Annons

annat märke på kulleden än stativet!

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hejsan!

Skulle bara vilja veta hur det funkar när man köper stativ idag (har själv inte behövt göra det ännu då jag kunnat låna prylar). Är man bunden att köpa samma märke av kulleden/kamerahuvudet som man har på sitt stativ eller har alla märken samma standard med skruvar och gängor osv?? Kan man tex sätta på en Manfrottakulled på ett benbostativ??

Vet inte hur det är med andra märken men jag har ett Giotto huvud på ett Slik stativ å det funkar klockrent.

För det mesta så är det en standardgäng på stativen, så du kan välja vilket huvud som du tycker passar bäst för din typ av fotograferande.

Mvh/ Kenneth

Kuleder och stativ har oftast 3/8 tums gänga, och det är inga problem att blanda (har själv Gitzo stativ med andra fabrikat på kullederna). Dock så finns det vissa staiv/kulleder med 1/4 tums gänga (samma som din kamera har) - men det finns adaptrar...

-- Nicke

Precis som sagts ovan fungerar det bra att blanda. Jag har ett Gitzo studex stativ (fråga mig inte vilket, tror det är 4 eller 5). till detta har jag vanligen ett Gitzo panoramahuvud, åtminstone för tung kamera. Men för naturfotografering med lättare kamera (Nikon F5 m.fl) använder jag en ganska stor Manfrottokula, tar mindre än 1 minut att byta.
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar