ANNONS
Annons

Ang. laddare till Canon Eos 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Conna

Aktiv medlem
Min polare köpte en Eos 20D från Usa och fick med en laddare som inte passar så bra i Sverige.

Är det någon som vet om det finns nåt piratalternativ till Canons org-laddare?

Mv. Conny

men är det inte bara att köpa en konverter så att laddaren passar? kolla om det inte står tp 100-230v på laddaren

Laddaren jag fick med min usa-köpta 20D (Canon battery charger CG-580) är av universaltyp, det vara bara att köpa en reseadapter så att den passade i vägguttaget.

Adaptern är svår att hitta i butik i Sverige.

Brukar finnas på internationella flygplatser.

Annars går det alltid att beställa från USA.

MVH/Jesper

På flera av Canons laddare så är det bara att byta sladden mellan laddaren och vägguttaget, då behöver du ingen konverterare. En kompis köpte en DV kamera från Canon och bytte bara sladden till en svensk, sådana sladdar sitter i hur många olika prylar ex receivrar, DVD spelare baterieliminatorer etc. och finns säkert på vilken radiobutik, dom ser ut som en 8:a i änden.
Kolla förs att laddaren klarar den svenska standarden 240V 50Hz.

Ryck sladden ur DVDn och testa.

Om sladden sitter fast i laddaren så kan man alltid ta bort den amerikanska stickproppen och byte den mot en svensk, finns på konsum.
Risken att man gör fel bör vara obefintlig då det endast finns två ledare, skal dessa och skruva fast i den nya stickproppen.

Hylspropp för USA-stickproppar finns på ELFA, art 43-400-71. Det är dock egentligen inte tillåtet att använda USA-stickproppar i Sverige, jag vet inte om man skulle kunna jämföra med hembyggen och byggsatser som får användas på byggarens egen risk.

Hej, Zebramedia som nämns ovan i tråden har under produktkategorin specialartiklar/elkontaktadapters denna med artikelnr:40010038
har en sådan till min X´s drive II funkar utmärkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar