Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

annat än damm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Isak01

Medlem
Hej
Jag upptäckte idag röda och blå små fläckar i några nattbilder tagna med min 400D.
Har inte fotat mycket i mörker innan och de syns inte på ljusa bilder, vad jag har sett i alla fall. Jag tycker inte det ser ut som smuts eller damm, hoppas någon här kan hjälpa mej med vad det är.

Här är en bild på en av fläckarna

Bilagor

• img_3041-crop.jpg
    img_3041-crop.jpg
    1.7 KB · Visningar: 732
Tack för era sanbba svar!
Hade det bara varit en liten fläck hade det kanske inte varit så farligt, men jag har hittat åtminstone 5-6 stycken.
Är det lätt att få åtgärdat? Garantin gäller fortfarande på kameran.

Hälsningar Eric

Isak01 skrev:
Tack för era sanbba svar!
Hade det bara varit en liten fläck hade det kanske inte varit så farligt, men jag har hittat åtminstone 5-6 stycken.
Är det lätt att få åtgärdat? Garantin gäller fortfarande på kameran.

Hälsningar Eric

Är det flera pixlar i klump, alltså är varje fläck större än 1 pixel?
Tillverkarna accepterar ett visst antal sådana, för det är omöjligt att göra en sensor helt utan dom.
Spot Healing tool i PS fixar bort dom, annars får du lämna in kameran.

Nej, dom sitter inte i en klump, utan är utspridda. Bifogar en bild till där några fler syns.

Bilagor

• img_3042crop2.jpg
    img_3042crop2.jpg
    5.3 KB · Visningar: 690
Jag hade samma fel på min första 30D. Kunde räkna till 15-20 stycken. Som tur var upptäckte jag det snabbt och kameran behandlades som en DOA. Fick en ny direkt och den har jag kvar.

Jag tycker inte man ska acceptera detta utan istället ligga på och få kameran utbytt eftersom den uppenbarligen är felaktig. I det här fallet kanske det blir svårt om du haft kameran ett tag, men om man upptäcker det tidigt är det inget snack.

Men som jag förstår är detta ingen fel som uppstår eller förvärras i förhållande till användning, så är kameran inom garantin borde man forftarande kunna få den utbytt i såfall?
Jag får väl ta med den till en canon serviceverkstad, såg att det fanns en här i Malmö.

Det dom kommer göra är väl att köra nån sorts "pixel mapping" på den. Och vad jag hört, åtminstone till 30D, så kan man reducera antalet heta pixlar genom att välja "sensorrengöring" i menyn så spegeln fälls upp. När man sedan stänger av kameran och startar den igen har det skett någon sorts "mapping" som gör att vissa heta pixlar faktiskt kan försvinna.

Gjorde det med min första 30D och visst funkade det, men samtidigt låg vissa heta/döda pixlar kvar på samma ställe. Men det kan vara värt ett försök.

Var och lämnade in kameran idag, tyvärr hade de mycket att göra så det skulle ta några veckor.

Tack alla som svarat och hjälpt mig identifiera felet!

hälsningar

Eric

Nä, den ska ju ta bort fläckar som kommer sig av termiskt brus. Det här handlar om rena felaktigheter, som visar sig oavsett exponeringstiden.
Men slug programvara kan ju lära sig var fläckarna är, och ersätta dem med ett medelvärde av pixlarna runt omkring. Sen märks de inte.

Sätt igång brusreduceringen i din kamera. Den tar två bilder. originalbilden i exempelvis 1 minut, och ännu en bild i en minut fast med slutaren stängd. Då känner kameran av de heta pixlarna och tar bort dem.

Nja

Brusreduceringen är mig veterligt till för att ta bort termiskt brus som uppkommer vid långa exponeringar. Det funkar bara en gång på bilden man just tagit. Rätta mig om jag har fel.

Re: Nja

Tonyeagle skrev:
Brusreduceringen är mig veterligt till för att ta bort termiskt brus som uppkommer vid långa exponeringar. Det funkar bara en gång på bilden man just tagit. Rätta mig om jag har fel.

Och om en het pixel uppkommer på första bilden, och förstärks med samma intensitet beträffande tid, kommer den uppträda på andra bilden, fast med en stängd slutare och en bild som ska vara totalt svart. Dock kommer de pixlar som är heta och syns i den andra svarta bilden tas bort. Det samma gäller det termiska bruset som kommer visa sig.
Det fungerar av egen erfarenhet lätt på heta pixlar. Länkar två bilder snart i full skala så får vi se hur det blir.

Var tvungen att själv testa efter att läst denna tråden och till min förfäran upptäckte jag att min också hade flera av dessa röda prickar.
Kameran är ca 2 veckor "gammal".

Gjorde ett test med 3 olika ISO tal, 100, 800 och 1600. Varierade även blädare mellan 1.4, 8 och 22. Kunde sedan se att desto högre i ISO desto fler röda prickar. ISO 100 visade inga röda prickar, medans 1600 visade en hel del röda och någon vit, blå och grön (?). Variation av bländaren hade ingen betydelse, trodde eventuellt att prickarna fungerade som damm. Dvs att dom skulle "försvinna/bli osynliga" vid stor bländare.

Förstorar man upp bilden med iso 1600 i PS ser man många svaga röda prickar.

Är detta acceptabelt?

Tänkte slänga upp en bild och visa men prickarna verkar försvinna i rawkonverteraren. Men öppnar jag bilden i förhandsvisningen så syns dom. Märkligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar