Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Angående Sony's systemkamera och objeltiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Horn

Aktiv medlem
Är det nån som vet hur Sony's nya objektiv passar till Minoltas 5D, 7D etc?
Det är ju samma fattning så jag antar att de nya objektiven kommer att passa min 5D.

Sony är ju Sony...

Dom har ju i åratal pushat för sina "egna" format som ingen annan ha velat använda pga skyhöga licenskostnader.

Så jag blir inte förvånad om det kommer Sony specifika gluggar som bara funkar på deras nya hus.

Eller så är jag för konspiratorisk på första semesterdagen...

Walkerboh skrev:
Eller så är jag för konspiratorisk på första semesterdagen...
Ja det är du nog, eller så är det kanske det att det regnar på din första semesterdag:)

//Larsa, som idag ser regn för första gången på flera veckor...

Är inte Sony dumma i huvudet om de släpper gluggar som bara funkar på deras egna hus. Då missar de ju alla de som har sina gamla (fina) Minoltor kvar.
Fast, vill man "pinka in sitt revir" så är ju detta en (trist) väg att gå.

Det som stör mig lite är att det är så svårt att få tag på Minoltaobjektiv. Och priserna är ju galna på beg-marknaden (vill INTE betala nypris för ett åtta år gammalt objektiv, till exempel).
vad hände med alla objektiv Minolta lanserade inför släppen av 7d och 5d? Var tog de vägen? Skrotades? Skeppades till Sony för att märkas om?

/christian, ronneby

christianhylse skrev:
vad hände med alla objektiv Minolta lanserade inför släppen av 7d och 5d? Var tog de vägen? Skrotades? Skeppades till Sony för att märkas om?

/christian, ronneby
Man får väl hoppas på det sista...

Det har ju varit ett jobbigt glapp för många nu sedan KM kom med nedläggningsbeslutet men vi får väl hoppas att det blir bra nu. Att Sony på nåt sätt skulle begränsa optiken för oss gamla användare är dock en utopi & skulle förmodligen innebära att dom gräver sin egen grav vad det gäller DSLR.

//Larsa

EDIT: Vad jag inte vet är om Sony, likt KM, kommer att fortsätta sammarbetet med Tamron? Kanske nån annan vet?

28-75/2.8 + några till objektiv med KM:s namn på är ju tillverkade av Tamron & optiskt sett exakt likadana, ytbehandlingen & designen skiljer dock lite.

Dessa objektiv kanske i & för sig bara var aktuella vid paketköp, om de ska köpas löst så är det ju lika bra att köpa de Tamronmärkta som är billigare...

Senast ändrad:
fast det är en märklig prissättning de har på objektiven (enligt priserna på Scandinavian Photo i alla fall).
Trodde att Sony skulle banka in sig på konsumentmmarknaden, men objektivpriserna är ju sjukt dyra.
13 000 för ett 135mm 2,8
9 300 (!!!) för ett 100mm macro
11 000 för ett 16mm fisheye
och
7 200 för en 2.x-teleconverter

har ingen koll på vad objektiv till Nikon och Canon kostar, men jag tycker det här verkar väl dyrt även om jag gärna vill ha zeissobjektivet 135mm 1.8, men aldrig i livet jag kan betala 16 000 kr för det.

men jag antar att priserna kommer att sjunka en aning. inte minst för beg. minoltaprylar när väl Sonyobjektiven invaderar marknaden.

alltså, vem fan ska betala 9 300 för ett Sonymakro när man kan köpa Tamrons fantastiska 90mm-makro för 4 000 kronor?

En trippel med 10-17 Fisheye, ett 100mm macro och ett 135/2,8 går till Pentax på 13.500 kr och till Sony 34.000 kr! Det vill till att man har ruskigt bra optik då.

Senast ändrad:
christianhylse skrev:
alltså, vem fan ska betala 9 300 för ett Sonymakro när man kan köpa Tamrons fantastiska 90mm-makro för 4 000 kronor?

Alltid finns det några som tvunget skall ha "orginal", kosta vad det kosta vill. Men nog ger det intryck av att det är kameror man ska sälja, inte optik.

Japp det fortsätter att regna på min semester...

Man kan fundera på om Sony instalerar ett rootkit tillsammans med mjukvaran, eller om raw formatet är krypterat.
Förmodligen lägger sony på en vattenstämpel i bilden som gör den omöjlig att redigera i andra program än deras egna.
Ännu bättre man måste gå till en auktoriserad handlare för att få ut bilderna, och då bara i 10x15 pappersformat.

Jämför med DRM fiaskot på CD.

Men jag kan ha fel...

/Stefan

Walkerboh skrev:

Man kan fundera på om Sony instalerar ett rootkit tillsammans med mjukvaran, eller om raw formatet är krypterat.
Förmodligen lägger sony på en vattenstämpel i bilden som gör den omöjlig att redigera i andra program än deras egna.
Ännu bättre man måste gå till en auktoriserad handlare för att få ut bilderna, och då bara i 10x15 pappersformat.

Men jag kan ha fel...

/Stefan

Sony är inte Sony BMG -- helt olika företag, jämför tex Ericsson och SonyEricsson.

mill skrev:
Sony är inte Sony BMG -- helt olika företag, jämför tex Ericsson och SonyEricsson.
Den första på ett år eller så som verkar fattat det som jag sett/läst, tack för att du gav mig tillbaka hoppet för mänskligheten :)

Walkerboh skrev:

Men jag kan ha fel...

/Stefan
Huga Stefan, vi får verkligen hoppas att du får lite sol snart:)

//Larsa

det var härligt med detta skyfall i dag,
utrustad med paraply fick jag fantastiska blom- och busk- och naturbilder.

härligt med lite regn, har ju varit en usel fotosommar här i Blekinge med bara massa sol, sol, sol.
Dagtid har det varit helt hopplöst.

Walkerboh skrev:

Men jag kan ha fel...

/Stefan

Kan upplysa dig om att inget av det där stämmer, RAW-filerna är "inte ens" krypterade :)

När det regnar i Sverige får man söka sig utomlands, kom precis tillbaka efter en vecka i konstant solsken i Spanien :)

mill skrev:

Ok, tack för upplysningen.
Varje dag kan man lära sig något nytt!

/Stefan

p.s
Nu är det soligt igen

... men Sony är fortfarande elaka... ;-)

d.s

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar