Starta en ny tråd och diskutera enskilda detaljer i kameran. Klart mer givande, för hur många "orkar" sätta sig i en tråd med över 812 svar!?
Om ingen orkar så kommer tråden att självdö, att någon som representerar fotosidan går in och säger att nu är den här tråden längre än någon orkar med höjer knappast kvaliteten.
men vad är dilemmat med att starta en ny tråd och diskutera en detalj som vädertätning tex!?
Dilemmat är väl att precis som det inte är något som hindrar de som vill att göra så borde det väl inte vara någon som hindrar de som inte vill göra det att ha kvar sin gamla tråd (om nu inte forum-motorn har problem med storleken). Jag kan inte direkt påstå att jag tycker DPReviews forum med 5 nya spekulationstrådar om dagen om en kamera som inte finns och som ingen har specarna på är en bättre lösning än en lång tråd som man kan välja att ignorera (även om forumet tyvärr saknar den funktionen så går det ju att ignorera den manuellt).
Vi är fem som agerar på folks rapporteringar (i kombo med eget surfande) och det är förvånansvärt få sådana rapporter sett till mängden inlägg. Skulle jag gissa så är det max en rapport i veckan.
Det är ju bra i så fall, att ni är fem vet jag och det är förmodligen också en av anledningarna till att det ser ut som det gör med personangrepp och trams. Varför det inte anmäls kan jag inte svara på, jag borde inte ha några synpunkter på det eftersom jag själv struntar i att anmäla. Framförallt för att jag är rätt luttrad och känner att jag vanligtvis har bättre saker att lägga min kraft på.
Moderering av forum är för mig mycket mer än att leka pekpinne när folk inte sköter sig. Jonny exemplifierar ett av de områden där moderatorn gör jättenytta i många andra forum.
Ganska ofta får vi också recensionen att vårt forum håller en högre nivå än de flesta liknande forum.
Det står dig förvisso fritt att luta dig tillbaka och välja själv hur du vårdar ditt varumärke.
Högst personligen anser jag att det enda som gör fotosidans forum värt att besöka är att här finns gott om duktiga människor som delar med sig av sin kunskap.
Om man i takt med att forumet växer låter tråd efter tråd spåra ut till oigenkänlighet (därmed inte sagt att jag aldrig ger mig ut på sidospår) så skulle i vart fall jag så småningom tröttna på att sortera ut det som är värt att engagera sig i från trams och pajkastning. Den dag de duktiga medlemmarna som bidrar till att fotosidans forum är vad det är inte längre orkar så är förmodligen inte heller forumet värt speciellt mycket.
Hursomhelst, jag hade aldrig för avsikt att tala om för dig hur ni ska sköta forumet. Tycker du att allt är bra så är det väl bara att fortsätta på den inslagna vägen. Min primära poäng i föregående inlägg var att jag inte håller med om att det skulle vara något paradoxalt i att sakna moderering och ogilla påtvingade streck i debatten, för mig är det två helt skilda saker.
Jag har nog inte tid att följa den här diskussionen mer den här veckan så jag hoppar ur här och läser ikapp i mån av tid. Jag hoppas att något gott kommer ur den.