Jag vet att denna frågan har varit uppe för diskussion tidigare, men jag tar det en gång till (då jag inte minns utfallet från föregående rond). Jag drabbades av hybris och skickade in en bild för publicering i Fs Magasin, så långt allt gott.
Men jag skulle gärna vilja se att man kan få alternativ (att kryssa i) att man godkänner att bilden används i det specifika sammanhang som man bidrog med bilden till, och om det inte skulle bli aktuellt med att använda bilden i det sammanhang man bidrog med den, kasseras den helt enkelt. Detta för att upphovsrättsinnehavaren skall kunna ha så god kontroll över hur och i vilka sammanhang dennes bilder används. Om man väljer bort den möjligheten att kryssa i att man godkänner att Fs använder bilden enbart till det förutbestämda syftet, då står det fritt för Fs att använda bilden i andra sammanhang som tidigare nämnts, (IDG).
Fotoutrustning så väl som tid framför datorn (till efterbehandling) kostar inte gratis, så varför skall Fs få använda bidragande bilder (kostnadsfritt) till annat än vad de är ämnade för, (till ett specifikt sammanhang eller tema) !? Tid är pengar och min tid är värdefull, (för mig).
Då kanske någon surkart tycker att man kan välja att avstå med att bidra till bilder (till t ex Fs Magasin) och visst har man rätt till den uppfattningen, men varför kan man inte nöja sig med att medlemmar bidrar med bilder till ett specifikt tema (exv. Sommar) och om det egna bidraget inte kommer med, kasseras bilden !?
Tex kan jag själv bestämma om jag vill ha några bilder under "min sida," ta bort eller lägga till, som det faller mig in.
Det vill säga att man bör ges möjligheten att godkänna att bilderna man bidrar med, enbart används i det sammanhang man laddade upp dem till och om dom inte kommer till användning i det sammanhanget, kasseras dom.
Något du kan ta i beaktande David !?