Annons

Ang. redaktionens "konfliktlösning"

Produkter
(logga in för att koppla)
elmfeldt skrev:
Notera också det paradoxala i att vissa kräver mer moderering, medan andra tycker att en trådlåsning är kollektiv bestraffning.
Med risk för att bli varnad så tänker jag nu påpeka att jag inte alls ser det paradoxala.

Aktiv moderering innebär att det finns moderatorer som uppmärksammar eller blir uppmärksammade av andra när en tråd spårar ut och framförallt när den börjar bli otrevlig. Normalt stannar det vid det, om den som blir tillsagd (notera, inte nödvändigtvis varnad om uteslutning) vägrar att acceptera det tar man till starkare åtgärder.

Att stänga en hel tråd för att en eller ett fåtal gått för långt innebär att man kollektivt bestraffar alla de som inte missskött sig och kanske t.om gynnar den som gjort sitt yttersta för att förstöra tråden genom att vara ett sk troll.

Personligen tycker jag det mest paradoxala är att man å ena sidan håller sin långa erfarenhet av att driva sajten så högt att den är i det närmaste obestridbar och i ett annat fall inte kan hålla i sär så grundläggande begrepp. Tittar man sig omkring så fungerar det klockrent på vart och vartannat forum på nätet där man månar om kvalitet.
Ovanstående är inte skrivet i avsikt att vara angrepp på dig personligen David utan mer som det försök till konstruktiv kritik eftersom jag tror att Fotosidans forum kan bli bättre och trevligare om man faktiskt gör något åt bristen på fungerande moderering.

Ingen har någonsin varit i närheten av en varning för att man kommit med konstruktiv kritik.

Starta en ny tråd och diskutera enskilda detaljer i kameran. Klart mer givande, för hur många "orkar" sätta sig i en tråd med över 812 svar!? Jag menar tråden är ju kvar, det finns massor att läsa, men vad är dilemmat med att starta en ny tråd och diskutera en detalj som vädertätning tex!?

Vi är fem som agerar på folks rapporteringar (i kombo med eget surfande) och det är förvånansvärt få sådana rapporter sett till mängden inlägg. Skulle jag gissa så är det max en rapport i veckan. Ganska ofta får vi också recensionen att vårt forum håller en högre nivå än de flesta liknande forum. Men rapportera gärna de trådar du tycker saknar moderering så skall vi ta tag i det.

Jag var en av de som rapporterade tråden om 40D. När en person går in med enbart en massa nonsens inlägg i en tråd om en produkt som han till slut erkänner sig inte ha åsikter om så är definitivt måttet rågat. Sedan hur fotosidan beslutar att moderera forumet är upp till admins, det är ju inte svårare än som nu skett starta en ny tråd. Det viktiga i det hela var att det agerades på något vis.

elmfeldt skrev:

Vi är fem som agerar på folks rapporteringar (i kombo med eget surfande) och det är förvånansvärt få sådana rapporter sett till mängden inlägg. Skulle jag gissa så är det max en rapport i veckan. Ganska ofta får vi också recensionen att vårt forum håller en högre nivå än de flesta liknande forum. Men rapportera gärna de trådar du tycker saknar moderering så skall vi ta tag i det.

När jag instämde i önskemålet om att det borde modereras mer så tänkte jag nog inte på att moderatorerna skulle reagera på rapporter, utan snarare att varje forum (eller en klunga forum) borde har en aktiv moderator som följer debatten och agerar proaktivt. Den kvalitativa nivån kan nog höjas en del ffa genom att t ex många nya trådar i köpråd kan hänvisas till tidigare diskussioner i samma ämne. Det är väl fö inte så att enskilda trådar saknar moderering utan att hela fora ibland tycks sakna någon form av övervakning.

Jämförelsen med liknande forum vet jag inte vad som avses men det är klart att om man jämför med dpreview så är fotosidan klart bättre (skonad?) från troll men nikonians är för mig ett exempel på god aktiv moderering.

Starta en ny tråd och diskutera enskilda detaljer i kameran. Klart mer givande, för hur många "orkar" sätta sig i en tråd med över 812 svar!?
Om ingen orkar så kommer tråden att självdö, att någon som representerar fotosidan går in och säger att nu är den här tråden längre än någon orkar med höjer knappast kvaliteten.

men vad är dilemmat med att starta en ny tråd och diskutera en detalj som vädertätning tex!?
Dilemmat är väl att precis som det inte är något som hindrar de som vill att göra så borde det väl inte vara någon som hindrar de som inte vill göra det att ha kvar sin gamla tråd (om nu inte forum-motorn har problem med storleken). Jag kan inte direkt påstå att jag tycker DPReviews forum med 5 nya spekulationstrådar om dagen om en kamera som inte finns och som ingen har specarna på är en bättre lösning än en lång tråd som man kan välja att ignorera (även om forumet tyvärr saknar den funktionen så går det ju att ignorera den manuellt).

Vi är fem som agerar på folks rapporteringar (i kombo med eget surfande) och det är förvånansvärt få sådana rapporter sett till mängden inlägg. Skulle jag gissa så är det max en rapport i veckan.
Det är ju bra i så fall, att ni är fem vet jag och det är förmodligen också en av anledningarna till att det ser ut som det gör med personangrepp och trams. Varför det inte anmäls kan jag inte svara på, jag borde inte ha några synpunkter på det eftersom jag själv struntar i att anmäla. Framförallt för att jag är rätt luttrad och känner att jag vanligtvis har bättre saker att lägga min kraft på.
Moderering av forum är för mig mycket mer än att leka pekpinne när folk inte sköter sig. Jonny exemplifierar ett av de områden där moderatorn gör jättenytta i många andra forum.

Ganska ofta får vi också recensionen att vårt forum håller en högre nivå än de flesta liknande forum.
Det står dig förvisso fritt att luta dig tillbaka och välja själv hur du vårdar ditt varumärke.
Högst personligen anser jag att det enda som gör fotosidans forum värt att besöka är att här finns gott om duktiga människor som delar med sig av sin kunskap.
Om man i takt med att forumet växer låter tråd efter tråd spåra ut till oigenkänlighet (därmed inte sagt att jag aldrig ger mig ut på sidospår) så skulle i vart fall jag så småningom tröttna på att sortera ut det som är värt att engagera sig i från trams och pajkastning. Den dag de duktiga medlemmarna som bidrar till att fotosidans forum är vad det är inte längre orkar så är förmodligen inte heller forumet värt speciellt mycket.

Hursomhelst, jag hade aldrig för avsikt att tala om för dig hur ni ska sköta forumet. Tycker du att allt är bra så är det väl bara att fortsätta på den inslagna vägen. Min primära poäng i föregående inlägg var att jag inte håller med om att det skulle vara något paradoxalt i att sakna moderering och ogilla påtvingade streck i debatten, för mig är det två helt skilda saker.

Jag har nog inte tid att följa den här diskussionen mer den här veckan så jag hoppar ur här och läser ikapp i mån av tid. Jag hoppas att något gott kommer ur den.

Spontant så tänkte jag direkt på kollektiv bestraffning när tråden stängdes när en började skriva trams och några föll i fällan och började tramsa med.

Ett bra sätt för admin att styra upp en tråd är att aktivt gå in med ett inlägg om skärpning. Har sett det ett par gånger och det har fungreat bra. Trådarna har återgått till ordningen några sidor för att till sist stanna upp i brist på nya infallsvinklar.

Ett problem för admin här är att komma in i tid. En tid som kanske inte alltid finns eftersom pajkastningen kan nå onade höjder mycket snabbt med grova personliga påhopp mm. I fallet med Canon 40D-tråden var det nog exakt vad som hände.

Det bästa sättet för debattörerna att undvika att trådar stängs är att inte tramsa mot den som börjar. Ignorera skitsnacket och fortsätt med det väsentliga istället. Tråden kommer även nu att fortsätta för att sakta in och stanna i brist på nya infallviklar.

Tycker det är viktigt att trådar hålls öppna och att en stängning är den absolut sista åtgärden.

Direkt startades en ny tråd som tar upp där den förra slutade. Det verkar funka kalas.

Vi stänger väldigt väldigt få trådar, men när jag fick alla forumrapporter om den aktuella tråden och de 30-40 sista inläggen bara var trams, och tråden 800 inlägg lång, så kändes det som en typisk tråd att stänga. Ju längre trådar desto mer exponentiell är kurvan för hur mkt trams som skrivs och hur snart någon kommer att gå till personangrepp. Den aktuella tråden tyckte jag peakade ut ganska bra.

I kortare trådar och detta händer så ryter vi till i tråden och det brukar räcka. Behöver någon få en varning så får de det. Att stänga är som sagt sista lösningen, och vi har full förståelse för att man upplever det som surt om man försökt hålla tråden på rätt nivå och en enskild medlem trollar och sabbar.

elmfeldt skrev:
Direkt startades en ny tråd som tar upp där den förra slutade. Det verkar funka kalas.

Vi stänger väldigt väldigt få trådar, men när jag fick alla forumrapporter om den aktuella tråden och de 30-40 sista inläggen bara var trams, och tråden 800 inlägg lång, så kändes det som en typisk tråd att stänga. Ju längre trådar desto mer exponentiell är kurvan för hur mkt trams som skrivs och hur snart någon kommer att gå till personangrepp. Den aktuella tråden tyckte jag peakade ut ganska bra.

I kortare trådar och detta händer så ryter vi till i tråden och det brukar räcka. Behöver någon få en varning så får de det. Att stänga är som sagt sista lösningen, och vi har full förståelse för att man upplever det som surt om man försökt hålla tråden på rätt nivå och en enskild medlem trollar och sabbar.

Jag har själv drivit ett helt öppet forum från 97-01 som jag fick lägga ner till sist för arbetet med att hålla reda på alla "virrpannor" blev för betungande.

Medveten om era problemen och jag tycker ni sköter det bra! I fallet med den stängda tråden så "expolderade" den ju på de senaste 3-4 sidorna så det var nog inte så mycket annat att göra.

Tycker också att modererande sker på en bra nivå, även om man kanske tycker att det borde ske snabbare när man själv drabbas.

Men som sagt, jag tycker det är bra.

Mvh
Maverick

elmfeldt skrev:
Snick snack. Martin, du har uttryckt mycket missnöje utan att bli varnad! Så var inte så konspiratorisk. Att ha vårdat språk och undvika personangrepp är bra regler.
Jag har inte angripit någon person. Jag skrev att man skulle kunna lista ut vem jag syftade på om man läste tråden, och det betyder förstås att man då också håller med om att denne är en *****, annars skulle man ju inte förstå vem det var. Du har ju själv klippt bort en massa, så du håller antagligen med egentligen.
Att censurera vissa ord är bara larvigt. Personangrepp är att skriva exempelvis "du är en idiot", då det riktar sig direkt till en specifik person. Det har jag inte gjort.

elmfeldt skrev:
Notera också det paradoxala i att vissa kräver mer moderering, medan andra tycker att en trådlåsning är kollektiv bestraffning.
Jag ser ingen paradox jag heller. Moderering kan göras på olika sätt. Det är oerhört störande när trådar låses för att EN person har skrivit massa skit. Då är det bättre att tillfälligt stänga av personen. Är det dessutom fråga om ett sk. "troll" så har trollet vunnit. Troll är nämligen ute efter att förstöra så mycket som möjligt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto