Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Annons på Blocket (nya grejor)

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders Svensson skrev:
Här har vi uppenbart helt olika mening.

Sysslar man med affärer och försäljning på annons, (även om det är på hobbybasis) får man NATURLIGTVIS räkna med att folk frågar om man är seriös.
Har jag påstått något annat?
Tvärt om har jag i mina inlägg sagt väldigt tydligt att jag naturligtvis inte ser något fel i orginalinlägget.

Om du tycker som du skriver så har vi uppenbart exakt samma åsikt i frågan och inget annat.

Naturligtvis är Fotosidan ett utsökt ställe att just ta sådana referenser och om du läser inläggen så ser du att det inte var det jag hade synpunkter på utan de efterfölande inläggen där hans verksamhet benämns som "Ungefär som www.fastslr.com" och där skribenten får ogrundade rekommendationer i stil med "Dags att ringa skattemyndigheten?".

I sig inget fel men hade det inte varit för Ulricas inlägg så hade han fortfarande helt felaktigt därmed fått stämpeln misstänkt bedragare och skattebrottsling. När man diskuterar en namngiven person så tycker i vart fall jag att man kanske ska vara lite försiktigare med sådana antydningar om de saknar grund.
 
Senast ändrad:
fhe skrev:
utan de efterfölande inläggen där hans verksamhet benämns som "Ungefär som www.fastslr.com" och där skribenten får ogrundade rekommendationer i stil med "Dags att ringa skattemyndigheten?".

Det håller jag gärna med om. Så hade jag inte skrivit utan att ha riktigt tjocka ullstrumpor på fötterna. Förlåt missförståndet!
 
paul innergård skrev:
Dessutom så är priset misstänkt lågt. Lägre än på B&H utan tull, moms och frakt.
B&H tar (med forex kurs) 11848 ($1699.95) för samma objektiv. På B&H:s 11848 tillkommer exakt samma avgifter+porto+tull+skatter (med reservation för "moms" som varierar från stat till stat).
Skulle inte kalla 13000 "misstänkt lågt" i förhållande till 12000, tvärt om känns det som om han gör en fin liten affär om han dessutom köper till ÅF-priser genom broderns fotoaffär.

Jag föreslår att du köper från B&H istället.
 
paul innergård skrev:
Dessutom så är priset misstänkt lågt. Lägre än på B&H utan tull, moms och frakt. Sen vad gäller att man kollar upp säljaren ser jag som en självklarhet och rättighet. Annonserar man ut helt nya prylar med två års garanti och dessutom hävdar att man har fyra ex, klart man undrar.

Ett Canon 70-200 2.8 IS USM kostar 1699USD på B&H vilket med frakt omvandlat till SEK ger 12294 riksdaler. Det innebär att han tjänat mindre än 700kr per lins. Rätt lite skulle jag säga men "många bäckar små". Måste du sedan betala monsen så är vi uppe i 1617kr och sedan tillkommer väl tullavgift på ca 3% (tror jag det är). Då är vi uppe i 1666 (Paul, lägg märke till de tre sista sifforna, det är ett dåligt Omen för att du byter system ;-). Så till slut landar du på ca 17000kr för en lins som i Sverige kostar 17995kr UtAn att behölva vara orolig. Från Tyskland kan du få det för 16000kr med frakt.

EDIT: Oj vad jag skriver långsamt :-D
 
En sak som jag vill tillägga här till min affär, och nu när jag ser annonserna på Blocket.

Han rekommenderar varmt Payson som betalningsalternativ, men när det är dags för betalning så vill han INTE att man använder det utan sätter in pengarna i förskott till ett bankkonto som INTE tillhör honom själv.
Detta pga att han säger att det ger honom en merkostnad att använda Payson, att de drar en viss procentdel av de pengar som sätts in där.
 
Jag ser att jag missuppfattat priset på BoH. Hans pris är något högre. Men efter att läst igenom tråden känns det inte tryggt för mig att handla av honom.
Tack dock för alla svar.
 
Annons på blocket

Hejsan allihopa

Denna länk bifogades till mig av en vän som berättade att jag blivit utlagd på tråden. Så nu har jag blivit medlem för att svara på era frågor angående mina annonser på blocket. Jag var tidigare medlem Tradera. Men mitt konto blev tyvärr avstängd eftersom jag inte hade alla produkter jag lade upp till befogande. Tradera skulle återaktivera kontot men jag tackade nej.




Till Ulrica:

Om jag ej skickade med din kvitto ber jag så hemskt mycket om ursäkt. Jag har ej mottagit emails från dig angående detta. Var god och kontakta mig så skickar jag kvittot omgående.

MVH

Daniel
 
Nämen hej Daniel!

Jag skickar ett litet mail till dig direkt!
Det jag skickade kanske inte kom fram som det skulle tidigare.

mvh. Ulrica
 
Jag förstod inte heller av annonsen att det kan tillkomma avgifter.
Beställda varor skippas alltså från USA och din köpare (kund på blocket) sätts som mottagare och får således stå för ev moms och tull, har jag fattat det rätt då?
 
När jag köpte en Nikon 70-200/2,8 AFS-VR undersökte jag olika möjligheter till prisvärt köp, bland annat begagnat eller köp från USA eller Hongkong etc.
Objektivsmuggling är inget jag har något större intresse av och ett köp där det kanske tillkommer det ena och det andra frestade inte heller.

Däremot lönar det sig att leta på ebay och endast söka på Europa-baserade säljare. Jag köpte till slut gluggen från en italiensk firma, priset blev tämligen exakt 14000 kr inklusive frakt. Beställde en torsdag kväll, betalade med paypal och på tisdag kom en budfirma med gluggen.
Den var "gråimport" (antar jag, det var ett litet klistermärke "nikon USA" på den) men garantimässigt kvittar det.
Ett skrivet kvitto medföljde (med org.nr mm) och allt var enligt konstens alla regler.
http://myworld.ebay.com/clarissangm/

Lustigt nog är det flera italienare som har låga priser, jag vet inte vad det beror på.
 
Hejsan

Under tiden som jag sålt på Ebay,tradera,blocket, Qxl kan över 5000 sålda varor kan jag med handen på hjärtat säga att 100-150 har fått betala tull avgifter. När vi skickar en produkt från USA (låt säga en objektiv värde 10000kr) så sätter vi ned priset till under 500kr och desutom deklarerar vi allt som gåva. Om man är nu bland dessa 150 personer som fått betala tull avgifter så handlar det om 100-300kr maximalt. Men jag har uppmanat mina kunder att om de tillkommer avgifter så är jag beredd att betala halva avgiften.

Jag hoppas jag besvarat era frågor, men har ni fler frågor så finns jag här.

MVH

Daniel
 
Tullavgifterna är väl det minsta problemet. Folk kalkylerar väl på att man undkommer momsen vilket ger det stora marginaleffekten. Antar att ni inte direlkt är intresserade att betala halva momsen som kan tillkomma.
 
Hejsan

Jag inkluderar moms och tullavgiften när jag gav summan som kan tillkomma. Som tidigare sagt så står jag för halva alla tillkommande avgifter om de skulle tillkomma något.

MVH
 
P-E Claesson skrev:
Vad händer om paketet kommer bort i frakten?
Det är givetvis säljarens ansvar att reda ut. En sådan risk är nog värd att ta för Daniel, då det inte är direkt vanligt att saker kommer bort. Men gör de det så är varan bara försäkrad till det pris som står på fraktsedeln, vilket i det här fallet uppenbarligen är mycket lägre än det riktiga. Detta i sig är väl olagligt antar jag, men jag vet många välrenommerade firmor utomlands som gör så, eftersom de vet att man i en del länder har höga momssatser. Alla tjänar på det utom den svenska staten, vilket ju i slutändan är vi själva. Men i den egna plånboken är det ju trevligt;-)
Eventuell moms på en lågt nedskriven summa som står på fraktsedeln är väl inget att bråka om som köpare, men Daniel kan ju givetvis inte skriva detta öppet i annonserna, eftersom det då tydligt framgår att han pysslar med olaglig verksamhet. Alltså kan köparen känna sig lurad ändå, om det tillkommer en mindre summa.
 
Hoppas att Daniel tar upp inkomsterna i deklarationen, över 5000 sålda varor är ju en del. Att systematiskt deklarera varorna felaktigt för tullen är ju mer än fräckt, där har nog tullverket ett och annat att diskutera med Daniel. Jag handlar hos B&H när jag handlar från staterna, annars hos seriösa svenska företag.
 
En fråga till Daniel:

Har sett att du nu har annons ute på Canon 5d, där du skriver att den säljs ny med 2 års garanti. Om även denna annons nu gäller import från USA är ju problemet att Canon INTE har världsgaranti på sina kamerahus. Det kanske kunde vara bra att upplysa om det i annonsen.

Mange
 
Re: En fråga till Daniel:

mange78 skrev:
Om även denna annons nu gäller import från USA är ju problemet att Canon INTE har världsgaranti på sina kamerahus. Det kanske kunde vara bra att upplysa om det i annonsen.
Håller med om att det är en rätt tveksam marknadsföring men det finns vad jag vet inget i ordet "garanti" som säger att man har rätt att lämna in varan precis var som helst och han kanske lämnar just två års garanti.

Om man tittar på många andra varor är det faktiskt rätt vanligt att man förväntas gå via sin ÅF (så länge denna finns kvar) om man har ett garantiärende.
 
Ett alternativ är att handla via [namn borttaget] i Stockholm. Han lämnar en personlig garanti och har bra relationer med Canonverkstäderna. Han har sysslat med Canonprylar i minst 15 år. Känns tryggt att handla av honom. Han är dyrare än Daniel men billigare än de svenska återförsäljarna. Nu vet jag inte helt säkert, men jag är rätt övertygad om att hans verksamhet är helt legitim. Han annonserade jämt i tidningen Foto förr om åren.
 
Re: Re: En fråga till Daniel:

fhe skrev:
Håller med om att det är en rätt tveksam marknadsföring men det finns vad jag vet inget i ordet "garanti" som säger att man har rätt att lämna in varan precis var som helst och han kanske lämnar just två års garanti.

Om man tittar på många andra varor är det faktiskt rätt vanligt att man förväntas gå via sin ÅF (så länge denna finns kvar) om man har ett garantiärende.

Nej, det handlar givetvis inte om att man ska kunna lämna in varan var som helst. Det är tillverkaren som sätter upp garantivillkoren och i Canons fall har man ett antal auktoriserade serviceverkstäder som man får vända sig till. Canon Sverige lämnar 1 års garanti på sina kamerahus och den gäller inom Europa, vilket innebär att om man köpt kameran i Europa har man rätt att lämna in kameran i valfritt europeiskt land vid garantiärende. Har man däremot köpt kameran i ett land utanför Europa måste man lämna in kameran i det landet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.