Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ang upplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

rogge

Aktiv medlem
hejhej

jag har nu en D20 och när jag öppnar en bild i photoshop så är upplösningen 72pix/tum, det har det inte varit förut då var det 180pix ifrån början, ska jag behöva ändra här nu på varje bild jag ska skriva ut eller finns det nån intällning för detta.
Mvh Rogge
 
Kolla menyn och ändra formatet (i kameran.) Inte så kul att köra small på bilder du vill kunna printa.
Manualen är rätt bra att läsa den med..
 
upplösningen har ju inget med storleken på själva bildfilen att göra.
det är ju bara en siffra som talar om för en eventuell skrivare vad som gäller.

det går, om man vill, att ändra i tex. fottotjopp genom att kryssa ur "ändra bildupplösning" i "bildstorlek" och skriva i tex. 300 eller vad nu skrivaren eller labbet skriver ut i.
då ser du lättare vilken största storlek din bild gör sig optimalt i.
kan behövas ändras för hemmaskrivaren, men det hänger på omständigheterna runt hur du skriver ut.
skickar du bilden till labb behöver du sällan bry dig om huruvida det står rätt siffra i upplösningen eller inte, det fixar oftast labbet automatiskt iom att du valt bildstorlek för din fil.

så länge pixeldimensionerna är det största kameran förmår (exempelvis så är det 2000x3008 pxl för en gammal D100) och att, om du plåtar i jpg, använder bästa kvalité, så är det bara att köra på.
 
Senast ändrad:
lottae skrev:
Kolla menyn och ändra formatet (i kameran.) Inte så kul att köra small på bilder du vill kunna printa.
Manualen är rätt bra att läsa den med..


ja så in i h-vete korkad är jag inte så jag inte fattar att jag kan ändra upplösning där men det löser inte detta problemet!

läsa manualen går fint.
/Rogge
 
Estethia skrev:
upplösningen har ju inget med storleken på själva bildfilen att göra.
det är ju bara en siffra som talar om för en eventuell skrivare vad som gäller.

det går, om man vill, att ändra i tex. fottotjopp genom att kryssa ur "ändra bildupplösning" i "bildstorlek" och skriva i tex. 300 eller vad nu skrivaren eller labbet skriver ut i.


så länge pixeldimensionerna är det största kameran förmår (exempelvis så är det 2000x3008 pxl för en gammal D100) och att, om du plåtar i jpg, använder bästa kvalité, så är det bara att köra på.

Kan man ha den så i det läget?
Förut så har jag alltid skrivit ut i 180 eller 300dpi dock ingen synbar skillnad från skrivaren i alla fall.
men nu så fixar den ju till upplösningen vartefter jag ändrar bildstorleken, så då är det bara att låta den skriva ut i det det blir med andra ord.

använder du den urkryssad?

tackar för tipsen!
/Rogge
 
Men vad jag inte fattar är att med min D60 så var inställningen 180dpi på alla när jag öppnade dom i photoshop men inte nu plötsligt när jag bytt kamera. skit samma men varför är det så, grejen är ju att jag måste ändra det på varje bild jag skriver ut så det inte blir kass kavalitet på utskriften. eller är det jag som har grejat med sånt här i 4-5 år fortfarande inte fattat hur detta med upplösning och skrivare o dpi o bla bla fungerar : ) (troligtvis)

Mvh Rogge
 
rogge skrev:
Men vad jag inte fattar är att med min D60 så var inställningen 180dpi på alla när jag öppnade dom i photoshop men inte nu plötsligt när jag bytt kamera. skit samma men varför är det så, grejen är ju att jag måste ändra det på varje bild jag skriver ut så det inte blir kass kavalitet på utskriften. eller är det jag som har grejat med sånt här i 4-5 år fortfarande inte fattat hur detta med upplösning och skrivare o dpi o bla bla fungerar : ) (troligtvis)

Mvh Rogge

detta behöver ni inte svara på! hittade det i en annan tråd som jag fick tips om nyss.

men min slutsats är nu trög som man är att jag måste ändra varje bild till tex 180 innan jag skriver ut den annars går det åt pipan.
undrar hur många ggr jag glömmer det innan det har fastnat i rutinen när jag inte behövt det innan då jag alltid skrivit ut i 180-300 dpi/ppi eller vad det nu heter.
min hjärna klarar helt enkelt inte att registrera allt detta med upplösningar.

/Rogge
 
rogge skrev:
Men vad jag inte fattar är att med min D60 så var inställningen 180dpi på alla när jag öppnade dom i photoshop men inte nu plötsligt när jag bytt kamera. skit samma men varför är det så, grejen är ju att jag måste ändra det på varje bild jag skriver ut så det inte blir kass kavalitet på utskriften. eller är det jag som har grejat med sånt här i 4-5 år fortfarande inte fattat hur detta med upplösning och skrivare o dpi o bla bla fungerar : ) (troligtvis)

Mvh Rogge

DPI-talet ændrar inte din bildkvalitet utom møjligtvis om du skriver ut riktigt stort (førhindrar pixlighet). 180 eller 72 ær bara ett standardtal som kameran automagiskt skriver in i bildfilen, det betyder inget førræn du skriver ut. Læs Mikael Pertmanns guide så klarnar det nog.
 
Default på JPG verkar vara 72dpi när man öppnar i PS. Skjuter du raw så är default 240dpi. DPI är bara ett godtyckligt värde som inte beskriver något annat än hur man pixlar som skall "klämmas in" på en inch vid utskrift.

// Lazze
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.