priset varit rätt från början
Skulle aldrig falla mig in att svara på en annons med orimligt pris och börja med att pruta. Är priset bra så slår man väll till.

Jag tror

helt enkelt att många som säljer enbart utgår från vad dom betalade en gång i tiden, inte vad nypriset är. Jag köpte ny båt i somras, där var det samma princip. Den båten jag köpte hade tillverkaren kampanj på i år, men det verkade som många som köpte båten för ett par år sedan inte snappat det, så många av båtarna som var 2 år gamla begärde dom 10-20' mer för än nypriset i år. Men sen kan man ju fundera på en sak. Om det finns så mycket säljare som begär dessa priser, finns det då inte köpare som är lika okritiska? Jag har ibland funderat på att sätta ut varan till gällande nypriser när jag säljer för att se om det går.

(Fö så annonserar vi ibland ut begagnade dataprylar internt på jobbet, och ibland får vi bud så att vi nästan skäms för att sälja dom, så nog finns dom, dom okritiska köparna)

Sen har vi de som inte anger något pris som de vill ha utan istället vill ha in bud, som på Tradera, det tycker jag känns obekvämt och inget intressant. Men det kanske funkar, någon som har erfarenhet?

Men Kim, nu har du ju avslöjat dig, då kan man ju alltid dra av 20 procent på dina annonser redan från början, haha.

Absolut, det är en risk jag tar. Men jag tror inte så vådligt många läser just den här tråden av tilltänkta köpare.
Men strunt samma om så skulle vara, slutpriset borde bli det samma iaf så.

Många verkar haka upp sig på just det där "jag betalade minsann så här mycket när den var ny". Ofta för minst 5-6 år sen, och då tycker de väl att det är rimligt att dra av 10%, för kameran är ju använd, eller hur? ;-)

Jag sitter i båda situationerna, både köp och sälj för närvarande och slås av att det är så få som är intresserade av att sälja :) De objektiv jag söker verkar vara omåttligt populära, speciellt 70-200/2.8 från Sigma av lite senare modeller ;)

Får väl kika på ett nyköp om inte annat, Tyskland/England eller kanske Island nu? ;) *skratt*.

// Jocke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar