Annons

Ang Canon blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

trasselfluff

Aktiv medlem
Jag ska nu investera i en 420EX som jag tycker räcker gott och väl räcker till mina ändamål.
Men det jag är nyken av är vad jag förlorar, om man jämför med en 550ex.
Jag har sett runt lite och alla säger "Manuela funktioner". Jag vet att den har högre ledtal och det där med att den lyser ut 17mm. Men vad exakt är det för manuela funktioner jag förlorar??
 
Du förlorar alla manuella funktioner, förutom on/off-knappen.

Dock är den betydligt bättre och ljusstarkare än de flesta kamerors inbyggda blixtar, dessutom kan du rikta den uppåt eller åt sidan ifall du vill studsa ljuset.
 
Nja, det är inte riktigt sant at du förlorar alla manuella möjligheter. Många kan du fortfarande sätta via kameran (vågar jag säga utan att själv ha testat med 10D).

De mest användbara manuella funktionerna på 550Ex är exponeringskompensation och val av synk mellan första och andra ridån. Exponeringsvariation (bracketing) kan säkert vara bra, men jag har aldrig använt det själv (Läste ett knep om att ta en snabb bildser istället, då får man variationen på köpet eftersom blixten inte hinner ladda fullt efter ett par rutor).

På EOS30 och även 10D (är jag nästan säker på) kan du ställa exponeringskompensationen via kameran, och jag tror att du även kan ställa synk respektive bracketing. Att det sedan är snabbara och lättare att ställa på blixten är ju en annan sak

Vad du får med 420 Ex som du inte får med 550, är att autofikusens hjälpbelysning funkar med alla punkter. På 550 funkar de ej med den översta och understa.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.