Annons

Annan brännvidd med ef-objektiv på 350d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tinnituz

Medlem
Jag har både hört att man ska dela och multiplicera med 1,6 för att få fram vilken brännvidd man får på en 350d. Kan ni hjälpa mig och tala om vilket som stämmer?!
Jag har t.ex ett EF 28-80 och ett EF 75-300. Vad blir det när jag använder dom med min 350d?

Tack på förhand!
 
Om du tar den på objektivet angivna brännvidden och gångrar med 1,6 så får du reda på vilken brännvidd det aktuella utsnittet skulle motsvara på fullformat.
Brännvidden är alltid densamma oavsett kamera, men effekten av den varierar.

Det är som att stå innanför ett fönster och titta ut.
Står du nära fönstret har du fullformat och ser mer av omgivningen.
Står du längre in i rummet blir det som om du skulle zooma in, eller använda en kamera med mindre sensor.
Fattar du?
 
Du ska gångra brännvidden med cropfaktorn, i ditt fall 1.6x.

"Cropfaktor är ett tal som talar om hur mycket mindre digitalkamerans sensor är jämfört med analoga kamerors film."

28 x 1.6 = 44.8
80 x 1.6 = 128

Alltså är motsvarar ditt 28-80 istället ~45-128 på din 350d jämte mot de 28-80mm som det hade varit ifall din kamera hade haft småbildssensor.

75-300at blir 120-480mm.

Mer om Cropfaktor:
http://www.kameravaskan.se/kamera-avancerat/cropfaktor/
 
Ja det där är en himla dum grej som egentligen är helt onödig om man inte kört analogt förut.

Enda gången du behöver veta det är om du ser en bild som är tagen med tex 300mm och en 1Ds eller 5D. Dessa är fullformatskameror (sensorn är lika stor som på en analog 35mm kamera, dvs 36x24mm).

För att "komma lika nära" behöver du då ett objektiv som är ca 200mm (200x1,6=320).

Omvänt: Om du har ett 300mm behöver en fullformatskamera 480mm.

Det beror som sagt på att sensorn i din kamera är mindre än 24x36.
Det är också anledningen till att du kan köpa en sån där liten superzoom-kompakt som har motsvarande 500mm brännvidd i sig. Sensorn är så liten att det räcker med ett 60-70mm:s objektiv i dem.

Brännvidden är ett fysisk mått i optiken, och det ändras inte.
Det rätta begreppet är bildvinkel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.