Annons

Annons på Blocket (nya grejor)

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: En fråga till Daniel:

mange78 skrev:
vilket innebär att om man köpt kameran i Europa har man rätt att lämna in kameran i valfritt europeiskt land vid garantiärende.
Tack jag vet mycket väl vad Canons garanti innebär. Det var därför jag skrev "Håller med om att det är en rätt tveksam marknadsföring". Eftersom "alla" vet vad Canon lämnar för garanti tycker jag att man borde skriva att det inte är Canons garanti utan säljarens (och i förlängningen förmodligen Canons amerikanska garanti men det spelar i sammanhanget mindre roll).

Rent juridiskt gör han inget fel så länge han faktiskt lämnar just två års garanti. Främsta anledningen till att jag tycker man bör skriva att det inte är den "vanliga" garantin är att saker blir mycket svårare att hantera den dag säljaren inte är anträffbar, dessutom bör det rimligtvis ta längre tid att få saker åtgärdade om de ska skickas över atlanten.

Edit: Jag håller alltså med dig när du skriver "Det kanske kunde vara bra att upplysa om det i annonsen", jag kompletterade bara med upplysningen att det faktiskt kan vara två års garanti ändå.
 
Re: Re: Re: Re: En fråga till Daniel:

fhe skrev:
Tack jag vet mycket väl vad Canons garanti innebär. Det var därför jag skrev "Håller med om att det är en rätt tveksam marknadsföring". Eftersom "alla" vet vad Canon lämnar för garanti tycker jag att man borde skriva att det inte är Canons garanti utan säljarens (och i förlängningen förmodligen Canons amerikanska garanti men det spelar i sammanhanget mindre roll).

Rent juridiskt gör han inget fel så länge han faktiskt lämnar just två års garanti. Främsta anledningen till att jag tycker man bör skriva att det inte är den "vanliga" garantin är att saker blir mycket svårare att hantera den dag säljaren inte är anträffbar, dessutom bör det rimligtvis ta längre tid att få saker åtgärdade om de ska skickas över atlanten.

Edit: Jag håller alltså med dig när du skriver "Det kanske kunde vara bra att upplysa om det i annonsen", jag kompletterade bara med upplysningen att det faktiskt kan vara två års garanti ändå.

Missuppfattade dig nog kanske lite grann. Jag ville bara förtydliga vad som gällde i just det här fallet.

Mvh Magnus
 
Har Daniel bytt namn?

Idag såg jag en liknande annons på blocket av typ "Daniel Andersson".

http://www.blocket.se/vi/12117854.htm?ca=23_11_s

Nu heter personen Christoffer (men börjar sin inledning med att presentera sig som Christian) och har samma upplägg som "Daniel".

Kom bara ihåg att du som beställer varor från USA skall betala tull och moms.

"Daniel" ger låga priser då de anger låga värden på försändelserna för att undgå att betala tull och moms.

Detta är givetvis inte i enlighet med gällande skattelagstiftning samt kan skapa problem om varorna skadas i transporten (lågt värde ger ingen direkt försäkringsersättning).

Canon's hemsida
"Gäller Världsgaranti på Digitala kameror?
Svar: Nej, för Digitala kameror gäller ett års Europagaranti. Vid köpet är det viktigt att garantihandlingen European Warranty System följer med kameran.Garantihandlingen tillsammans med inköpskvitto krävs för att styrka garantin. För digitala kameror köpta utanför Europa gäller att de skall returneras till inköpslandet för garantiservice."

http://www.canon.se/Support/Support_forhem_mindre_kontor/foS_garantier.asp


Upp till varje person att "chansa"
 
I likhet med den fejkidentitet som Daniel skapade här på FS (och som resulterade i att han helt riktigt blev bannad) så finns det vissa språkliga kännetecken som återfinns även i Christoffers/Christians annons. Är helt övertygad om att det är Daniel som ligger bakom. Vilken pajas.
 
Japp, det är Daniels annons. Det är identiskt med hans tidigare annonstexter. Han är ju dessutom avstängd ifrån Tradera för tidigare dubbla medlemsskap och för många negativa omdömen.

Han behöver nog göra så här för att alldeles för många har ögonen på honom nu. Hade han dock skött alla affärer snyggare ifrån början så hade han kunnat bli en bra kontakt för de som vill handla ifrån utlandet.

Jag har handlat av honom EN gång och måste säga att efter vissa mindre funderingar så var jag himla nöjd med produkterna. Men många har gått på nitar också verkar det som.
 
[OT] Varför godkänner Tradera annonser med en krona skillnad mellan utropspris och Köp-nu-pris? Det blir ju liksom inte mycket till auktion...

Per.
[/OT]
 
Är det någon som frågat honom vilken garanti det är som gäller, vanlig importgaranti eller en Mac-Garanti ?

Eftersom han skriver 2 års garanti så är det troligen en Mac-garanti det är frågan om, och då är det hur grönt som helst, den gäller nämligen här hemma också, 2 år desutom, då är det faktiskt en riktigt bra deal han erbjuder.

/kent
 
Bokeh skrev:
Är det någon som frågat honom vilken garanti det är som gäller, vanlig importgaranti eller en Mac-Garanti ?

Eftersom han skriver 2 års garanti så är det troligen en Mac-garanti det är frågan om, och då är det hur grönt som helst, den gäller nämligen här hemma också, 2 år desutom, då är det faktiskt en riktigt bra deal han erbjuder.

/kent
Problemet med hans annonser är inte vad han lovar utan vad han håller eller inte håller. Ofta tycks det påstås att han har grejerna, men sen visar det sig att de inte ens är beställda från den amerikanska leverantören, man får vänta på produkter som enligt annons skall finnas för omgående leverans. Priset är också en roulette i sig då han lägger på halv tull o moms ifall paketet skulle fastna i tullen. Inget som han nämner i annonsen utan något som kröp fram i ett av hans inlägg. Ibland tycks man få med kvitto och ibland inte. Originalkartongen saknades för en olycklig köpare men det skulle han ordna i efterhand. I annonsen står det att betalning sker via payson men när köpet skall fullbordas så kryper det fram att han vill ha pengarna insatta direkt på hans konto istället då payson blir för dyrt enligt honom. Avstängd ifrån två olika annonsmarknader. Jag skulle aldrig rekomendera honom för någon.
 
som sagt tidigare - om han skött sig o lagt alla kort på bordet direkt skulle han kunnat vara en riktigt intressant men att göra som han gjort o gör nu genom att hitta på fejkade namn etcetera bara skriker: nej!

det lär väl knappast vara direkt lagligt det han gör heller?
 
Bokeh skrev:
Är det någon som frågat honom vilken garanti det är som gäller, vanlig importgaranti eller en Mac-Garanti ?

Eftersom han skriver 2 års garanti så är det troligen en Mac-garanti det är frågan om, och då är det hur grönt som helst, den gäller nämligen här hemma också, 2 år desutom, då är det faktiskt en riktigt bra deal han erbjuder.

/kent

Vad är MAC-garanti? Står inget om det på canons hemsida.
 
Rent allmänt sett så är dessa mer eller mindre seriösa säljare glada och positiva till sådan här uppmärksamhet. Hörde idag ett konsumentprogram i P1 där ett företag som sålde eklådor med sand i botten som påstods skydda mot strålning från mobiler och annat granskades. Företaget verkade se en chans att få marknadsföra sina produkter trots att programmet var kritiskt och ifrågasättande till det dom sålde. Likadant är det väl med Plus och Sverker Olofsson. Mindre kända företag/produkter är bara glada att de får uppmärksamhet i programmet och kan få gratisreklam, trots att det ofta är lite negativt.
 
Som jag ser det så lär inte Daniel Andersson få fler kunder efter den här tråden. Min förhoppning är att fotointresserade har större självbevarelse drift än så.
 
Det är väl smartare att importera själv från tex någon Hong Kong butik, och då köpa till en Mac-garanti, vissa firmor skickar även som "Gift at low value" om man önskar blåsa staten på tull och moms.

/kent
 
Bokeh skrev:
Det är väl smartare att importera själv från tex någon Hong Kong butik, och då köpa till en Mac-garanti, vissa firmor skickar även som "Gift at low value" om man önskar blåsa staten på tull och moms.

/kent
Precis min tanke när jag försöker smita undan tull o moms. Det har inget med snålhet att göra utan är en tyst protest mot våra höga skatter. Ett politiskt ställningstagande helt enkelt. Eller ännu bättre, en ny religion vilandes på ekonomiska värdegrunder. Då kan man ju inte åläggas moms o tull även om paketet skulle fastna i tullen. Vi har väl fortfarande religionsfrihet i landet.
 
Detta är löjligt, tycker jag.

Det luktar svart-butik långa vägar.
Jag tycker denna Daniel,alias,alias,alias,alias kann dra dit pepparn väkser.
Låt hans "butik" avgå vid döden
Han lever bara fördi det finns "kunder" med samma moral.

Har ni inte pengar att köpa vitt; köp nånting billigare!!!
Ohhh, va' trött man blir på snåligheten....
/Erik J
 
Va i h...vete!

paul innergård skrev:
Precis min tanke när jag försöker smita undan tull o moms. Det har inget med snålhet att göra utan är en tyst protest mot våra höga skatter. Ett politiskt ställningstagande helt enkelt. Eller ännu bättre, en ny religion vilandes på ekonomiska värdegrunder. Då kan man ju inte åläggas moms o tull även om paketet skulle fastna i tullen. Vi har väl fortfarande religionsfrihet i landet.

Paul; protestera mot höga skatter...på Tradera och Fotosidan?????
Du kann ju flytta till Långtväkkistan; eller engasiera dej politisk.
TYST PROTEST....hehe...då måsste du hålla käft.....
/Erik J
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.