Annons

Annons på Blocket (nya grejor)

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Daniel Andersson på Blocket

Hej på er! Jag läste en annons på Blocket utlagd av Daniel Andersson. Han säljer nya Canon 70-200 2,8 L IS USM för 13000 kr plus frakt, 2 års garanti med originalkvitto. Jag svarade på annonsen och uppgav intresse. Han svarade med att han hade 4 st kvar. Jag blir en aning misstänksam och undrar om någon på Fotosidan vet vem denne säljare är. 13000 kr är onekligen billigt men när det inte framgår var gluggen kommer ifrån blir man lite misstänksam. Någon som har erfarenhet av affärer med honom då han också uppger att han kan fixa det mesta i fotoväg.
Tacksam för svar. Paul
 
Lättast är väl att kräva att han uppger vart han får tag på sakerna?

Annars så är det väl bara att köpa om du tror att det är lagligt. eller låta bli...
 
Helt riktigt. Jag kommer dock avstå. Känns inte bra och har nu definitivt bestämt mig för den ljussvagare IS-varianten.
 
Förmodligen handelsresande till USA, fått bra kontakter over there. Det fanns ju en bland radannonserna i FOTO (vet inte om han håller på fortfarande)
 
Är det samma Daniel Andersson (dudek53) som i diskussionen 'Canon slöar med tekniken' så föreslår jag att verkligen säkerställer att du får rätt pryl.
 
Eftersom ni hänger ut en person med namn tycker jag vi bör ta det lite sakta i backarna innan det börjas skapa ny information som inte alls har med sanningen att göra. Det finns flera kloka förslag i tråden. Tex, ring och prata med säljaren, fråga hur han kan sälja så biligt eller, handla över internetgiro eller vad det nu heter, be någon (om du inte kan sjölv) åka och se på linsen, etc.

Är han som någon antyder Frequent Flyer till staterna eller asien gör väl cirka 1000kr per objektiv antar jag. Har man lite kulor löst går det ju snabbt att finansiera sina egna fotopervesioner ;-) MArginalen verkar lite liten i mina ögon vilket ger viss anledning till oro.

Är det så att det BEVISLIGEN är någon form av bluff är det givetvis bra om människor får reda på det.Tills dess, skapa inte rykten i onödan som i värsta fall inte har något med verkligenheten att göra.
 
Senast ändrad:
kpt skrev:
Ungefär som www.fastslr.com - vad är det för firma som har så otroliga priser?
Ett Ryssland-baserat bedrägeri. Men det är väl inte samma sak som om någon rutinmässigt köper gluggar billigt någonstans i världen när han reser, smugglar in dem i Sverige och säljer dem med ett par tusen kronor i förtjänst.
Om det är det denna Daniel gör (vilket känns rimligt med tanke på priserna) så är det ju inte ens i närheten av att lura skjortan av naiva prisjägare.
 
Denna Daniel har funnits som säljare på Tradera tidigare. Dock blev han avstängd då många kände sig lurade och han fick ganska många negativa omdömen.

Dock köpte jag mitt 70-200 av honom, och grejerna var helt OK. Fint packat, nytt objektiv och så.. men dock tillkom det lite avgifter som han inte meddelat om innan. Tullavgifter och så var jag förberedd på men det tillkom avgifter för hans portoutlägg, frakt från USA till Sverige och såna saker.

Det han inte meddelade när han lade ut sina auktioner på Tradera var att grejerna inte fanns hemma hos honom här i Sverige, utan att han efter köp importerade dem ifrån USA, där det enligt hans presentation fanns en bror som ägde ett fotoföretag och han hjälpte honom att sälja lite grejer.

Jag trodde att han fanns i Sverige, och att objektivet fanns i Sverige, men så var inte fallet och jag fick vänta ett bra tag innan grejerna kom. Detta var också en av anledningarna till att han blev avstängd ifrån Tradera, just att sakerna inte fanns vid köptillfället i Sverige utan importerades hem efter genomfört köp och betalning.

I efterhand har jag försökt fått tag på Danne för att få kvitto på mitt objektiv men det har jag inte fått något svar på.

Jag vill absolut inte hänga ut denna person då jag faktiskt var mycket nöjd med sakerna, men det kanske inte gick så smidigt hela vägen.
 
På Tradera får man absolut inte göra så, så det är rimligt att han stängts av om det uppdagats. Men jämfört med många andra fifflande Traderare låter det inte så farligt - han skickade ju tydligen grejorna...

Annars är det väl rent allmänt så att man kan göra bra affärer på litet udda villkor bara man är fullt informerad om vad som gäller. Talar man som säljare om vad som gäller i förväg må det ju vara köparens sak att avgöra om "importhjälp" är värt något eller om priset är så bra att väntetid kan accepteras.

Personligen hade jag i så fall jämfört priset med ett fin-importerat objektiv från B&H eller Adorama - två USA-butiker med gott rykte. Garantifrågor vid kvittolösa "privatköp" är ingen höjdare och vad en "muntlig garanti via Blocket" är värd står ju skrivet i stjärnorna.
 
Anders Svensson skrev:
Personligen hade jag i så fall jämfört priset med ett fin-importerat objektiv från B&H eller Adorama - två USA-butiker med gott rykte.
Tillkommer det frakt och tull på Daniels försändelser är han ju inte ens billig i förhållande till Adorama och BH.

Tycker dock fortfarande att det är fel att hänga ut honom i subject. Betalar kunden tull och frakt så är det ju helt uppenbart lagligt.
 
fhe skrev:
Tycker dock fortfarande att det är fel att hänga ut honom i subject. Betalar kunden tull och frakt så är det ju helt uppenbart lagligt.

Jag tycker kanske inte det (om det nu betyder något)?

Uppträder man i gränslandet mellan att vara en "firma" och en "privatperson" kan det ju vara fullt befogat att fråga efter referenser. Jag tycker att den som annonserar som ombud och affärsidkare får tåla att behandlas så pass. Naturligtvis skall rena fördömanden vara underbyggda, men vem har varit så kategorisk ?

PS: Det finns en och annan affärsidkare som är fullt lagliga i allt de gör, men ändå inget vidare att göra affärer med, om man säger så. Dem hänger vi väl ut, utan hänsyn ? :)
 
Anders Svensson skrev:
Dem hänger vi väl ut, utan hänsyn ? :)
Det finns en skillnad, framförallt i att det handlar om företag och inte om privatpersoner. Dessutom brukar det när sådant händer ganska fort dyka upp frågor om man har kontaktat leverantören i fråga med sina synpunkter innan man började snacka skit om dem här.
Man rör sig inte i gränslandet mellan näringsidkare och privatperosn bara för att man förmedlar nya varor på blocket.

Orginalinlägget ser inte jag heller något fel i men när namnet finns där i rubriken och folk börjar insinuera att det handlar om skattebrott och han skulle vara en skurk liknande fastslr.com så hamnar saken i en liten annan dager, tycker jag.
 
Jag som faktiskt handlat av honom kan absolut säga att någon skurk är han inte! Jag skulle gärna anlita honom igen nu när jag vet vad premisserna är med frakt och såna saker.

Det enda jag saknar ifrån affären med honom
är just kvitto på sakerna, annars är det OK.

Den totala kostnaden som jag gav för mitt objektiv var inte högre än om jag beställt själv direkt ifrån USA eller Hongkong. Det blev snarare billigare när jag räknar lite lätt.
 
Anders Svensson skrev:
Tycker du inte? När gör man det då?
Rent skattemässigt så förväntas man registrera en firma och bli näringsidkare när hobbyverksamheten blir för stor för att kallas hobbyverksamhet. Jag är inte helt hundra på beloppen men jag har för mig att det rör sig om max 30000 kronor per år eller så.

Nu känner jag ju inte nämnd person men om han finansierar sin egen fotohobby genom att få en tusenlapp kickback per objektiv han säljer/förmedlar åt brorsans fotoaffär så är det solklart en fråga om hobbyverksamhet så länge han inte säljer mer än tillåtet (och deklarerar som man ska).

Killen tack och lov ett relativt vanligt namn men hade han haft en ovanligt namn så hade det kunnat vara förödande för honom om t.ex en blivande arbetsgivare googlar på namnet och hittar en tråd där han målas ut som oseriös och förmodligen skattebrottsling (vilket fortfarande inte görs i orginalinlägget och tack vare Ulricas inlägg minskar nog risken).
 
Här har vi uppenbart helt olika mening.

Sysslar man med affärer och försäljning på annons, (även om det är på hobbybasis) får man NATURLIGTVIS räkna med att folk frågar om man är seriös.

Eller hur menar du att man skall göra annars? Säljer man "privat" (fast ändå inte, kanske - om man har "fyra kvar" och säljer från ett lager i USA) tar man bort konsumentskydd och garantier (reklamationsrätt) som en affärsidkare måste tillhandhålla.

Daniel kan (såvitt jag vet) vara en hyvens kille, men fråga runt, det får man visst. Här är väl ingen som har påstått något ofördelaktigt heller?
 
Nu när jag tänkt efter lite så kanske jag borde undvikit att ha med hans namn som en del av trådens rubrik. Om han är en lurendrejare eller inte tycker jag inte står fullt klart än. Ulrikas inlägg var bra. I hennes fall anser jag att han lurats. Visserligen fick hon grejerna, men när kvitto saknas, extra oannonserade utgifter tillkommer och varan inte ens finns i säljerns ägo så finns det en hel del att ifrågasätta. Tänk om IS-funktionen på min eventuella glugg skulle börja krångla. Vad händer då? och vilket ansvar tar han? Dessutom så är priset misstänkt lågt. Lägre än på B&H utan tull, moms och frakt. Sen vad gäller att man kollar upp säljaren ser jag som en självklarhet och rättighet. Annonserar man ut helt nya prylar med två års garanti och dessutom hävdar att man har fyra ex, klart man undrar.
 
ANNONS